Thursday 29 October 2015

Bekalan ESP Mix Untuk Suami Setiap Pagi

ESP



Sempat juga snap gambar shaker Shaklee yang berisi ESP dicampur dengan Horlicks kegemaran suami. Setiap hari tidak akan ketinggalan menyediakan ESP ini untuk dijadikan bekalan dalam kereta sepanjang perjalanan menghantar saya ke tempat kerja. Sambil memandu dan menghadap jem jalan di pagi hari isi perut anda dengan ESP.

Istimewa nya ESP ini sejak dia dibekalkan, suami saya sudah tidak mengadu sering diserang gastrik lagi. InshaALLAH dengan izin ALLAH swt. Lagipun kerja beliau memerlukan tenaga dan fizikal yang kuat jadi ESP ini akan memberi kan dia tenaga sebelum memulakan tugasan berat nya.

Siapa yang tidak kenal Shaklee ini. Bagi saya ESP ini paling popular daripada produk Shaklee yang lain. Orang pun sering sebut2 yang ESP tu sehinggalah ramai yang berprasangka yang Shaklee cuma produk ini saja yang ada. Tapi itu silap. Shaklee mempunyai banyak lagi produk. Silalah menjelajah blog saya untuk lebih mengenali Shaklee suplemen ini. Saya ingin mengajak ramai lagi untuk kita amalkan hidup sihat. Mencegahlah sebelum terlambat.

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...
"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda Healthcare
“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Tips Eksklusif Breastfeeding

Persediaan kita sudah cerita, mari kita share pula pasal penyusuan. Ini tips saya sendiri ya, saya berjaya menyusukan anak saya yang pertama cukup setahun tapi itupun sudah campur susu formula bermula dia 8 bulan. Cuma berselang seli susu formula dengan hasil pam saya sejak dia berumur 2 bulan lagi. 

#1: Bersedia 2 minggu sebelum masuk bekerja 

Pengalaman mengajar saya. Saya baru sibuk mencari breastpump selepas saya masuk bekerja. Saya baru tergesa-gesa mengepam apabila sudah lama masuk tempat kerja. Saya agak sedih juga apabila susu saya pam pada mulanya tidak memberangsangkan. Saya menyesal sehingga lah sekarang mungkin juga stres ataupun ada penyebab lain tanpa saya sedar susu saya merudum. Berat badan Nazran pun naik sangat cantik sehingga 4 bulan sahaja. Mula dari situ berat badan nya mula dropping sehinggalah sekarang dia masih underweight. 

#2: Positif mindset 

Apa yang penting, nekad kita dalam minda, hati dan fizikal kita semua mesti bersedia untuk kita boleh menyusukan si bayi yang baru melihat dunia. Jangan negatif ! Jangan cakap pasal akan datang, tapi apa yang penting sekarang... Sekiranya akan datang itu ada masalah, nanti baru kita fikir bila sudah terjadi. Apa yang pasti kita masih sempat untuk bersedia menyusukan badan. 

#3: Konsep more demand more supply 

Sebenarnya produce susu ni daripada minda kita juga. Kerap kosong, minda akan menghantar isyarat supaya susu di proses untuk mengeluarkan mengisi tong susu kita di breast. Jadi kerap ianya kosong, keraplah air susu itu akan ada. 

#4: Lebih jimat ~ 

Jangan risau. Fikir satu saja. Susu ibu adalah yang terbaik dan jimat. Kalau mahu beli infant formula sangat lah mahal. Saya pasti semua tahu itu. Saya tahu breastpump juga mahal dan segala storage bottle lagi, ice pack, cooler bag keperluan menyusukan badan. Tapi ini bagi saya sekali sahaja perbelanjaan itu keluar berbanding membeli formula milk setiap bulan untuk melengkapkan keperluan si comel. 

#5: Suplemen 

Saya pasti ibu menyusukan ramai yang tidak dapat kawal pemakanan mereka kecuali yang betul2 berdisiplin lah kan. Saya sendiri begitu. Jadi saya tekankan di sini untuk saya mengambil suplemen paling asas pantang sekaligus untuk produce air susu saya yang banyak dan berkualiti. 

Energizing Soy Protein 
Vita-lea Iron Formula 
OsteMatrix 

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...
"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda Healthcare
“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Wednesday 28 October 2015

Persediaan Menyambut Kelahiran Si Comel

Assalamualaikum dan salam ceria buat semua....

Saya masih lagi menghitung detik2 cemas untuk melahirkan cahaya mata saya yang kedua ini. Bagi saya, tekanan itu pasti ada pada semua orang tapi saya ini lain sikit. Apa tidak, saya ini kuat berfikir sampai lah saya termimpi-mimpi saat melahirkan, anak saya lahirkan, detik di labor room, semua masuk mimpi saya. Itulah orang kata jangan terlalu difikir sudah jadi begini kan payah... Tapi apa boleh buat ini adalah personaliti saya.

Isnin minggu lepas, kandungan saya genap 36 minggu dan saya diberi temujanji untuk berjumpa
pakar untuk memeriksa keadaan luka pembedahan saya dan untuk memastikan samada saya boleh melahirkan normal. Awal pagi saya ke antenatal appointment di klinik ibu anak untuk regular check up. Perut kosong tanpa isi kecuali air putih yang saya bekal dari rumah. Agak mencemaskan apabila saat memeriksa degupan jantung bayi, nurse yang bertugas tidak dapat mencari dan mendengar dan saya baring agak lama untuk mereka betul2 jumpa degupan jantung si comel saya itupun selepas 15 minit membelek2 perut saya... Alhamdulillah...

Di pakar pula, selesai mengambil urin di makmal lama juga saya tunggu untuk giliran saya di panggil, lebih sejam. Daripada relax tenang saya mula nervous, apa tidak saya patient terakhir mereka. Saya masuk dengan senyuman sehingga doktor yang bedah saya tegur saya dan betul2 masih ingat saya. Wah, banyak2 patient doktor tu, dia ingat saya juga doktor india tu. Sabarrrr sajalah... Haha...

Di dalam, saya duduk dan dengar penerangan doktor mengenai risiko sekiranya saya normal dan juga caesar untuk kali kedua ini. Keduanya ada risiko. But we have no choice even both are risky, we need to take it. Nothing to leave it. Apapun mesti lah melahirkan anak ini. Tiada istilah "take it or leave it". Takkan lah kita mahu simpan dalam perut saja si baby ni. Kann.. Sakit kah, risiko kah, koyak perineum kah, pendarahan kah, apa pun kita kena terima dan lalui juga saat itu. Apa yang pasti kita perlu berdoa supaya InshaAllah akan dipermudahkan. Mereka memang akan bagi kita pilihan samada ingin mencuba normal atau teruskan caesar section. Nevermind, we can do it!!!

Now, something growing in my belly will turn 38 weeks. Saat itu semakin hampir, dan saya pun tidak pasti apakah tanda-tanda melahirkan yang saya akan rasa dulu nanti. Adakah air ketuban akan pecah dulu? Atau keluar lendir yang banyak? Atau juga contraction yang kerap? Atau juga lain dari yang lain bukan seperti yang saya jangkakan.

Persediaan semua sudah lengkap, inshaALLAH tinggal di bawa pergi bila saat itu tiba nanti. Breastpump pun sudah bersedia. Botol baru sudah beli untuk menggantikan botol yang sudah lama. Spare part untuk breastpump elektrik pun sudah beli. Nursing bra sehelai, nursing wear sehelai... Nursing poncho masih cantik dibeli dua tahun yang lalu. InshaAllah semua persediaan cukup untuk menyambut kelahiran si comel.

Thursday 8 October 2015

Nasihat Kesihatan Ketika Jerebu

Keadaan jerebu yang berterusan akan mendatangkan kesan buruk kepada semua orang terutama golongan yang berisiko tinggi seperti kanak-kanak, orang tua, wanita mengandung, pesakit jantung dan respiratori (saluran pernafasan) juga mereka yang sensitif pada habuk, orang yang merokok termasuk mereka yang sentiasa bekerja di luar pejabar atau rumah. 

Orang ramai dinasihatkan supaya sejauh mana yang boleh berada di dalam bangunan. 

Bencana alam jerebu ini sememangnya kita tidak mampu untuk mengelaknya kecuali kita sendiri yang perlu menjaga kesihatan. Apatah lagi, bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) yang memang tinggi di beberapa tempat di Semenanjung dan Sarawak. Mereka yang berada di Semenanjung dan Sarawak dinasihatkan untuk terhadkan aktiviti membawa anak-anak keluar rumah. Kami yang berada di Labuan tidaklah terkesan sangat dengan jerebu di sini kerana ia tidak setebal atau seteruk seperti di Semenanjung.

Keadaan ini bertambah teruk apabila sekolah-sekolah terterntu terpaksa ditutup dan ada juga penerbangan yang terpaksa ditunda dan dibatalkan akibat jarak penglihatan yang sangat terhad. 

Kurangkan aktiviti lasak di luar rumah. Orang ramai juga dinasihatkan supaya banyakkan meminum air putih. Apatah lagi, mereka yang sering melakukan aktiviti di luar terutama mereka yang berisiko tinggi untuk memakai penutup hidung dan mulut. Mereka yang mengalami penyakit-penyakit seperti batuk, selesema, asma, sakit mata, jangkitan paru-paru yang kronik hendaklah pergi ke klinik dengan seberapa segera jika keadaan penyakit bertambah teruk. 

Friday 2 October 2015

Makanan Yang diLarang Untuk Ibu Hamil

Bagi bakal ibu yang sedang mengandung anak pertama, mari kita bincangkan apakah makanan yang perlu dihindari, dielakkan dan tidak digalakkan semasa mengandung. 


1. Alkohol

Alkohol mesti dijauhi dan sememangnya ia haram di sisi agama Islam. Ingat, pengambilan alkohol akan mengundang kecacatan fizikal dan mental pada bayi. Proses pembuangan alkohol akan mengambil masa yang lama. 


2. Rokok 

Sebenarnya di sekeliling saya sendiri ramai ibu hamil yang merokok, kadang saya terserempak di shopping mall dan juga tempat awam yang lain. Kasihan kan pada bayi dalam kandungan tu. Disebabkan sifat pentingkan diri sendiri, si ibu sanggup merokok untuk keseronokan diri sendiri. Merokok semasa mengandung selalunya dikaitkan dengan kelahiran bayi tidak cukup bulan, terbantutu pertumbuhannya dan tidak cukup berat badan. Kes kematian mengejut pada bayi juga dikaitkan dengan keluarga perokok. 


3. Minuman berkafein 

Pengambilan minuman atau makanan berkafein seperti koko, kopi, minuman bergas, coklat juga dikaitkan dengan perkembangan bayi yang tidak normal. Ini termasuk bayi yang kurang berat semasa dilahirkan. Selain daripada itu, kafein juga merosakkan kandungan kalsium tulang pada ibu mengandung. Ini akan menyebabkan si ibu hamil akan mudah diserang kekejangan otot kaki semasa tidur. Sungguh menyiksakan. 


4. Pil dan ubat-ubatan

Sila rujuk doktor untuk penerangan yang lebih konkrit tentang ubat-ubatan sebelum anda mengambil nya. Ini disebabkan ada sesetengah ubat yang boleh mendatangkan mudarat kepada bayi anda. 


5. Gula 

Pengambilan gula yang berlebihan boleh menyebabkan komplikasi seperti kencing manis semasa mengandung. Ia juga boleh menyebabkan bayi dalam kandungan bersaiz besar dan mungkin juga akan cenderung mendapat penyakit yang lain juga. Gestational diabetes mellitus iaitu kencing manis semasa mengandung ini boleh dikesan daripada ujian air kencing dan sampel darah semasa mengandung. Jadi berwaspadalah ya ibu-ibu semua. 


6. Vitamin A

Multivitamin suplemen yang mengandungi dos Vitamin A yang tinggi adalah juga tidak digalakkan sama sekali. Ia dikatakan boleh menyebabkan kecacatan muka, kepala, jantung dan saraf bayi. Penggunaan Vitamin yang tinggi dalam persediaan luaran seperti ubat jerawat juga tidak dibenarkan. Adalah lebih selamat sekiranya wanita hamil mengambil beta carotene yang terdapat di dalam lobak dan sebagainya. Beta carotene ini akan ditukar kepada vitamin A di dalam badan bila masa sahaja badan memerlukan vitamin A. 


7. Raksa

Raksa ini boleh didapati dalam kuantiti yang tinggi dalam makanan laut seperti tuna, shark-fin, mackerela dan ikan-ikan besar yang lain. Pengambilan yang banyak boleh menyebabkan kerosakan saraf pada bayi dalam kandungan. 


8. Makanan mentah atau tidak cukup masak

Jangan makan daging mentah. Jangan makan susu mentah. Jangan makan telur mentah. Ini kerana makanan yang mentah mempunyai bakteria yang mungkin tidak sesuai untuk perkembangan si bayi dan jika diambil dalam kuantiti yang banyak akan menyebabkan komplikasi yang buruk. Parasit yang terdapat dalam daging mentah merebak dalam badan ibu mengandung. Penyakit ini boleh meyebabkan jangkitan intra-uterine yang serius pada bayi. Parasit ini juga didapati di dalam sayur-sayuran yang tidak dibasuh dengan bersih. 


9. Makanan segera atau makanan yang banyak melalui proses pengawetan 

Bagi saya makanan segera kalau boleh elakkanlah walaupun tidak mengandung seharusnya juga kita elakkan. Sekali sekala itu boleh lah cuma tidak perlulah diambil secara kerap. Apa tidak, makanan bertin dan makan ringan kebanyakan nya sudah melalui proses pengawetan yang terlalu banyak untuk dihasilkan. Ibu yang mengandung digalakkan makan makanan yang asli contohnya pilihlah buah dan bukan biskut dan lebihkan pada sayur-sayuran. 

Pantang Larang Semasa Hamil

Pantang larang ini harus sentiasa dipatuhi demi menitik beratkan keselamatan buat si ibu dan bayi dalam kandungannya tidak kiralah sebelum dan selepas kelahiran bayi. 

Petua yang diwarisi oleh nenek moyang sememangnya diakui keberkesanannya dan membuatkan  wanita hamil moden hari ini tidak boleh memandang enteng tentang khasiat petua warisan lama masyarakat melayu.


Peringkat Awal Hamil - Trimester Pertama (1 -3 bulan) 

  • Ibu hamil dinasihatkan untuk elak mengambil makanan yang meloyakan seperti susu dan makanan-makanan berlemak.
  • Elakkan juga makan atau minum yang menambahkan ketagihan seperti milo, kopi, teh, coklat, merokok dan minum minuman beralkohom dan mengambil dadah.
  • Ubat-ubatan yang meragukan tanpa kebenaran doktor harus dielakkan termasuk jamu. 
  • Digalakkan supaya elakkan makan atau minum yg bersifat tajam dikuatiri bagi mgelakkan keguguran seperti ikan pari, air tebu, nenas, peria dan air kelapa.
  • Tidak digalakkan berjumpa orang2 yang menghidap penyakit berjangkit.
  • Bagi ibu hamil yang mengalami pendarahan pada awal kehamilan, digalakkan mengurangkan aktiviti lasak dan banyakkan berehat. 


Peringkat pertengahan Trimester Kedua (3 - 6 bulan) 

Pada peringkat ini, ibu hamil sudah mula stabil dari segi emosi dan fizikal. Senaman ringan yang ringkas digallakn buat ibu hamil pada peringkat ini dengan berpandukan jurulatih bertauliah atau sumber rujukan lain. 


Peringkat Akhir, Trimester Ketiga (6 - 9 bulan)

Pada peringkat ini, berat badan ibu hamil semakin bertambah dan perut juga menjadi semakin besar. Ibu hamil cukup sekadar melakukan aktiviti ringan seperti berjalan-jalan sambil menghirup udara segar. 

Pengambilan air yang cukup sangat diperlukan pada peringkat ini untuk memastikan tubuh ibu hamil tidak terhidrat dan bekalan air ketuban sentiasa mencukupi buat bayi di dalam rahim. 

Makan sedikit tetapi erap untuk mengelakkan muntah disebabkan keadaan bayi yang semakin membesar dan faktor kedudukan ruang perut. 

Thursday 1 October 2015

Berapakah Berat Normal Ibu Mengandung Yang Ideal?

Berat Normal Ibu Mengandung

Menjadi lumrah seseorang wanita untuk kelihatan cantik dan mengekalkan berat badan yang ideal. Tetapi ketika mengandung, ada pula yang terlepas pandang dan tidak tahu apakah berat normal ibu mengandung. Ramai di antara ibu-ibu mendangung naik, tapi mereka tidak pastu banyak mana yang di anggap normal? Kalau berat badan kekal pula bagaimana?

Apakah berat normal bagi ibu mengandung? Secara umumnya, boleh rujuk pada jadual di bawah ini sebagai panduan:

Berat sebelum mengandung                        Berat tambahan yang disyorkan ketika mengandung 

Berat yang kurang (BMI di bawah 18.5)             13 - 18kg
Berat normal (BMI 18.5 - 24.9)                           11 - 16kg
Berat yang berlebihan (BMI 25 - 29.9)                7 - 11kg 
Obes (BMI atas 30)                                              5 - 9kg 

Kadar BMI 

Jika anda mempunyai berat yang kurang iaitu BMI di bawah 18.5, anda perlu menambah berat badan yang banyak ketika mengandung. Ini adalah kerana, tanpa berat tambahan tersebut, bayi anda mungkin pra-matang atau lebih kecil daripada biasa. 

Sebaliknya pula jika anda mempunyai berat badan yang berlebihan. Anda perlu mengawasi penambahan berat badan jika ianya naik terlalu banyak, ia boleh meningkatkan risiko dan komplikasi berkenaan dengan diabetes dan tekanan darah tinggi. 

Pecahan kenaikan berat badan semasa mengandung 

Berat bayi (3kg)
Payudara lebih besar (1kg)
Rahim lebih besar (1kg)
Plasenta (0.7kg)
Air ketuban (1kg)
Penambahan isipadu darah (1.5kg) 
Penambahan isipadu cecair (1.5kg)
Simpanan lemak (2.3kg)


Berat badan ibu hamil mengikut trimester 

1. Trimester pertama 

Semasa trimester pertama, kebanyakan ibu tidak perlu naik berat sangat pun kerana ramai yang sedang alami mabuk hamil pada ketika ini. Ramai sekali yang tidak lalu makan jadi tak perlu paksa diri sendiri untuk tambah berat badan. Anda hanya perlu tambah di sekitar 2kg semasa trimester pertama ini. 

2. Trimester kedua dan ketiga 

Apa yang penting ialah penambahan berat badan yang berterusan dan konsisten pada trimester kedua dan ketiga. Setiap bulan anda perlu tambah lebih kurang 1.5kg shinggalah sampai waktu untuk melahirkan anak. 

Bercakap tentang berat normal ibu mengandung, tambah berat bukan bermakna boleh makan makanan ringan. Namun, lebih kepada cuba seimbangkan dengan diet yang mengandungi kalsium seperti susu dan lebihkan sayur-sayuran. 

Jika anda suka makan roti putih, apa kata bertukar kepada roti gandum. Makan buah daripada makan biskut. Banyak lagi sebenarnya, tetapi biarlah diambil secara sederhana. 

Keguguran Kandungan di Awal Kehamilan: Apa Tanda & Penyebabnya?

Mengikut kajian, 80% daripada keguguran kandungan berlaku dalam tempoh tiga bulan pertama dan majoriti sang ibu belum pun sedar yang bahawa mereka sedang mengandung. 


Jenis keguguran kandungan

Kandungan sepenuhnya: Kesemua tisu-tisu keluar daripada badan

Keguguran tidak lengkap: Hanya segelintir tisu yang keluar daripada badan

Keguguran yang tidak dapat dielakkan: Simptom-simptom tidak dapat dihentikan dan keguguran akan berlaku

Keguguran yang dijangkiti kuman: Lapisan rahim (uterus) dan tisu-tisu dijangkiti

Keguguran tertinggal: Keguguran terjadi dan tisu-tisu tertinggal di dalam badan

Jadi apakah simptom-simptom keguguran kandungan ini? Di antaranya, anda mengalami pendarahan yang kecil dan beransur-ansur menjadi banyak. Rasa kejang otot dan sakit di bahagian abdomen dan disusuli dengan demam panas.

Jika anda mengandung dan alami simptom-simptom seperti ini, segera dapatkan rawatan doktor dan jika ia didapati serius, anda mungkin perlu ke dewan bedah secepat mungkin.

Punca keguguran kandungan tidak begitu difahami sehingga ke hari ini. Tetapi kebanyakan daripada kandungan keguguran yang berlaku semasa trimester pertama kehamilan seringkali disebabkan oleh ketidaknormalan kromosom pada bayi. Kromosom adalah struktur kecil yang terdapat di dalam badan manusia yang membawa kebanyakan gen.

Gen-gen inilah yang akan menentukan sifat-sifat fizikal seperti jantina, warna rambut dan mata, jenis darah dan sebagainya. Masalah berkaitan kromosom selalunya berlaku secara kebetulan dan tidak ada kena mengena dengan kesihatan ibu atau ayah.


Sebab keguguran kandungan

Penyebab-penyebab lain keguguran kandungan termasuklah penyalahgunaan dadah dan alkohol. Jika anda terdedah kepada toksin juga boleh menyebabkan keguguran. Seterusnya masalah berkaitan hormon, jangkitan penyakit, kegemukan dan tabiat merokok ibu juga menyumbang. Selain daripada itu, masalah fizikal berkaitan organ-organ reproduktif dan masalah dengan tindakbalas imunisasi ibu juga boleh menyebabkan keguguran.

Harus diingat juga bahawa stres dan aktiviti seksual yang kerap tidak berkaitan sama sekali dengan keguguran.


Rawatan keguguran kandungan

Semakin awal kehamilan, peluang lebih tinggi untuk badan anda membuang kesemua tisu-tisu yang gugur tanpa memerlukan sebarang pembedahan.

Jika badan ibu tidak dapat membuang kesemua tisu, anda perlu menjalani pembedahan kecil untuk menghentikan pendarahan di samping menghalang jangkitan daripada berlaku. Ubat akan diberi untuk mengawal pendarahan setelah pembedahan kecil tersebut berjaya dilakukan.


Cara mengelakkan keguguran kandungan

Ini adalah ikhtiar yang perlu kita amalkan bagi mengelakkan daripada mengalami keguguran kandungan.

>> bersenam dengan kerap

>> amalkan pemakanan yang sihat

>> kawal tahap stres

>> kekalkan berat badan ideal

>> ambil asid folik setiap hari

>> tidak merokok dan jauhkan diri daripada orang yang merokok