Thursday 28 July 2016

Tips Kediaman Bersih

Tips Mudah dan Mesra Alam: 
Supaya Kediaman Bersih dan Bebas dari Seranggan dan Binatang .

Sejak kebelakangan ini saya tidak selesa dengan kehadiran serangga dan binatang yang berlegar dan berkeliaran di rumah saya terutamanya di dapur dan tandas. Oleh sebab itu, saya pun buatlah research. Semua saya tanya dengan pakcik Google ni. Jadi saya rumuskan pengalaman dan hasil bacaan saya dalam entri ini. 

Bukan apa, saya ini ibu yang berkerjaya yang mempunyai masa yang sangat terhad untuk membersihkan rumah. Hujung minggu pun kadang tidak berkesempatan dan masa terisi dengan menguruskan harta dunia akhirat saya yang dua orang tu. Tambah lagi boss merangkap suami saya nah sudah tiga orang yang diuruskan. Hahaha. 

Tambahan lagi, kalau boleh saya memang sangat2 tekankan supaya memilih produk yang selamat supaya persekitaran saya tidak terdedah dengan racun atau apa-apa bahan yang boleh menjejaskan kesihatan si kecil saya yang menginjak ke 9 bulan. 

1. Basic H Pembersih Organik Shaklee 

Saya sangat mencadangkan setiap rumah ada Basic H ini. Terbukti mudah untuk membersihkan kediaman tanpa bahan toksik dan aerosol. Highly recommended lah katakan. Basic H sudah bersama saya selama 3 tahun dan setiap botol sangat2 jimat. Kadang lebih 6 bulan baru habis sebotol. Kategori MESTI BELI bah ini. Bukan rugi pun kalau mencuba. 

Biasanya saya campurkan beberapa titisan Basic H ini dengan air paip dan sembur pada semua tempat yang saya ingin bersihkan. Lantai rumah, pintu peti sejuk, atas meja makan, dapur gas, sinki dapur, keliling mesih basuh, mangkuk tandas, cermin tingkap even mencuci puting dan botol susu anak pun saya guna Basic H. Sabun serba guna yang sangat selamat!!!

Semburan ini berkesan untuk mengelakkan semut merah daripada datang pada bahagian semburan. Kalau boleh lap kering selepas menyembur pada tempat itu. 

2. Penyembur Serai Wangi 

Penyembur ini selamat dan tidak mengandungi racun yang ada pada penyembur racun serangga yang lain. Penyembur ini mampu untuk membunuh dan menghalau semut, lipas, nyamuk, tikus dan lalat. Jom kita try! 

3. Halau cicak

Google punya Google banyak yang share cara halau cicak dengan kulit telur ayam. Terserahlah macam mana mahu digayakan kulit telur tu yang penting bersihkan dahulu selepas itu pecah2kan dan letak pada bekas pada tempat2 laluan cicak ini. Ada ayng cakap tabur saja atas lantai tapi susah pula mahu bersihkan nanti. Saya benci betul cicak ni tau. Apa tidak, saya baru tinggalkan rumah seminggu, sana sini saya nampak tahi cicak. Aduhaiii, terpaksa berhati2 nanti terpijak batal pula wudhu’. Sabar sajalah. Padahal rumah bersih juga tapi cicak ni datang juga. 

Balik rumah kena try ni nanti. Jom sama-sama try. Siapa yang sudah try tu share la di sini ya!

4. Elak nyamuk dengan limau nipis dan bunga cengkih 

Ini paling lah mahu dicuba. Apa tidaknya, sejak akhir2 ini malam saja mesti hujan. Wah bertepuk tampar saya dengan nyamuk kalau saya masak di dapur. Dalam bilik mandi apatah lagi di tandas jangan cakaplah kan. Dahsyat betul! Mengigit pedas lagi tuh. 

Potong limau nipis dan cacakkan saja bunga cengkih tu di atas limau nipis tu. Letak pada bahagian atas almari, tepi tingkap, atas para-para almari untuk mengelakkan nyamuk masuk ke dalam rumah. Janganlah malas mencuba ya! Lagipun cara ini paling murah, mudah dan selamat kan. 

5. Tabur serbuk kunyit pada askar semut atau lubang semut.

Saya pun tidak tahu keberkesanan tips ini. Saya pun baru mahu mencuba balik rumah nanti. Almaklumlah rumah saya rumah papan saja jadi rasanya lubang semut itu banyak di lantai rumah.

Tidak semena-mena juga saya nampak barisan semut di dinding bilik tidur atas siling rumah ke lantai rumah. Jauh perjalanan semut ni tau. Kalau dia tidak menganggu tidak juga apa tapi tempat tidur atas tilam saya pun ada. Punya kuat deria semut ni kan? Tambahan lagi, saya menyusukan anak saya jadi susu ibu pun salah satu perangsang semut2 ini datang berhijrah ke atas tilam saya. Tapi takkanlah saya mahu tabur kunyit atas tilam saya kan? Errmmm….

6. Air kapur sirih menghalau anai-anai 

Anai-anai pun ada di rumah saya ya. Runsing betul saya fikirkan segala macam serangga dan binatang di rumah saya ini bah. Aduhaiii, kaji punya kaji yang saya boleh cuba ialah tabur garam kasar di sarang anai-anai ini. Tapi ada yang kata kurang berkesan.

Jadi kalau garam tidak berkesan, kita cuba lah kapur sirih. Air bancuhan kapur sirih pula bersifat panas dan mampu menghakis kulit anai-anai yang nipis dan lembut. Caranya cuma sembur saja di sarang anai-anai di mana saja sarang ini di celah kayu. 

Sekian dulu perkongsian untuk hari ini. Saya akan sentiasa berkongsi dengan anda. Jumpa di tips lain di entri yang baru di masa akan datang ya.

Wednesday 20 July 2016

Petua Pilihan : "6 cara untuk anda elakkan lipas berkeliaran"

Lipas merupakan salah satu serangga perosak yang kurang disenangi ramai orang. Ia menyebabkan kerosakan yang serius pada kertas dinding, buku, pakaian dan perabot. Tidak kurang juga ada di antara kita yang memang tidak boleh terserempak langsung dengan serangga itu dan yang paling teruk, ada pula yang tidak tahan dengan bau kehadirannya. 

Masalahnya apabila ia sudah berada di dalam rumah, ia akan mula membiak dengan cepat dan agak mustahil pula untuk menyingkirkannya.

@ Anda boleh membuat racun serangga organik buatan sendiri dengan mencampurkan soda penaik dan gula sama banyak. Letakkan campuran ini di dalam pinggan-pinggan cetek yang diletakkan di lokasi lipas bersembunyi. Lipas akan memakan campuran ini kerana ia manis. Walau bagaimanapun gas daripada soda penaik pula akan membunuhnya secara dalaman. 

@ Gunakan daun pandan untuk mengelakkan lipas secara semula jadi. Daun pandan mengeluarkan bau kuat yang dikatakan mengganggu sistem pernafasan atau sistem saraf lipas. Ikat 3-5 helai daun pandan dan letakkannya di dalam mangkuk kecil. Mangkuk-mangkuk ini pula diletakkan di lokasi lipas berkeliaran. Gantikan daun pandan seminggu sekali apabila baunya sudah berkurangan.

Cara di atas boleh dicuba untuk mengurangkan kehadiran lipas di rumah. Namun begitu, cara yang terbaik untuk mengelakkan lipas ialah dengan mengelakkannya datang ke rumah anda! 

a) Pastikan dapur sentiasa bersih, dan sampah dibuang sekerap yang mungkin. 

b) Bersihkan tumpahan dan gris dengan cepat. 

c) Lipas juga tidak boleh hidup tanpa air dan jika boleh, elakkan air yang bertakung. 

d) Jangan biarkan makanan tanpa bertutup. 

e) Jika ada bukaan kecil, pastikan ia ditampal. Dalam erti kata lain, elakkan kewujudan pintu masuknya.

f) Buangkan barang-barang yang menyemakkan rumah seperti surat khabar lama, majalah dan beg plastik yang tidak digunakan. Ini adalah kerana ia merupakan makanan kepada lipas.

Dengan menggunakan kaedah penyingkiran lipas secara semula jadi ini, anda bukan sahaja dapat menyingkirkan serangga perosak ini tetapi juga membantu memastikan keluarga anda selamat dari penyakit yang mungkin dibawa oleh serangga ini.

Tuesday 19 July 2016

Shaklee Labuan: Cara Menjana Pendapatan


KELEBIHAN MENJADI AHLI SHAKLEE:-
🌿 Maintain hidup sihat 
Tujuan sy plg utama jd ahli Shaklee ialah utk mdpt fizikal yg sihat dan dlm masa yg sama mberikan khidupan yg sihat jg utk terutama anak sy yg baru lahir pd masa sy mula makan Shaklee.

🌿 Dapatkan harga paling jimat 
Akhirnya sy join ahli utk dpt kn harga jimat supaya beli byk pun masih berbaloi lg...maklumlah sy pun mahu jg bagi suami sy, mak sy dan adik2 sy makan dan guna Shaklee...

🌿 Bonus stiap bulan 
Bulan pertama sy jd ahli, sy share pd kwn2 d fb. Sy baru up kan post gambar hasil perahan susu sy... Tup tup sy layak dpt bonus... Siapa mahu bagi kan klu bkn hasil usaha sendiri. Manada yg dtg bgolek percuma d depan mata kita kan... Smpai ke hari ini sy masih menikmati bonus setiap bulan walauoun tinggi rendah hasilnya tp syukurrrrr alhamdulillah.. Pasti membuahkan senyuman ketika tdk semena2 bonus masuk di setiap prtghn bulan...

🌿 Sillaturrahim 
Dalam Shaklee sy ada keluarga besar, adik beradik sementor, sehingga ke hari ini kami berhubung tanpa kira masa dan di mana jua, fb ka whatsapp ka pastinya mgeratkan sillaturrahim sesama insan. Drpd tdk kenal jadi ramai kenalan. Sy plg suka bila pergi kelas atau terjumpa dmana2 kita ckp saudara Shaklee sy bah ni... Kenal dia di Shaklee.. Best kan.. Tmbh2 lagi sy ni ramah orgnya..Aisehmen..

🌿 Motivasi utk berjaya 
Mentor sy tdk pernah lekang dgn kata2 smgt, walau jatuh bangun walau sy sukar bg komitmen dia tetap layan sy sperti yg lain juga... Tetap sama mengambil berat walau apapun dia skrg dan di mana saja dia berada.. Haaa paling manang bila berkata2 bilang orang..haha... Apapun terima kasih byk2 mentor. Pastinya dia tahu siapa dia dhati sy.

🌿 Update ilmu dunia 
Pastinya di Shaklee juga kita tidak akan dbiarkan terkapai kapai tanpa ilmu ksihatan. Setiap kali mesti ada sesi kelas utk kita bersoal jwb apa saja topik yg dibincangkan. Drpd zero jd tahu pasal byk penyakit, kesan kurang vitamin ini, klu terlebih itu blh jd cmni klu tkurang ni apa keburukan nya d masa akan dtg. Haaa mcm2 ilmu lg blh dpt hanya di Shaklee group kmi terutamanya.

🌿 Makanan rohani 
Syukur juga dpertemukan mentor yg seagama dpt mberi ilmu lebih utk mdekatkan diri kita pd Allah swt. Paling tdk dpt juga dgr ceramah agama walau bukan dr ustaz ustazah rasmi tp pastinya apa yg telah dcurahkan dan sy laksanakan dan ianya sgt2 berkesan. Bukan kita meminta2 tp inshaAllah rzeki itu dtg atas izin Allah swt. Pastinya ia dtg supaya kita mahu lebih lebih dekatkan diri kita padaNYA.


BAGAIMANA PEMBELIAN SECARA ONLINE MENGEMBANGKAN BISNES SHAKLEE SAYA
💰
Penulisan blog 
Sejak 2014 sy mulakan langkah utk memiliki blog, bkn sedikit usaha sy apatah lagi byk masa terbuang juga apa tidaknya semua sy belajar sendiri utk buat blog ni. Setelah lama semakin hari sy menulis entri mengisi masa dgn tulis panjang2, update bila ada masa.. Akhirnya mbuahkan hasil apabila sy sudah mula mendapat customer yg mereka cakap mereka dpt hubungi sy drpd blog dan google search. Wah masa tu sy betul2 terharu usaha keras sy selama ini terhasil juga...Alhamdulillah.. Shinggakan baru2 ini ada prospek customer dr Brunei yg berminat dgn Shaklee mghubungi sy melalui whatsapp katanya dpt nombor telefon sy drpd pakcik google.. Alhamdulillah
💰
Sharing melalui fb dan page 
Sejak dari mula lagi sbg langkah pertama utk mgembangkan bisnes ialah melalui facebook.. Ini memang berkesan apatah lagi ramai rakan fb sy tdiri drpd rakan2 sekolah sekolej seuniversiti sekerja yg juga rapat dan senang utk menghubungi sy... mereka adalah pencetus ilham sy utk buat Shaklee sehingga ke hari ini. Syukur ramai rakan yg menyokong dan juga mahu membeli drpd sy. Ada juga yg yakin pd Shaklee semata2 sy rakan nya juga consumer Shaklee. Walaupun mcm2 kbr angin yg tsebar sejak dlm 3 thun sy bersama Shaklee. Alhamdulillah!
💰
Instagram 
Sejak sy berjinak2 dgn instagram, sy suka share mcm2... Apapun rasa mau sy share, sy post... Tapi sejak suka edit2 pic, install mcm2 apps utk edit pic bila2 ada ksempatan mst sy share dan dctu jg sy mampu menarik perhatian downline2 sy... Dr situ mereka pn mula mcuba produk2 yg dperkenalkan melalui instagram sy
💰
Masuk ahli 
Disebabkan sering juga sharing d fb, sy menjadi penaja kepada bberapa rakan fb yg baru sy kenal d fb yg juga menjadi customer Shaklee sy sblum menjadi ahli Shaklee.. Sehingga ke hari ini sy ada 22 org ahli Level 1 dan 7 org Level 2. dlm kluarga Shaklee bwh nama sy. Walaupun sgt perlahan tp sdikit sbyk kluarga kmi bkembang juga berbanding 3 thun lalu sy cuma mpunyai seorg downline.

Mengapa perlu memilih Vitamin C Shaklee??

Vitamin C ni sebenarnya penting untuk kita makan setiap hari walaupun tidak mgandung, ataupun bsalin kah sakit kah sihat kah tetap perlu vitamin C.. Sebab apa?

↯ dia membantu penyerapan zat besi supaya zat besi ini mudah diserap ke dalam badan kita, zat besi ini kan penting untuk pembentukan darah kita. Utk wanita yg datang haid, mereka perlukan Vitamin C utk bantu serap zat besi yang cukup supaya tidak mengalami masalah anemia.

↯ utk meningkatkan imun badan kita...tahulah kan sekarang ni bukan saja sekarang bila2 masa juga kita perlu vitamin c sebagai perlindungan supaya kita tidak mudah jatuh sakit, imunisasi ni mesti kuat kalau tidak kita sering demam2 dan selesema

↯ membentuk kolagen penting untuk kulit sihat, Vitamin C shaklee ni dia ada elemen yang boleh bentuk kolagen. Kita makin tua kan makin kurang kolagen dalam badan.. sebab tu makin umur meningkat di muka akan mudah nampak kedut atau garis2 halus, apatah lagi gigi pun senang retak n pecah.. Kita juga perlukan vitamin C utk kulit putih bersih terutama sekali pada orang bekerja di bawah sinaran atau sering terdedah pada cahaya matahari

Kita perlukan vitamin C yang cukup juga sebab sekarang sana sini pergi mesti ada saja orang yang merokok, kita jadi second smoker yang boleh memusnahkan Vitamin C yang ada dalam badan kita. Apatah lagi orang yang merokok, lebih memerlukan Vitamin berganda daripada orang yang tidak merokok ini.

Vitamin C juga penting utk mempunyai gusi yg kuat...klu ada antara kita ni yg sering mgalami gusi berdarah semasa memberus gigi anda mengalami masalah kekurangan  Vitamin C. Kalau kekurangan vitamin C juga gusi akan berwarna hitam, ulser sana sini di mulut...

Istimewanya Vitamin C Shaklee ini kerana ianya dilepaskan secara perlahan-lahan jadi ia akan digunakan dan disebarkan dalam sistem badan kita bila diperlukan dan tidak akan dibazir keluar daripada air kencing kita... Jadi buat apa beli yang mempunyai kandungan ymg yang tinggi kalau nanti keluar juga melalui air kencing kita kan kan? Sebab itu pilihlah Shaklee pasti kalian tidak rugi. Tepuk dada tanya selera anda.


Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...
"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Binti Rudy
Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda HealthCare
“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”