Saturday 31 January 2015

PIBTC Family




"Prevention is better than cure" Family

Since I first join, I also did not know how my family can grow up and can have more than this in the future.

Walau kebanyakan mereka cuma mahu jadi pengguna Shaklee saja, tapi mereka mahu juga masuk ahli untuk dapatkan harga jimat yang extra jimat kalau ada promosi bulanan.

Bersyukur atas segala usaha, saya mendapat tempat untuk dikurniakan rezeki pada bulan ini. Rezeki paling besar selama saya berada dalam Shaklee.. Saya pasti sekarang, tiada yg mustahil dalam Shaklee. Semoga saya beroleh kejayaan dan saya mampu untuk membantu anak2 Shaklee saya berjaya juga satu hari nanti. Saya ingin melihat mereka gembira seperti saya, saya juga mahukan mereka berjaya merasakan pendapatan besar daripada Shaklee ini. Saya sangat2 ingin mbantu mereka. Pilihan di tangan mereka jika tidak ingin dibantu. Itu adalah selera masing2. Saya cuma akan membantu mereka yg berusaha betul2 dan serius ingin bisnes dalam Shaklee ini.

Saya rasa sangat bersyukur sehinggakan saya sendiri tidak tahu mahu cakap apa2. Kita hanya manusia biasa yg dipinjamkan kgembiraan dan rezeki drpd Allah swt. Sekelip mata Maha Agung mampu menariknya semula. Kita jangan pernah lupa dan leka semua ini datang dari Maha Pencipta.

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...

"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda Healthcare

“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Januari 2015 Kejayaan Hebat Tercatat

Syukur ke hadrat Illahi, ssungguhnya menempah kjayaan dlm usaha kita tidak senang dan tidak semudah kita berjalan dan melintas jalan...tapi percayalah bila dituai dgn usaha tegar, ya halim ya jabbar, sangat sangat mengejutkan...pasti anda juga akan sujud syukur spt sy pd hari closing kelmarin. 

Saya ni manusia biasa dan tidak juga boleh lari dgn perasaan negatif & hampir2 mengalah..tapi dalam setiap kekalahan kita cuba sedaya upaya utk cekalkan hati bangun..air mata kjayaan mnitis mlm ini..

Ya, hidup ni seperti roda tapi walau apapun kita akn berada di bawah tapi tiba masanya mesti juga kita berada di atas. dgn syarat, jgn lupa pd yg kuasa apabila sudah berada di atas.."bumi dipijak, langit kita junjung"..

Bukan senang utk berada di peringkat spt ini...bukan mudah utk paksa positif kan diri...bukan lancar spnjg jln cerita Shaklee sy ni...bukan kgembiraan sntiasa mghiasi kisah sy ni malah byk tangisan putus asa byk kata2 negatif..

Sesungguhnya Allah mgurniakan sy seorang yg sgt sabar, sgt byk mbantu, sgt kerjasama, dialah yg sering mbawa sy ke mana saja menghantar, walau lambat pun sakit pun dia masih mahu memenuhi permintaan penghantaran customer Shaklee saya.. Dia adalah insan anugerah paling hebat bagiku...Dialah cinta hati saya...insan yang sudi susah senang bersama saya selama ini..

Sunday 25 January 2015

Urinary Tract Infection: Pengalaman Sendiri

Hai semua....

Cerita hari ini penuh dengan saspen dan cemas. Sakit di sebelah kiri bawah perut yg berlarutan sejak pagi Jumaat lagi buat saya takut. Mahu bawa pergi check, takut juga.. Tapi gagahkan jugalah. Manalah tahu sesuatu yang mengejutkan!!! Nauzubillahi min zalik...

Bangun pagi dengan sakit yang tidak tertahan. Selesai membersihkan diri, saya kejutkan sang suami dengan keadaan mamai lagi dia pergi mandi. Tanpa menjawab saya. Selesai mandi, barulah dia bertanya saya betul2. Sabar sajalah..Hehe..

Pergilah Kecemasan selepas tu, tunggu giliran, tidak lama nama sudah dipanggil. Doktor pun tekan2 bahagian sakit. Lama2 dia buat urine test utk saya. Lepas dia keluar, dia cakaplah saluran air kencing saya terkena jangkitan kuman. Haaa??!! Terkena jangkitan kuman boleh sakit sampai begini sekali kah? Allahuakbar..Bergerak pun payah..Apa yg doktor tanya, mahu jarum atau bagi ubat saja? Haa..tidak mahu jarum...Huhu..Bagi ubat sajalah doktor.

Urine Tract Infection (UTI) itulah yang doktor tulis pada preskipsi ubat saya tadi. Tunggu ubat bukan main lama mak aiii...Akhirnya saya keluar setelah lebih sejam berada di sana. Sabar sajalah.. Dengan sakit2 tu, saya tetap teruskan niat saya untuk pergi ofis. Sambung serba sedikit tugas yang tertangguh.

Moral of the story, jangan kerana kesibukan tugas kita lupa dan leka untuk menjaga kesihatan. Atas nasihat doktor, saya perlu minum lebih banyak air lagi lebih daripada biasa. Akhirnya saya sembuh juga, walau masih berbaki rasa sakit tu sekarang ni tapi memadailah 2 hari 2 malam saya menahan kesakitan. Apa yang saya amalkan ialah peppermint ginger telan 3 biji sekaligus dlm sehari dan cuma semalam saya minum air bancuhan 3 sudu makan Vivix.

Word of the day


To ensure good healthy: eat lightly, breathe deeply, live moderately, cultivate cheerfulness, and maintain an interest in life.

Friday 23 January 2015

Set Kesuburan Mengikut Bajet Anda


Set Kesuburan Shaklee 


Hati melonjak-lonjak kerana bulan ini meletop-letop Set Kesuburan Shaklee saya ni. Waahhh, sangat meriah Januari ini, semua orang berlumba-lumba mahukan cahaya mata.. Sebenarnya saya ni sudah lama sharing2 saja tapi susah betul melekat order Set Kesuburan Lengkap tu.. Tapi bulan ini majoriti customer saya mahukan Set Subur ni. Separuh daripada yang bertanya sudah pun membeli.. Kita masih tunggu2 lagi siapa lagi yang mahu. Pastinya kita aim yang pernah bertanya lah kan..

Sebenarnya Set Subur ni ada rahsianya juga..sebab apa? Tidak semestinya makan Set Subur kita dapat subur saja. Manfaat sambil menyelam minum air:-

* Mencantikkan kulit dengan GLA dan Vita E

* Memberikan manfaat kacip fatimah yang menjaga keintiman suami isteri dengan Alfalfa 

* Zinc mampu mengurangkan masalah rambut gugur

* Zinc juga menguatkan ketahanan badan daripada terkena jangkitan penyakit 

Set Bajet Subur = GLA Complex & Zinc Complex 

Set Subur Lengkap = GLA + Alfalfa + Zinc + Vita E (Set terhangat di pasaran)

Set Ekslusif Subur = GLA + Alfalfa + ESP + BComplex + Zinc + Vita E + Vit Lea 

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...
"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda Healthcare
“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Vitamin Kegemaran Kanak-Kanak


Manfaat VitLea for Children Chewable


  1. Melengkapkan nutrisi yang diperlukan oleh badan yang tidak dapat dipenuhi oleh pemakanan seharian
  2. Meningkatkan kesihatan secara menyeluruh
  3. Menyokong jangka hayat hati, usus dan mata
  4. Meningkatkan kekuatan tulang dan sistem imunisasi
  5. Memberikan perlindungan menentang kerosakan radikal bebas
  6. Melindungi kesihatan jantung, otot dan fungsi saraf
  7. Meningkatkan kesihatan paru-paru, kolon dan prostat
  8. Menyokong pembinaan tulang yang kuat dan kesihatan tulang
  9. Membekalkan makanan kepada sel badan untuk tubuh yang lebih sihat dan bertenaga
  10. Mengekalkan tekanan darah yang normal dan rentak jantung yang normal
  11. Meningkatkan penghasilan sel darah merah untuk mengelak anemia
  12. Membantu memulihkan selera makan dan melancarkan proses pencernaan
  13. Membantu meningkatkan kecerdasan minda
  14. Membantu seimbangkan hormon dan bahan kimia dalam badan
  15. Membantu penyerapan zat dari makanan
Vitalea For Children menggunakan pemanis semulajadi yang diekstrak dari buah anggur dan ibubapa tak perlu risau kerana ia mengandungi xylitol bagi melindungi gigi anak kita daripada kaviti. Ia dalah multivitamin dan multimineral power kerana mengandungi 100% vitamin C, D, E dan 8 jenis vitamin B. Pendek kata, ia lengkap dengan 18 vitamins dan minerals penting untuk tumbesaran anak. Tanpa perasa tiruan, tanpa pemanis atau sebarang bahan-bahan tiruan. Boleh dikunyah begitu sahaja.

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...
"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda Healthcare
“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Thursday 22 January 2015

Apakah Kanser Pangkal Rahim?

Kanser Serviks


Kanser pangkal rahim atau kanser serviks merupakan salah satu kanser yang boleh menyebabkan kematian dan menjadi mimpi ngeri kepada semua wanita. Kebanyakan wanita yang mengalami penyakit ini adalah daripada golongan pertengahan umur. Pelbagai spekulasi telah diperkatakan oleh orang awam mengenai faktor yang menyebabkan kanser ini. Sebelum itu, adalah penting untuk anda memahami bagaimana kanser serviks ini boleh berlaku kepada wanita.

Apakah faktor penyebab kanser serviks?

Kanser ini secara umumnya disebabkan oleh pendedahan awal kepada hubungan seks. Semakin muda umur anda mengadakan hubungan kelamin, semakin tinggi risiko anda untuk mendapat penyakit ini. Pada zaman sekarang, bilangan gadis mengadakan hubungan kelamin di usia remaja semakin meningkat berbanding pada zaman dahulu. Ini menjelaskan kenapa kanser serviks semakin banyak dikesan pada golongan wanita berumur muda sejak akhir-akhir ini.

Risiko anda mendapat kanser serviks lebih tinggi sekiranya anda mempunyai ramai pasangan kelamin. Ini adalah disebabkan Human Papilloma Virus (HPV) ada penyebab utama untuk pembentukan kanser serviks di mana virus ini boleh disebarkan melalui hubungan kelamin. Salah satu teori menyatakan lelaki yang pernah melakukan hubungan kelamin dengan pasangan lain sebelum itu boleh menyebarkan virus ini kepada orang lain melalui kaedah yang sama. Terdapat lebih daripada 150 subtypes atau jenis HPV virus. HPV virus jenis 16 dan 18 merupakan virus utama yang menyebabkan kanser serviks. HPV virus juga boleh menyebabkan kanser anus untuk lelaki homoseksual.

Merokok secara amnya boleh menurunkan imuniti seseorang dan mengandungi karsinogen yang menjadi penyebab kepada pelbagai jenis kanser. Kanser serviks merupakan salah satu komplikasi daripada merokok. Isu mengenai pil perancang keluarga boleh menyebabkan kanser serviks masih dalam kontroversi dan belum terbukti. Secara kebetulan, wanita yang mengadakan hubungan seks bebas turut mengambil pil pencegah kehamilan untuk mengelakkan kehamilan.

Kurang kebersihan wanita merupakan punca utama menyebabkan pelbagai penyakit seperti penyakit kelamin, jangkitan peranakan (pelvic inflammatory disease) dan secara tidak langsung menyebabkan kanser serviks. Wanita yang mendapat keputusan pap smear menunjukkan keradangan atau ‘inflammatory’ secara berterusan walaupun punca jangkitan sudahpun dirawat perlu mendapat perhatian lanjut daripada doktor untuk memastikan keadaan ini tidak berlanjutan kepada peringkat awal kanser serviks ataupundysplasia. Jangkitan HPV juga boleh berlaku disebabkan kurang kebersihan kelamin wanita.

Bagaimana untuk mencegah kanser serviks?

Kanser serviks secara umumnya disebabkan oleh hubungan kelamin dan jangkitan HPV virus. Dengan mengamalkan hubungas seks ‘monogamy’ dan tidak bertukar-tukar pasangan boleh mengelakkan kanser ini. Pap smear merupakan salah satu cara yang sangat efektif dan mudah untuk mengesan tanda-tanda awal kanser serviks. Dengan itu, bilangan pesakit yang mati disebabkan kanser serviks sudahpun menurun sejak akhir-akhir ini disebabkan pengesanan awal kanser serviks yang membolehkan rawatan lebih awal.

Kerajaan Malaysia memperkenalkan vaksin HPV kepada pelajar-pelajar sekolah menengah untuk mencegah kanser serviks. Pelajar-pelajar sekolah merupakan target yang sesuai untuk vaksin ini kerana pada usia muda ini lah gadis sudahpun mula berjinak-jinak kepada hubungan bebas secara tersembunyi. Pencegahan lagi baik daripada merawat kanser yang terjadi akibat hubungan kelamin pada usia muda ini.

‘Jika dibandingkan pada zaman dahulu, semakin ramai wanita telah dikesan menghidapi kanser serviks pada masa sekarang’

Merujuk kepada ayat di atas, pelbagai faktor boleh menjelaskan kejadian tersebut. Hubungan kelamin pada usia muda tidak lagi menjadi perkara asing pada masa sekarang disebabkan peningkatan gejala yang kurang sihat. Ini adalah salah satu faktor yang menyebabkan kanser serviks semakin ramai menghantui golongan wanita pada zaman ini. Selain itu, pap smear belum lagi diperkenalkan pada zaman dahulu menyebabkan kebanyakan kes-kes kanser serviks tidak dapat dikesan lebih awal atau tidak dilaporkan kepada pihak kesihatan. Sebilangan besar pesakit kanser serviks pada zaman dahulu sudahpun berada pada peringkat akhir kanser dan meninggal dunia sebelum sampai ke hospital.

Bolehkah tuala wanita atau tampun menyebabkan kanser serviks?

Setakat ini, tiada bukti atau kajian menyatakan bahawa tuala wanita atau pads boleh menyebabkan kanser serviks. Tampon tidak mengandungi asbestos yang kononnya boleh menyebabkan kanser. Kandungan bahan peluntur pada tuala wanita seperti dioxin sangatlah rendah dan tidak membahayakan wanita. Peluntur ini cuma digunakan pada zaman dahulu dan tidak lagi digunakan dalam tuala wanita pada waktu sekarang. Cellulose gel, sejenis sodium poly-acrylate yang didapati dalam tuala wanita juga boleh didapati dalam napkin bayi terbukti selamat untuk kegunaan kita selepas kajian dibuat oleh pakar toksikologi.

Penggunaan tuala wanita secara tidak bersih merupakan salah satu punca berlakunya ‘dysplasia’ atau perubahan awal kepada sel-sel abnormal pada serviks disebabkan infeksi yang berterusan. Kisah ini terbukti di India di mana kebanyakan wanita di negara itu tidak mampu untuk membeli tuala wanita dan terpaksa menggunakan kain biasa sahaja untuk digunakan berulang-ulang kali. Kajian ini menunjukkan kes kanser serviks adalah tinggi untuk golongan wanita yang menggunakan kain tuala wanita seperti ini. Selain itu, golongan ini juga kerap mengalami masalah wanita lain seperti discaj berbau, jangkitan pada sistem peranakan dan jangkitan air kencing.

Penggunaan pencuci wanita juga telah membuktikan bahawa kandungan pencuci ini tidak menyebabkan kanser serviks. Malah, wanita yang sering mencuci bahagian kelamin dan menggunakan tuala wanita yang bersih kurang mendapat penyakit kelamin.

Kesimpulannya, penyakit kelamin wanita dan kanser serviks cuma akan boleh berlaku sekiranya kebersihan diri tidak dijaga. Adalah penting untuk setiap wanita memastikan penggunaan tuala wanita tidak menjadi sumber kepada pertumbuhan jangkitan kuman yang boleh membahayakan diri kita. Dengan menukar tuala wanita dengan kerap dan mencuci bahagian kelamin boleh mengelakkan sebarang jangkitan kepada wanita. Pelbagai jenis produk tuala wanita boleh didapati di pasaran yang terbukti selamat untuk kegunaan wanita. Semuanya bergantung kepada anda untuk memilih produk mana yang lebih selesa untuk diri anda. Selain itu, elakkan hubungan seks bebas yang boleh menjurus kepada kanser serviks dan pelbagai jenis penyakit kelamin seperti HPV, AIDS dan Hepatitis B.

Dr. Mardiana Kipli M.D. (UNIMAS) merupakan seorang Pakar Perbidanan dan Sakit Puan yang mempunyai kelulusan Sarjana Perbidanan dan Sakit Puan (Masters in Obstetric & Gynaecology) dan sedang berkhidmat di Kuching. (dikemaskini)

Wednesday 21 January 2015

Berkat Zikir "Bismillahitawakaltu A'laallah"

KISAH KELEBIHAN DOA 'BISMILLAHI TAWAKKALTU A'LAALLAH' DI ZAMAN MODEN
بسم الله توكلت علي الله ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

Inilah doa yang sangat bagus diamalkan...

Maksud ayat di atas: Dengan nama Allah, aku berserah diri kepada Nya, dan tidak ada daya dan kekuatan melainkan dengan pertolonganNya...

tentu sahabat sekalian pernah dengar orang terselamat dari sesuatu hal itu ini kerana membaca doa-doa tertentu..

Di sini saya ingin berkongsi sebuah kisah di zaman moden ni..kisah seorang hamba Allah yang selalu baca doa di atas...
simple je dia cuma selalu baca dalam apa keadaan..bukan semua keadaan tapi kebanyakkan situasi..ye la kita ni mudah lupa..kalau org ni teringat nak baca doa yg panjang dia bacalah tapi kadang2 dia nak cepat..katanya inilah doa yang selalu terlintas dalam kepalanya..

Kisah ini berlaku bila hamba Allah ni nak jemur baju...dia pun terlintas untuk baca doa di atas masa nak jemur baju. Dia kata dibacanya doa tersebut saat nak jemur setiap helai baju. Dia pun tak tahu kenapa nak baca kat semua baju pulak..huhu

Lepas tu selesai jemur dia pun nak masuk rumah dan nak keluar sekeluarga..dalam hatinya tak pe la tak payah bawak masuk rumah baju tu..sebab mungkin pergi sekejap je..jadi dipandangnya pada baju2 nya tadi dengan pandangan penuh pengharapan pada Allah moga Allah pelihara bajunya..sambil baca doa di atas..Dalam fikirannya, mungkin dengan cara Allah pelihara bajunya melalui 1. dia sempat balik sebelum hujan atau 2. harapnya tak hujan langsung area situ...
itulah dua cara yang dia terfikir mungkin selamatlah baju2 nya...

Ditakdirkan dia x dapat balik awal...dan kawasan rumahnya hujan...dia berada di luar kawasan dan tak tahu kawasan rumahnya hujan.
tiba-tiba dia dapat panggilan dari seorang kawan kata jirannya dah selamatkan bajunya!
dia pun hairan..macam mana jiran belakang rumahnya selamatkan baju2nya tu..padahal pagar belakang berkunci..
lalu dia pun menelefon jirannya itu..alangkah terkejutnya dia bila jirannya beritahu yang suaminya memanjatkan anak lelakinya yang berumur 7 tahun masuk ke dalam kawasan rumah lalu mengambil semua baju2 tadi....Subhanallah!!!!Mashaallah!!! Dia sangat terkejut..sampai macam tu sekali pertolongan Allah melalui jirannya..bila diambil baju2 tadi semua sudah dalam keadaan berlipat dengan sangat kemas oleh jiran tadi!!!! Subhanallah!!!!

Hamba Allah ini masih hairan pada mulanya tetapi kemudian barulah dia teringat yang itu pertolongan Allah dari jalan yang tidak pernah terlintas dari kepalanya...

Doa Apabila Bersin

BAGAIMANA ENGKAU BERSIN ?


Dari Ali -radliyallaahu 'anhu- bahwa Nabi -shallallaahu 'alaihi wa sallam- bersabda :

إِذَا عَطَسَ أَحَدُكُمْ فَلْيَقُلْ: اَلْحَمْدُ لِلَّهِ, وَلْيَقُلْ لَهُ أَخُوهُ يَرْحَمُكَ اَللَّهُ, فَإِذَا قَالَ لَهُ يَرْحَمُكَ اَللَّهُ, فَلْيَقُلْ يَهْدِيكُمُ اَللَّهُ, وَيُصْلِحُ بَالَكُمْ

"Apabila salah seorang di antara kalian bersin, hendaklah mengucapkan alhamdulillah, dan hendaknya saudaranya mengucapkan untuknya yarhamukallah (artinya = semoga Allah memberi rahmat kepadamu). Apabila ia mengucapkan kepadanya yarhamukallah, hendaklah ia (orang yang bersin) mengucapkan yahdii kumullah wa yushlihu balaakum (artinya = Mudah-mudahan Allah memberikan petunjuk dan memperbaiki hatimu)." 
(HR. Bukhari)

Monday 19 January 2015

Set Kesihatan Optimum Shaklee: Stay Healthy to be Happy

The Reason Why We Need to Stay Healthy

Most people can't say what 'happiness' is, but everyone knows the feeling. Is it a form of luck? Or destiny? Are some people doomed to a life of misery from birth, while others live a life of fulfillment and peace?

Some factors are beyond our control, but it's important to tell yourself that you deserve happiness. Some people believe they are undeserving of happiness but that isn't true. Never deprive yourself of the chance to be truly happy and take the proper steps of being so.

Set Kesihatan Optimum


1. Vivix
>> Menyokong ksihatan keseluruhan 
>> Tonik ajaib penyembuh penyakit kronik
>> Memperbaharui DNA manusia 

2. ESP
>> Protein yg asli dari kacang soya 
>> Mempercepatkan luka sembuh 
>> Memudahkan pembentukan sel baru
>> Memberi tenaga dalam tempoh masa yang lama 

3. Vit Lea
>> Membekalkan zat besi ke dalam tubuh 
>> Menolong fungsi normal penghadaman & selera makan
>> Penting untuk perumbuhan sel & pembiakan sel baru

4. Sr Vit C Plus 
>> Anti-oksidan semulajadi
>> Mengekalkan integrisi sel
>> Membantu penyerapan zat besi daripada makanan
>> Penting untuk ketahanan dari jangkitan 

Empat produk istimewa yang perlu ada supaya badan kita berada di tahap yang paling optimum. Kesihatan juga terjamin. Semoga berjaya mencuba ya..

Dapatkan produk Shaklee khas untuk kesihatan diri anda dan keluarga 
Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya di :-
Call/Whatsapp/Telegram/Wechat: 013-6507465

Sunday 18 January 2015

Shaklee Labuan: Minum Air Bersih dengan Get Clean Water Pitcher

Risiko Meminum Air Tercemar



Air adalah sumber yang sangat penting untuk kehidupan kita seharian. Bagi saya, lagi boleh survive kalau tiada bekalan elektrik tapi kalau tiada bekalan air apa-apa pun yg kita buat tidak dapat dilakukan. Keperluan semulajadi ini adalah yang harus kita titik beratkan. Selagi kita boleh mengelaknya, kita haruslah menjaga kebersihan sumber air kita. 


Oleh disebabkan itu, kami di Shaklee mempunyai penyelesaian masalah kita yang mampu memenuhi keperluan air bersih untuk kita minum setiap hari. 

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...

"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda Healthcare

“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Healthy Body Leads Our Mind Strong

Saya dahulunya sangat susah telan pil-pil ni, sampai sekarang pun kalau saya telan suplemen tetap juga susah. Saya akan letak di hujung lidah dekat dengan anak tekak. Memang macam tu. Ramai juga orang di luar sana cakap, "alah, susahlah telan pil ni", "eee, bau busuk tidak tertelanlah", "Lainnya rasanya, pahit betul..." Macam2 lagi alasan saya dengar.

Tapi apa sebenarnya yang memainkan peranan kita telan atau tidak, semuanya dari minda kita juga. Apa yang saya selalu cakap pada diri saya sendiri, demi kepentingan, keselesaan dan kesihatan diri sendiri saya telan jugak. Tidak perlu takut untuk menelan dan makan vitamin pun. Satu hari kita pasti rasakan perbezaannya. Jangan risau.

Macam pepatah yang saya petik ini:-

Word of the day: To keep the body in good health is a duty, otherwise we shall not be able to keep our mind strong and clear.

Demi memastikan kesihatan diri kita sendiri itu ialah suatu tanggungjawab, jika kita tidak melakukan sedemikian, kita tidak akan mampu berfikir secara rasional dan daya ingatan pun akan lemah.


Antara set popular, terbaik, menarik dan tertarik:
Set kurus/slim
Set kesuburan
Set hamil
Set bersalin/pantang
Set penyusuan
Set resdung
Set kecantikan
Set tulang/sendi
Set darah tinggi
Set kolesterol
Set jantung sihat
Set kencing manis
Set tenaga/stamina
Set rumah bersih
Set berpuasa
Set gastrik
Set senggugut
Set anemia
Set rambut gugur
Set tambah berat
Set kanak-kanak
Set pelajar
Set sembelit
Set resdung
Set thalasemia
Sihat, selamat dan dijamin HALAL

Boleh hubungi saya Asda 013-6507465 #Sid1071673
Boleh jenguk d page saya Asda Healthcare

Tuesday 13 January 2015

Pilihan Vitamin Terbaik buat Si Manja

Mana Satu Produk Shaklee Menjadi Pilihan Si Manja Anda??

1. Meal Shakes Shaklee

Dengan rasa vanila yang sedap dan aromanya yang menyelerakan, selera makan anak kita insyaallah akan bertambah.

Anak anak berusia 1tahun keatas, mempunyai kemungkinan untuk tidak bernafsu makan kerana terlalu asyik bermain.

Ini memang normal, mereka bermain untuk belajar. Tapi, pada masa yang sama jika mereka tidak makan macam mana nak membesar dengan sihat dan kuat?

Meal Shakes Shaklee kaya dengan vitamin dan mineral untuk bekalkan mereka dengan zat untuk membesar dan menambahkan selera.
Saya sendiri amalkan mealshake untuk anak saya. Alhamdulillah dengan mealshake bantu si comel sy sentiasa aktif. Sejak dia berumur 1 tahun jarang sakit...

2. Omega Guard Shaklee

Omega guard dibuat dari minyak ikan dan baik untuk perkembangan otak dan daya tahan badan lawan penyakit.

Sebenarnya omegaguard ni bagus untuk anak kita semasa dalam kandungan lagi.

Ada kajian dijalankan pada ibu mengandung. Pemerhatian dilakukan pada ibu yang mendapat khasiat 1000mg Omega 3 sehari semasa mengandung.

Anak yang lahir lebih pantas proses pembelajarannya dan kurang sakit dan demam. Kecuali nak tumbuh gigilah kan.

Pemerhatian pada ibu lain yang cuma makan 100mg Omega 3 menunjukkan anaknya lebih mudah jatuh sakit dan kemampuannya untuk belajar sesuatu yang baru llebih rendah dari kanak kanak sebelumnya.

Makanan apa yang kaya dengan omega 3?Ikan dan telur kaya dengan omega3.

Tapi satu rahsia omega 3 yang jarang didedahkan ialah ia cepat rosak jika terdedah pada suhu tinggi.

Apa jadi kalau cara memasak ikan dan telur itu salah. Automatik habis rosak omega 3tersebut. Rugi dan sayangnya.

Khasiat yang sepatutnya diserap anak semasa makan telah rosak kerana kaedah memasak yang salah.

Bagaimana cara membantu mereka mendapatkan khasiat omega 3 dengan maksimum?

Makan omega guard Shaklee. Apa yang berbeza dengan minyak ikan shaklee?

Bukan dibuat dari hati ikan. Tapi dibuat dari bahagian ikan yang lain. Hati ikan mempunyai risiko pencemaran logam berat yang tinggi.Merkuri dan plumbum dari minyak ikan tercemar akan mengganggu pertumbuhan anak anak kita.Omegaguard Shaklee bebas dari logam berat kerana melalui pemeriksaan dan proses pengilangan yang berkualiti tinggi. Menggunakan teknologi yang telah dipatenkan.

Kaya dengan omega3,6, DHA dan EPA ia baik untuk kesihatan minda, jantung dan sendi. Bantu anak kita kekal sihat.

3. Chewable Vitamin C

Khasiat vitamin c dalam bentuk pil yang lazat dan boleh dikunyah kanak kanak. Orang dewasa pun sukannya. Rasa citrus yang lazat dan enak.

Vitamin C bagus untuk:-

Membantu meningkatkan daya tahan lawan penyakitAntioksidan pencegah kanserKulit yang sihat

Harganya pun sangat berpatutan. Sgt berbaloi banding anda belikan anak anda KFC atau makanan segera yg lain2 tu. 

4. Chewable Vitalea

vitamin kanak2Membekalkan vitamin dan mineral diperlukan anak anak untuk membesar dalam satu tablet boleh kunyah. 19 vitamin dan mineral dan sgt murah, jika dikira 1 hari 2 biji Vitlea hanya RM3.70. Murahkan?? Cukup zat, kesihatan anak akan lebih terjamin.

Berapa harga produk ini ya? Jauh lebih murah daripada wang yang dibayar untuk perlindungan takaful. Ya, memang jauh lagi murah. Sgt murah banding kamu pergi klinik ubat itu ubat ini, haaa sudah berpuluh kan??

Syukur alhamdulillah, sgt2 bersyukur sejak si comel sy berumur 1 tahun tidak pernah miss Meal
Shake dgn Omega dan skrg umurnya suda hampir 1 tahun 7 bulan hanya ada 2 kali dlm masa tertentu Nazran demam itupun cuma 3 hari, dia tumbuh gigi 4 batang sekaligus. Skrg sudah ada 8 batang giginyaaa...Yeay!! Cukup kalsium yg diperlukan utk si comel sy..

Cegah lebih baik buat si manja anda

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...
"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda Healthcare
“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Monday 12 January 2015

Health & Wellness Talk January 2015: Penjagaan Nutrisi Pre-Natal & Post Natal

Nutrisi Khas Buat Si Ibu Mengandung

Hadiah istimewa buat mommy to be & mereka yg bakal melahirkan si comel.. Ada yg masih tercari2 set nutrisi hamil & berpantang yg slmt & bkesan? Shaklee adalah ikhtiar yg plg tepat, kebaikan utk si ibu jg si comel dlm kandungan.


Ibu 
>> mengurangkn masalah kebas & sakit sendi
>> menjaga gigi si ibu supaya tidak sakit dan jatuh
>> mengurangkan rambut gugur selepas bersalin
>> memberi tenaga 
>> mencantikkan kulit 
>> menghasilkan susu ibu dgn cepat & sangat yg berkualiti

Bayi 
>> membantu perkembangan otak bayi 
>> pembentukan tulang & gigi si bayi yg sempurna 
>> kulit bayi sihat & elak terkena eczema bila lahir nanti
>> penglihatan bayi yg jelas & sempurna 
>> membina saraf tunjang yg kuat 
>> menguatkan antibodi supaya tidak mudah terkena jangkitan seawal dalam kandungan hinggalah dia lahir nanti

Sekarang ini majoriti saya perhatikan, ramai ibu2 yang inginkan layanan mesra jika mereka melahirkan nnt, sanggup tempah bilik hospital swasta yg mahal tapi tidak memeningkan keutaman kesihatan bayinya di dalam kandungan. Apabila sudah melahirkan nanti, ank sakit baru tergesa-gesa ke klinik.. Tidak mahu melaburkan duit demi ksihatan terjamin untukk ank yang dilahirkan.. Kan lagi bagus kalau kita mengelak sebelum terkena.
"Mcegah lebih baik drpd mgubati"

Menjaga anak kita seawal dari dlm kandungan lagi supaya mereka mampu mbesar dgn sihat, aktif & kuat..

Set khas utk mama buyung yg bakal melahirkan umat Rasulullah saw. ialah:-

Energizing Soy Protein (ESP)
OsteMatrix
B-Complex
Vit Lea with Iron Formula
Omega Guard
Vitamin C

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...

"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda Healthcare
“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Wednesday 7 January 2015

Being Healthy Is A Major Important

"Health is a state of complete harmony of the body, mind and spirit."

Walau apa pun kemahuan yg kita boleh penuhi, kemahuan nafsu utk bergaya, mkn makanan yg sedap, beli baju sampai beratus habis tapi jgn pernah abaikan kesihatan sendiri...

Menjaga kesihatan bukanlah sakit barulah kita pergi klinik, menjaga kesihatan ialah dgn makan makanan yg berkhasiat, pergi tempat yg bersih, jauhi mereka yg merokok & mcm2 lagi cara hidup sihat..

Tapi skrg ni persekitaran kurang bersih, makanan segera di sana sini, orang merokok 3 meter jauh pun terkena asap nya kerana dibawa angin.. sabar sajalah, shopping complex menggoda, jual mcm2...

Tapi bila mahu beli suplemen utk ksihatan sendiri bilang mahallah, bilang susah telanlah, selalu lupa makan lah, mcm2 lg alasan.. Padahal itu semua kepentingan utk diri sendiri & keluarga.. Sabar sajalah..

Itu belum lg bila di pujuk belikan vitamin utk anak, sekali balik dr bercuti tahun baru, beli baju baru, fesyen rambut baru, beli contact lenses baru, warna rambut baru..

Jika kita sihat badan kita pun bertenaga, minda pun aktif & ibadah kita pun terlaksana & terjaga...

Pilihan di tangan anda...Jaminan masa hadapan terletak di tgn anda..

Antara yang menarik dan tertarik dalam Shaklee:
Set kurus/slim
Set kesuburan
Set hamil
Set bersalin/pantang
Set penyusuan
Set resdung
Set kecantikan
Set tulang/sendi
Set darah tinggi
Set kolesterol
Set jantung sihat
Set kencing manis
Set tenaga/stamina
Set rumah bersih
Set berpuasa
Set gastrik
Set senggugut
Set anemia
Set rambut gugur
Set tambah berat
Set kanak-kanak
Set pelajar 
Set sembelit
Set resdung
Set thalasemia
Sihat, selamat dan dijamin HALAL

Saya bantu orang sihat...In sha Allah...

Tuesday 6 January 2015

Timeline Shaklee History Until NOW

1956
Founded as Shaklee Products in Oakland, California, by Dr. Forrest C. Shaklee, Sr., and his two sons, Forrest, Jr., and Raleigh.
1960
Basic-H, the first household product, phosphate-free, concentrated and biodegradable all-purpose cleaner introduced.
1962
Expanded facilities located on National Avenue, Hayward, California.
1964First Shaklee Convention held at the Jack Tar Hotel in San Francisco.
1971
Forrest C. Shaklee Research Center established in Hayward, California.
1972Shaklee Products, Inc., renamed as Shaklee Corporation. In the decade of growth in the 1970's, sales went from $20 million to over $320 million.
1973Shaklee Corporation becomes a publicly held company.
1974Shaklee Corporate Headquarters moves to Emeryville, California.
1976Shaklee Japan and Shaklee Canada established.
1977First listed on the New York Stock Exchange on 8/2/77.
1979
Grand Opening of the Norman Manufacturing Facility in Norman, Oklahoma. Closure of National Avenue and Corsair manufacturing facilities in Hayward.
1980
Corporate headquarters are moved to Shaklee Terraces in San Francisco.
198125th Anniversary observed with Silver Jubilee Year Celebration.
1984Shaklee is the "Official Nutrition Consultant to the U.S. Ski Team" which wins more medals at the Winter Games in Sarajevo than any other competing country.
1986
Shaklee acquires Bear Creek Corporation.

Shaklee products fuel the Voyager pilots in their record-setting first to fly round the world, non-stop, non-refueled.
1988
Daedalus Flight uses Shaklee Performance, a new maximum endurance sports drink, and sets world record for human powered flight.
1990Shaklee is one of only seven corporations named as Official Sponsors of the 20th Anniversary of Earth Day; receives Family Circle magazine's "Green Chip" award as one of the nation's ten most environmentally conscious companies.
1992Shaklee Mexico opens. Four Team Shaklee cyclists chosen to represent the U.S. at the Summer Games.
1994
Celebration of the 100th Anniversary of the birth of Dr. Forrest C. Shaklee.
Community Caretakers program founded in honor of Dr. Shaklee's continuing commitment to the greater good.
1996
Shaklee celebrates its fortieth anniversary as a leader in the multilevel marketing industry.

Shaklee-sponsored athletes compete in the Centennial Games in Atlanta and earn 4 gold, 6 silver and 1 bronze medals.
1997
Shaklee and Yamanouchi Pharmaceutical Co. Ltd. break ground for new pharmaceutical manufacturing plant in Norman, Oklahoma.




Shaklee and Yamanouchi Pharmaceutical Co. Ltd. officially open the state-of-the-art Yamanouchi Shaklee Pharma (YSP) Research Center located in the Stanford Research Park, Palo Alto, California.
1998Shaklee introduces the Enfuselle Skin Care System with a clinically-tested product line featuring four patent-pending technology breakthroughs.
2000
Shaklee officially opens its environmentally state-of-the-art world headquarters in Pleasanton, California.
 
Shaklee is certified as the nation's first Climate Neutral™ Certified Company by the Climate Neutral Network as a result of Shaklee's achievement of a net zero impact on the Earth's climate.
Shaklee receives the Earth Day 2000 Environmental Business Leadership Award from Earth Day New York and the Business Environmental Network Award from Bay Area Action/Peninsula Conservation Foundation.

Mengapa Anda Harus Memilih Shaklee

Just 20 of the many reasons why Shaklee is different.


Did you know . . .?

1.) Dr. Forrest C. Shaklee was born in November 1894. He was born with tuberculosis and doctors all agreed he was not likely to survive. His parent’s faith in things natural led them to move north where fertile soil produced quality nutritional substances. They put aside medications in place of the family’s food from the farm garden.

2.) Dr. Shaklee said his health improvement was not a miraculous cure, as some people said, he said it was slow but it was sure. At the earliest possible age he was made to understand that wellness has everything to do with good nutrition, a healthy environment and exercise.

3.) When Dr. Shaklee was asked why he decided to study chiropractic medicine instead of becoming a medical doctor he said, “I never belittle the medical profession but we are in two separate fields of endeavor. They are trained to treat disease and I’m interested in building health.”

4.) Dr. Shaklee opened his first practice in Rockwell City, Iowa in 1915. He spoke to his patients about their diets, which was unusual for the time, and devised detailed nutrition diaries to monitor patient’s progress.

5.) Dr Shaklee’s first product in 1915 was called “Vitalized Minerals” in which he isolated natural compounds from vegetables for their mineral values. He was joined in the same year and kept contact with the young Polish biochemist, Casimir Funk, who called his compounds “vitamins” This was the first use of the word vitamins.

6.) Dr. Shaklee was a chiropractor who went through school with his friend, B.J. Palmer, the father of chiropractic care. Dr. Shaklee also held degrees in nutrition, biochemistry, philosophy and divinity.

7.) In 1924, Dr Shaklee built a complete health care center with a staff of chiropractors, osteopaths, internist, general practitioners and surgeons. For the first time Dr. Shaklee’s formulations for food supplements were packaged and dispensed.

8.) In 1928, he developed a sensible diet regimen he recommended to all his patients. This diet was similar to the Food Guide pyramid currently recommended by the United States Department of Agriculture, with emphasis on grains, fruits and vegetables and a minimum of fats and sugar.

9.) In January 1929 he was ordained a minister and in 1933, he officially received his doctor of divinity degree. His deep concern for the spiritual part of life eventually took shape as the Shaklee philosophy.

10.) He practiced chiropractic until he was 65 years old. Then he launched the Shaklee Corporation to market the products he spent his lifetime developing. His dream was to share the products and better health with the world.

11.) Shaklee nutritional products are recognized by the government as food. Many nutritional companies are considered drug companies.

12.) Shaklee is the world's largest provider of vitamins and minerals, and is considered to be the leader in the nutritional industry.

13.) Shaklee has their own products clinically tested by outside, unbiased sources (such as Yale University and Harvard University) providing scientific proof that these products break down and are utilized by your body. Hundreds of these tests are published in peer-reviewed nutritional and medical journals such as:

a. The American Journal of Clinical Nutrition
b. The Journal of Nutrition
c. The Journal of the American Dietetic Association
d. The Journal of Applied Physiology, and
e. The American Journal of Cardiology

14.) Some companies cite clinical studies, but their actual products have never been tested because law does not require it.

15.) Shaklee products are all balanced and are the most natural supplements available. Being whole food, they contain essential known nutrients, unknown nutrients, phytochemicals and enzymes.

16.) Shaklee has its own research and development lab in Hayward, California, and a second lab built in conjunction with the Stanford University in Palo Alto, California.

17.) The Shaklee manufacturing plant is in Norman, Oklahoma. -Most vitamin companies just purchase their vitamins from a central lab and put their own labels on them.

18.) Shaklee spends in excess of $12 million per year on research and testing. Shaklee has over 150 scientists on staff, and an advisory board consisting of doctors, professors, and scientists from leading industries and universities around the world.

19.) As many as 176 separate tests for purity, potency and safety are performed on the ingredients for a single product. All Shaklee product claims have documented substantiation. Products undergo as many 262 separate quality assurance tests throughout the manufacturing process.

20.) SHAKLEE PRODUCTS ARE 100% GUARANTEED! If for any reason a Shaklee product is not satisfactory, return it to your Shaklee Independent Distributor or Shaklee Corporation for exchange or full refund.

We care about your health, your home, and your future. Please help us share Shaklee with the world and help us educate people for the future of their health!

Pengedar SHAKLEE Labuan: Mengenali Bapa Vitamin Kita


Dr. Forest C Shaklee


Dr. Forrest C. Shaklee was born in November 1894. He was born with tuberculosis and doctors all agreed he was not likely to survive. His parent’s faith in things natural led them to move north where fertile soil produced quality nutritional substances. They put aside medications in place of the family’s food from the farm garden.

Dr. Shaklee said his health improvement was not a miraculous cure, as some people said, he said it was slow but it was sure. At the earliest possible age he was made to understand that wellness has everything to do with good nutrition, a healthy environment and exercise.

When Dr. Shaklee was asked why he decided to study chiropractic medicine instead of becoming a medical doctor he said, “I never belittle the medical profession but we are in two separate fields of endeavor. They are trained to treat disease and I’m interested in building health.”

Dr. Shaklee opened his first practice in Rockwell City, Iowa in 1915. He spoke to his patients about their diets, which was unusual for the time, and devised detailed nutrition diaries to monitor patient’s progress. Pictured to right, one of the early Shaklee offices.

Dr Shaklee’s first product in 1915 was called “Vitalized Minerals” in which he isolated natural compounds from vegetables for their mineral values. He was joined in the same year and kept contact with the young Polish biochemist, Casimir Funk, who called his compounds “vitamins” 
This was the first use of the word vitamins.

Dr. Shaklee was a chiropractor who went through school with his friend, B. J. Palmer, the father of chiropractic care. Dr. Shaklee also held degrees in nutrition, biochemistry, philosophy and divinity.

In 1924, Dr Shaklee built a complete health care center with a staff of chiropractors, osteopaths, internist, general practitioners and surgeons. The picture on the right is Dr Shaklee and his friends in front of the Curtiss plane he used to visit patients around the state. 
For the first time Dr. Shaklee’s formulations for food supplements were packaged and dispensed.

In 1928, he developed a sensible diet regimen he recommended to all his patients. This diet was similar to the Food Guide pyramid currently recommended by the United States Department of Agriculture, with emphasis on grains, fruits and vegetables and a minimum of fats and sugar.

In January 1929 he was ordained a minister and in 1933, he officially received his doctor of divinity degree. His deep concern for the spiritual part of life eventually took shape as the Shaklee philosophy.

He practiced chiropractic until he was 65 years old. Then he launched the Shaklee Corporation to market the products he spent his lifetime developing. His dream was to share the products and better health with the world.

Dr Forrest C. Shaklee, Sr. and his two sons, Forrest, Jr. and Raleigh launch the Shaklee Products company in 1956.

Tidur berkualiti antara tips awet muda

Word of the day:

"Sleep is the golden chain that ties health and our bodies together"
pentingnya tidur

Di dalam kehidupan yang serba moden dan ditambah pula dengan kepadatan jadual hidup, agak sukar bagi kita untuk mendapatkan tidur yang cukup dan berkualiti. Tambahan lagi, kalau ada orang senasib saya ni, siang kerja dan out of office hour dan malam buat part time. Kadang2 terbangun malam pun sy sempat part time. Nama juga 'part time' kan. Hehe.. Walau apa pun tidur kita kena cukup juga.

Mari kita lihat kebaikan tidur yang mencukupi:

Jantung yang sihat

Kajian menunjukkan serangan sakit jantung dan strok biasanya berlaku pada awal pagi. Kurangnya tidur akan menaikkan lagi tekanan darah dan paras kolesterol yang menjadi punca kepada penyakit jantung dan strok. 

Oleh itu, cukup tidur setiap malam diantara 7 hingga 9 jam adalah diperlukan supaya jantung lebih sihat.

Mencegah kanser

Orang yang bekerja sehingga lewat malam atau bekerja secara syif khususnya sangat berisiko tinggi mendapat kanser payudara atau kanser kolon kerana mereka lebih banyak terdedah kepada cahaya lampu pada waktu malam. 

Sebenarnya, terdedah kepada cahaya lampu akan menurunkan paras melatonin dalam darah. 

Hormon melatonin ialah hormon yang menyebabkan kita mengantuk dan juga berfungsi menentang kanser kerana melatonin berupaya membantutkan pertumbuhan tumor kanser. 

Oleh itu, kita digalakkan tidur malam dalam gelap bagi membolehkan badan kita mengeluarkan jumlah melatonin yang diperlukan.

Mengurangkan stres

Apabila tidak cukup tidur di waktu malam, keesokan harinya badan akan cepat terasa letih dan secara tidak langsung akan meningkatkan tekanan darah. 

Seterusnya, tekanan darah tinggi akan meningkatkan risiko mendapat serangan sakit jantung dan strok. 

Kesan stres pula akan menyebabkan seseorang itu sukar untuk tidur. Oleh itu, tidur yang cukup diperlukan oleh badan bagi mengurangkan stres.

Kurangkan keradangan

Peningkatan paras hormon stres akan meningkatkan proses keradangan di dalam badan yang juga merupakan salah satu faktor penyebab risiko penyakit jantung, kanser dan diabetes. 

Keradangan juga mempercepatkan proses penuaan daripada sepatutnya. Alamak nampak cepat tua? 

Menyegarkan badan

Tidur malam yang cukup membolehkan badan mengumpulkan lebih banyak tenaga, tidak mengantuk selepas bangun dan sentiasa segar untuk menjalankan tugas harian.

Mengurangkan risiko kemurungan

Tidur malam yang cakup juga menggalakkan pengeluaran hormon serotonin, sebaliknya kurang tidur akan mengganggu pengeluaran serotonin yang menyebabkan kemurungan. 

Oleh itu, bagi mencegah kemurungan, pastikan kita cukup tidur selama 7 hingga 9 jam setiap malam.

Menguatkan memori

Mimpi semasa tidur dapat menguatkan daya ingatan kerana semasa kita sedang tidur, otak akan memproses segala pengalaman dan peristiwa yang dilalui dan mengaitkannya dengan perasaan dan ingatan seseorang.

Oleh itu, mendapat tidur yang berkualiti (cukup tidur tanpa gangguan) akan menghasilkan daya ingatan yang lebih baik.

Tidur sebentar di waktu siang lebih sihat dan produktif

Tidur sebentar waktu siang, sebaik-baiknya sebelum waktu zohor, digalakkan dalam Islam kerana ini adalah amalan sunnah Rasullulah SAW sejak 1434 tahun yang lalu, bagi mengembalikan tenaga.

Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda: “Memakan sahur itu boleh memberi kekuatan untuk berpuasa pada siang hari dan qailullah (tidur sekejap) pada siang hari (sebelum Zuhur) boleh memberi kekuatan untuk qiamullail.” (HR Ibnu Abbas)

Tips tidur berkualiti ~ Kalsium dan vitamin B

OsteNutrix mengandungi kalsium dan magnesium dimana elemen sangat penting untuk dapatkan tidur yang lena.

Termasuk juga B-Complex yang membekalkan 8 jenis Vitamin B yang penting untuk saraf, memperbaiki emosi dan juga menukar gula kepada tenaga. 

Lebih tenaga lebih rasa muda daripada umur sebenar. 


Monday 5 January 2015

Cara Mendidik Anak

Mendidik anak bukan perkara yang mudah kerana ia berperingkat-peringkat dari janin, bayi, kanak-kanak sehingga remaja. Mendidik juga perlu bersesuaian dengan peringkat umur anak-anak. Zaman era dunia yang serba canggih dan moden ini, cabaran sebagai ibu bapa semakin meningkat. Namun, didikan yang terbaik adalah berpandukan agama.

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Berguraulah dengan anak kamu kala usianya 1 hingga 7 tahun. Berseronoklah dengan mereka, bergurau sehingga naik atas belakang pun tidak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Selepas 7 tahun, didik dan ajar mereka, jika salah pukul tapak kakinya sebagai pengajaran.” Pada umur 14 tahun, jadikan mereka sebagai kawan.

Kita boleh nampak dari sini bahawa anak yang berumur 1-7 tahun perlu diberi perhatian, dimanjakan dan kasih sayang secukupnya kerana pada peringkat ini anak-anak telah mula belajar sesuatu dan diikuti. Menurut pakar psikologi, anak-anak yang kurang kasih sayang pada peringkat ini yang menjadikan dia seorang yang pemarah dan pendendam bila besar.

Setelah anak meningkat 7 hingga 14 tahun. Didik mereka dengan kasih sayang dan tunjuk ajar dengan baik. Sekiranya mereka tidak menurut, maka boleh dirotan ditapak kaki. Jika mereka membuat sesuatu yang baik, bagi pujian kepada mereka. Pujian merupakan satu peneguhan dalam diri kanak-kanak supaya dia rasa seronok dan mengulangi sikap positif yang dilakukan. Pujian yang diberikan juga perlu khusus, bukannya secara am sahaja. Contonhya, “pandainya kakak” tetapi, “pandainya kakak melukis gambar pokoknya, nampak macam pokok hidup.” Tetapi biar ada kebenaran, bukannya menipu kerana kanak-kanak juga pandai menilai. Elakkan dari menipu anak-anak kerana mereka belajar daripada apa yang kita lakukan.

Anak yang meningkat umur ke 14 tahun sudah masuk ke alam remaja. Cara didikan pada peringkat umur ini perlu lagi disuaikan dengan jiwa remaja. Anak remaja biasanya dia akan cuba mencari identity dirinya. Oleh sebab itu, pada masa ini anak remaja mudah terpengaruh terutama dengan kawan-kawannya. Jika ibu bapa merupakan kawan mereka, maka ibu bapa yang akan dicontohi, dikongsi perasaan dan pengalamannya. Biasanya anak remaja suka meluahkan apa yang dia rasa, namun hanya kepada orang yang dia percaya boleh memahaminya. Jika ibu bapa tidak sedar akan keadaan ini akan menimbulkan keadaan di mana anak lebih percaya kepada kawan dan ibu bapa tidak dapat mengawal anak tersebut. Mereka perlu perhatian dan pendengar yang baik.

Diharap ia serba sedikit dapat sama-sama mmbantu ibu bapa dalam mendidik anak-anak. Semoga anak-anak kita menjadi anak yang soleh dan solehah. Berjaya dunia dan akhirat.

Sunday 4 January 2015

Pain Pain Go Away!!!

Gout 


Gout is a form of arthritis that occurs when uric acid builds up in the blood causing joint inflammation. It causes swelling, redness, stiffness and pain on affected joints. In many people, gout initially affects the joint of the big toe. Ankles, heels, knees, wrists, fingers and elbows can also be affected. Controlling the intake of purine-rich foods (metabolized into uric acid in the body) is important in reducing the reoccurrence of a gout attack.
  • Avoid high-purine food
  • Seafood such as crabs, prawns and scallops
  • Red meats such as beef and mutton
  • Organ meat
  • Soup stock
  • Eat less moderate-purine food 
  • Mushrooms, spinach and asparagus
  • Peanuts, beans and peas
  • Chiku and custard apples
  • Soy bean products such as bean curd and soy drinks 
  Suggested:
  • Drink sufficient plain water of at least 2.5liter per day to flush out the uric acid sufficiently
  • Avoid alcohol as it will promote uric acid crystallization at joints
  • Keep your weight in check

Saturday 3 January 2015

Pengedar Shaklee Paling Utama - Jantung Sihat

4 Langkah Jantung Sihat 


Vivix
>> melindungi daripada penuaan
>> melindungi salur darah daripada kerosakan radikal bebas
>> menurunkan risiko penyakit jantung

Phytocol-st
>> mencegah pyerapan kolesterol ke dlm badan
>> mbekalkan 100% kperluan harian fitosterol

CoQ Health
>> menyokong penghasilan tenaga bg jantung
>> menggalakkan & melindungi arteri sihat thadap pengoksidaan kolesterol jahat
>> mningkatkan peredaran darah
>> mbantu menambah & mngekalkan paras CoQ10 dlm darah

Omega Guard
>> mmelihara ksihatan jantung
>> menurunkan paras kolesterol
>> meningkatkan metabolisme badan utk pmbakaran lemak

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...

"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE

Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda Healthcare

“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”