Tuesday 8 March 2016

Selamat Hari Wanita Sedunia!!!




Hai hai semua wanita di luar sana di seluruh dunia... Hadiahkan diri anda dengan Set Kesihatan Wanita. Mari kita ketahui kelebihan setiap produk untuk wanita

1. ESP

~ Memberi tenaga sepanjang hari

Tidak kira untuk wanita bkerjaya atau suri rumah perlu tenaga untuk melakukan kerja2 mereka terutama wanita bkerjaya yang letih bekerja dan balik rumah sambung lagi tugas sebagai isteri dan ibu.

~ Merangsang penghasilan susu ibu

Buat wanita yang sedang mengandung atau sedang menyusukan anak, pasti tidak menyesal setelah mencuba ESP ini. Ini kerana ESP memekatkan susu ibu dan mengenyangkan si comel. Jangan mengeluh jika ia mahal kerana bagi saya ianya sangat berbaloi daripada anda mengeluarkan duit untuk membeli susu formula untuk mereka.

2. Omega Guard

~ Menurunkan berat badan

Bukan sahaja mereka yang sedang hamil atau sedang menyusukan memerlukan Omega Guard ini tapi juga mereka yang masih single mingle pun perlu kan Omega untuk memecahkan lemak yang jahat di dalam badan. Mesti ramai di kalangan mereka yg masih muda2 mahukan badan yang sihat dan cantik bukan? Jadi jangan lupa Omega Guard membantu anda mengurangkan kolesterol dan lemak!!!

~ Perkembangan otak

Sebenarnya seperti saya yang sering pelupa apatah lagi sudah beranak dua ni. Sering saja lupa walaupun kadang benda tu saya sudah tulis dalam senarai saya. Rimas saya dibuatnya sebab lupa2 ni. Saya pasti ada juga yang mengalami perkara seperti ini. Jadi agen EPA dan DHA yang ada pada Omega Guard ini membantu otak kita aktif dan juga berkembang. Bonus bagi mereka yang hamil dan menyusukan anak kerana khasiat nya di kongsi bersama si comel yang di dalam perut dan juga yang sedang menyusu badan.

3. SR Vita C Plus

~ Membina kolagen & Awet muda

Amboi, amboi amboii.... saya tidak sabar untuk share kan kelebihan Vitamin C ini. Apa tidak, ianya sangat istimewa berbanding Vitamin C yang berada di pasaran luar sana. Vitamin C ini diperbuat daripada ekstrak jagung yang mampu membentuk kolagen untuk memutihkan dan mencantikkan kulit. Lagipun, ianya selamat dan tidak mempengaruhi gastrik anda kerana tidak mengandungi buah citrus. Tambahan lagi, ia juga sustained release dimana Vitamin C ini melepaskan Vitamin C secara perlahan-lahan dan tidak keluar pada air kencing kita. Jadi dia fully utilize di dalam badan. Jgn risau!!

Harganya tidak juga murah dan tidak juga mahal. Bagi saya kita tidak juga boleh beli yg terlalu murah takut kualitinya tidak memberangsangkan. Tidak juga mahu beli yang mahal-mahal sebab kita beli brand dia saja pun kadang2 kebaikan nya sama saja. Apa kata beli Shaklee yg mempunyai harga berpatutan.

4. GLA Complex

~ Sihat sistem ovari dan rahim

Seterusnya, ini adalah paling asas bagi wanita. Saya recommend nombor satu produk ini bagi mereka yang sering mengalami senggugut. Tahukah anda tidak kebanyakan wanita yang mengalami senggugut mampu mengatasi masalah ini dengan berkahwin. Tapi bagi saya GLA Complex adalah pembantu anda. Ini adalah rakan anda ketika haid. Downline saya masuk ahli hanya kerana GLA Complex membantu masalah senggugut nya. Sampai beli promo GLA waktu itu Beli 6 Percuma 1. Siapa yang belum mencuba tu dan masih belum menemui produk yang berkesan. Jangan lupa try 1 botol GLA Complex ini. Jangan biarkan kerana ianya mampu menjejaskan sistem subur kita.

5. OsteMatrix 

~ Melegakan sendi & gastrik 

Telan 4 biji OsteMatrix sebelum tidur malam anda akan mengalami kesegaran yang sangat luar biasa setiap kali bangun pagi esoknya. Ini kerana OsteMatrix membantu merehatkan otot2 dan sendi2 kita yang penat berkerja siang dan malam. 

Tahukah anda wanita cenderung mendapat Osteoporosis yang menyebabkan tulang kita mudah reput dan mempengaruhi kekuatan gigi kita. Apa tidak?? Sebab wanita yang kebanyakan nya terdiri pada mereka yang pernah mengandung, menyusukan, melahirkan yang semua ini menyebabkan kalsium dalam badan kita berkurang kerana berkongsi sumber kalsium dengan bayi dalam kandungan dan anak yang menyusu badan. Sebab itulah OsteMatrix penting dan harus ada pada setiap wanita yang ada di dunia ini. 

Fikir-fikirkanlah. Saya pasti wanita dalam dunia ini bijak memilih. 

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...
"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda Healthcare

“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Monday 7 March 2016

Kaitan Senggugut dan Kesuburan Wanita

Senggugut

Senggugut atau juga dikenali sebagai 'premenstrual dysphoric disorder' atau 'dysmenorrhea' merupakan gejala yang sering berlaku ketika haid oleh segelintir wanita. Ia terbahagi kepada dua jenis iaitu senggugut primer (jenis biasa) atau sekunder (disebabkan oleh penyakit). Umumnya, tanda-tanda yang boleh dilihat akibat senggugut ialah kesakitan yang melampau sebelum kedatangan haid. Kesakitan akan dirasai di bahagian ari-ari dan pinggang. Ia merupakan masalah biasa yang dialami oleh kebanyakan wanita terutama ketika mereka meningkat remaja.

Keadaan ini dikenali sebagai 'primary spasmodic dysmenorrhea' dan tidak semestinya menandakan sesuatu penyakit. Adakalanya, senggugut terjadi disebabkan oleh terdapatnya ketumbuhan iaitu fibroid di dalam saluran peranakan. Senggugut kemungkinan tidak akan hilang walaupun setelah berkahwin dan melahirkan anak. Namun begitu, terdapat juga sesetengah wanita yang senggugutnya akan lenyap sebaik sahaja melahirkan anak.

BAGAIMANA SENGGUGUT BERLAKU

Tahukah anda, kesakitan yang dirasai ketika datangnya haid adalah disebabkan oleh penguncupan dinding rahim yang amat kuat. Proses ini bertujuan bagi mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur dengan sedikit tisu daripada selaput endometrium. Darah ini perlu dikeluarkan melalui saluran pangkal rahim. Kebiasaannya, dinding rahim yang dimiliki oleh seorang gadis remaja masih sempit.

Penguncupan dinding rahim yang begitu kuat disebabkan oleh sejenis hormon yang dikenali sebagai 'prostaglandin'. 'Prostaglandin' adalah daripada sejenis kumpulan molekul lipid yang berasal daripada asid lemak dan peranannya sangat penting di dalam tubuh. Setiap 'prostaglandin' ini mengandungi 20 atom karbon. Ia menjadi pengantara serta memberi banyak kesan terhadap psikologi. Disebabkan itulah kesakitan terasa dan jika ia dihasilkan secara berlebihan maka terjadilah senggugut. 'Prostaglandin' yang berlebihan akan mengakibatkan rasa mual, cirit-birit, muntah serta sakit kepala. Oleh yang demikian, kehamilan dan kelahiran dapat membantu mengatasi masalah kesempitan pada saluran rahim yang menjadi pun ca kepada senggugut.

Namun begitu, terdapat sebilangan kecil daripada mereka yang akan menghadapi masalah ketidaksuburan dan mudah gugur kandungan sekiranya senggugut berlaku secara berterusan. Mereka ini kemungkinan besar menghidapi penyakit 'endometriosis' iaitu sejenis penyakit yang sering dikaitkan dengan masalah kesuburan. Namun pun begitu, kaitan ini hanya jika penyakit 'endometriosis' ini berada pada tahap serius. Tahap kesakitan senggugut tidak berkaitan dengan tahap keseriusan 'endometriosis'. Seseorang itu boleh mengalami senggugut yang teruk tetapi tahap 'endometriosis' hanya pada peringkat awal sahaja.

Lazimnya, kesakitan akan reda sebaik sahaja dua atau tiga hari kemudiaannya. Akan tetapi, jika 'endometriosis' ini telah merebak kemungkinan besar kesakitan tidak akan reda walaupun haid telah berhenti. Kesakitan juga mungkin akan terasa sewaktu melakukan persetubuhan atau membuang air besar. Ini disebabkan oleh pendarahan yang berlaku di belakang rahim yang mungkin melibatkan usus besar. Senggugut mempunyai cara kesakitan yang berbeza di mana sakit akan datang sebelum pendarahan bermula dan tertumpu di ari-ari atau pinggang belakang. Sakit ini akan berterusan walaupun haid sudah berhenti. kadangkala, terdapat juga gejala lain seperti kesukaran untuk membuang air besar atau sakit semasa berhubungan kelamin.

TAHAP SENGGUGUT

Senggugut dikelaskan kepada beberapa jenis. Jenis pertama adalah senggugut primer. Manakala jenis kedua pula ialah senggugut sekunder.

- SENGGUGUT PRIMER ATAU UTAMA

Senggugut primer atau 'primary dysmenorrhea' adalah disebabkan oleh penghasilan hormon 'prostaglandin' oleh badan. Kesakitan senggugut biasa ini dirasai akibat berlakunya pengecutan rahim yang luar biasa kuatnya. Senggugut primer kebiasaannya berlaku kepada wanita remaja yang belum berkahwin. Ia menyerang pada hari pertama dan kedua kedatangan haid. Ini menunjukkan anda adalah subur. Senggugut primer boleh dirawat dengan 'ibuprofen' yang membantu menghalang penghasilan 'prostaglandin'. Dalam beberapa kes tertentu,ubat-ubatan yang mengandungi hormon boleh membantu. Senaman, nutrisi yang baik serta pengurangan tekanan juga merupakan beberapa amalan penting yang tidak harus dipandang ringan. 'Prostaglandin' yang terhasil didalam uterus menyebabkan otot-otot rahim mengecut dan membantu uterus menyingkirkan darah kotor yang terbentuk hasil daripada proses pengecutan sepanjang berlakunya haid. Terapi yang sesuai untuk mengurangkan senggugut jenis ini termasuklah memperbanyakkan rehat, pemilihan nutrien yang baik, melakukan senaman aerobik serta pengambilan kalsium yang secukuonya iaitu kira-kira 1000mg sehari. Turut membantu adalah dengan kira-kira 50mg dan 100mg vitamin B6 setiap hari. Manakala ubat-ubatan yang diambil itu mestilah bertujuan untuk mengurangkan pengeluaran 'prostaglandin' dan perubahan hormon.

-SENGGUGUT SEKUNDER

Senggugut sekunder berkait rapat dengan penyakit organik. Antaranya ialah penyakit dari uterus, saluran fallopio atau ovari. Senggugut jenis ini disebabkan oleh wujudnya sel endometrium di luar rahim (endometriosis) dan berlaku pendarahan di dalam perut. Ataupun, jangkitan kronik yang menyebabkan senggugut datang pada usia lanjut dan berlanjutan sepanjang kedatangan darah haid. Antara punca-punca berlakunya senggugut kedua ini adalah tumor serta tumbesaran yang tidak normal. Selain itu, contoh penyakit lain yang tergolong di dalam senggugut jenis sekunder ini ialah kanser rahim dan jangkitan pada bahagian pelvik.

Contoh-contoh lain adalah :

ENDOMETRIOSIS

Satu keadaan di mana tisu-tisu endometrial ditemui di lain-lain bahagian badan seperti ovari dan tiub fallopio.

FIBROID
Tumor atau ketumbuhan yang terbentuk sama ada di luar, dalam atau pada dinding uterus.

PELVIK
Jangkitan pada uterus, tiub fallopio atau ovari.

'INTRAUTERINE DEVICE' atau 'IUD'
Sejenis alat yang diletakkan di dalam uterus bertujuan untuk mencegah kehamilan. Manakala rawatan untuk senggugut jenis sekunder ini adalah bergantung kepada puncanya. Kemungkinan juga, rawatan pembedahan akan turut dilakukan sekiranya perlu.

TANDA-TANDA SENGGUGUT:

- kedatangan haid tidak teratur dan jumlah pusingan hari juga tidak tetap. Adakalanya panjang dan adakalanya pendek.Kadangkala, ia datang sehingga dua kali dalam sebulan.

- sakit tidak menentu apabila tiba masanya kedatangan haid.

- terdapatnya gumpalan di dalam darah yang keluar sebagai darah haid.

- mengalami kesakitan yang teramat dalam tempoh 24 jam pertama.

-kesakitan selalunya berlaku sebelum atau ketika kedatangan haid.

Kadangkala senggugut disertai dengan beberapa gejala iaitu:

-sakit kepala

-rasa loya

-muntah-muntah

-masalah penghadaman seperti cirit-birit atau sembelit.

-mudah pitam atau pengsan.

-simptom pra-haid seperti pembengkakan di bahagian abdomen yang boleh melanjutkan tempoh haid.

-kesakitan yang dialami hanya akan berkurangan selepas dua atau tiga hari.

UBAT TAHAN KESAKITAN

Kesakitan dengan mudah boleh dihilangkan dengan pelega kesakitan biasa atau mengamalkan makan ubat perancang keluarga yang menghalang ovulasi. Contoh ubat penawar sakit yang sesuai untuk melegakan kesakitan senggugut ialah Panadol, Aspirin, Ponstan, Synflex dan lain-lain. Tetapi dalam kes-kes yang lebih teruk, doktor akan memberi ubat penawar sakit yang mengandungi hormon 'Norethisterone'. Namun begitu, sukar untuk melegakan kesakitan dan sakit menjadi punca berjumpa doktor. Gejala berkaitan termasuk ketidaksuburan. Kadangkala doktor hanya mengesan penyakit tersebut ketika pesakit membuat ujian untuk rawatan ketidaksuburan. Sakit senggugut yang teruk tidak bermakna penyakit penyebab juga teruk dan peluang hamil makin tipis. Ini hanya akan ditentukan selepas doktor membuat penilaian sepenuhnya. Keperluan mengambil ubat penahan sakit menunjukkan tahap seriusnya kesakitan dan keperluan mendapat cuti sakit menjadikan keadaan ini kontroversial . Kesan ubat penahan sakit terutamanya dari kategori 'non steroidal anti inflammatory' boleh mendatangkan ulser pada dinding perut.

sumber rujukan - majalah rapi 1 sept 05

Saturday 5 March 2016

KHASIAT BUAH DELIMA


1. Khasiat Buah Delima untuk kesihatan

● Mengandungi antioksidan Kajian menunjukkan bahawa kandungan antioksidan dalam buah delima adalah dua atau tiga kali lebih tinggi berbanding anggur merah. Malah, kualiti antioksidan juga dikatakan lebih baik daripada buah beri biru, cranberry serta oren kerana polifenol dalam buah delima juga lebih tinggi. Fungsi Antioksidan ialahianya dapat melawan radikal bebas yang dapat merosakkan sel dalam badan kita. Kerosakan sel akan menyebabkan pelbagai penyakit termasuklah kanser, penyakit jantung dan alzheimer.

● Melindungi jantung kita kajian Proceedings of the National Academy of Sciences menyatakan jus delima dapat mencegah pengerasan arteri dan penyakit lain seperti serangan jantung dan stroke. Buah delima mencegah daripada tompokan plak yang menyebabkan plak tersumbat di arteri dan buah delima juga dapat meluruhkan tompokan plak yang terlekat diarteri. Dalam Journal of Cardiology menyatakan pesakit koroneri (PJK) yang jus buah delima setiap hari selama tiga bulan menunjukkan peningkatan aliran darah ke jantung sebanyak 1 %. Aliran darah menurun sebesar 18%.
● Menurunkan kadar kolesterol dalam darah Menurut penelitian di American Journal of Clinical Nutrition, antioksidan dalam buah delima dapat mengurangkan oksidasi LDL (kolesterol jahat) pada tikus. Hal ini menurunkan kadar LDL dan meningkatkan HDL (kolesterol baik).
● Mencegah dan memperlambat penyakit Alzheimer. Dalam sebuah studi, tikus yang dibiakkan untuk mengembangkan penyakit Alzheimer diberi jus delima. Mereka mengakumulasi plak amiloid yang lebih sedikit dan melakukan tugas-tugas mental yang lebih baik
● Sumber nutrisi Sebiji buah delima memiliki sekitar 40 % vitamin C harian untuk orang dewasa, bersama dan ianya juga mengandungi folat, serat, kalium, niasin dan vitamin A dan E.
● Mencegah dan mengubati kanser , memiliki khasiat mencegah dan mengubati berbagai jenis kanser: Jus buah delima dapat menghancurkan sel-sel kanser payudara dan dapat membiarkan sel-sel sehat. Buah delima juga dapat mencegah pembentukan sel kanser payudara.
– Ekstrak biji delima yang kaya polifenol dapat memulihkan sel-sel leukemia kembali menjadi normal.
– buah delima membantutkan perkembangan kanser paru-paru dan kanser prostat. Dalam sebuah penelitian terhadap 50 lelaki yang telah menjalani pengubatan kanser prostat yang minum 205g jus delima setiap hari dapat melambatkan penggandaan PSA (ukuran perkembangan kanser prostat) dan dapat mengurangkan rawatan seperti kimoterapi atau terapi hormon.

2. Khasiat Buah delima untuk kecantikan kulit
● sumber asid folat dan antioksidan dalam buah delima memberi kesan semula jadi kerana dapat merangsang, menyaktoksid dan meningkatkan kecantikan kulit semula jadi.
● Kandungan gula Buah delima mampu bertindak sebagai bahan skrub untuk menyingkirkan sel-sel kulit mati. Hasilnya kulit akan kelihatan segar dan muda selalu.
● Lagi satu buah delima juga boleh digunakan untuk menghilangkan jerawat caranyer sangat mudah Ok ….lepas makan buah delima jangan buang kulitnyer ambik kulit buah delima jemur sehingga kulitnyer kecut…kemudian kisar atau kalau rajin tumbuk sampai lumat sehingga ianya menjadi serbuk…kemudian simpan dalam bekas..dan apabila nak digunakan ambik sedikit serbuk tadi tambahkan sedikit air perahan limau nipis dan sapukan pada wajah..biarkan ianyer kering kemudian basuh…

3. Khasiat Buah delima untuk ibu mengandung
● Buah delima Melindungi otak bayi semasa kelahiran dalam Sebuah kajian dalam Pediatric Research menyatakan dengan hanya minum jus buah delima selama kehamilan dapat membantu melindungi otak bayi yang baru lahir.
● Jus buah delima dapat melahirkan anak yang sihat dan cerdas., Bagi ibu yang mengandung Buah delima merupakan buah terbaik untuk dimakan kerana ianya kaya dengan kandungan asid folik yang tinggi yang dapat mencegah kecacatan tiub saraf yang menyebabkan kerosakan pada sumsum tulang belakang dan langit-langit bibir sumbing pada bayi.
● Jus buah delima juga dapat mengelakkan kejang kaki yang biasa dihadapi oleh wanita hamil.

Selamat mengamalkan buah delima yang banyak khasiatnya ini.KHASIAT BUAH DELIMA
1. Khasiat Buah delima untuk kesihatan
● Mengandungi antioksidan Kajian menunjukkan bahawa kandungan antioksidan dalam buah delima adalah dua atau tiga kali lebih tinggi berbanding anggur merah. Malah, kualiti antioksidan juga dikatakan lebih baik daripada buah beri biru, cranberry serta oren kerana polifenol dalam buah delima juga lebih tinggi. Fungsi Antioksidan ialahianya dapat melawan radikal bebas yang dapat merosakkan sel dalam badan kita. Kerosakan sel akan menyebabkan pelbagai penyakit termasuklah kanser, penyakit jantung dan alzheimer.
● Melindungi jantung kita kajian Proceedings of the National Academy of Sciences menyatakan jus delima dapat mencegah pengerasan arteri dan penyakit lain seperti serangan jantung dan stroke. Buah delima mencegah daripada tompokan plak yang menyebabkan plak tersumbat di arteri dan buah delima juga dapat meluruhkan tompokan plak yang terlekat diarteri. Dalam Journal of Cardiology menyatakan pesakit koroneri (PJK) yang jus buah delima setiap hari selama tiga bulan menunjukkan peningkatan aliran darah ke jantung sebanyak 1 %. Aliran darah menurun sebesar 18%.
● Menurunkan kadar kolesterol dalam darah Menurut penelitian di American Journal of Clinical Nutrition, antioksidan dalam buah delima dapat mengurangkan oksidasi LDL (kolesterol jahat) pada tikus. Hal ini menurunkan kadar LDL dan meningkatkan HDL (kolesterol baik).
● Mencegah dan memperlambat penyakit Alzheimer. Dalam sebuah studi, tikus yang dibiakkan untuk mengembangkan penyakit Alzheimer diberi jus delima. Mereka mengakumulasi plak amiloid yang lebih sedikit dan melakukan tugas-tugas mental yang lebih baik
● Sumber nutrisi Sebiji buah delima memiliki sekitar 40 % vitamin C harian untuk orang dewasa, bersama dan ianya juga mengandungi folat, serat, kalium, niasin dan vitamin A dan E.
● Mencegah dan mengubati kanser , memiliki khasiat mencegah dan mengubati berbagai jenis kanser: Jus buah delima dapat menghancurkan sel-sel kanser payudara dan dapat membiarkan sel-sel sehat. Buah delima juga dapat mencegah pembentukan sel kanser payudara.
– Ekstrak biji delima yang kaya polifenol dapat memulihkan sel-sel leukemia kembali menjadi normal.
– buah delima membantutkan perkembangan kanser paru-paru dan kanser prostat. Dalam sebuah penelitian terhadap 50 lelaki yang telah menjalani pengubatan kanser prostat yang minum 205g jus delima setiap hari dapat melambatkan penggandaan PSA (ukuran perkembangan kanser prostat) dan dapat mengurangkan rawatan seperti kimoterapi atau terapi hormon.

2. Khasiat Buah delima untuk kecantikan kulit
● sumber asid folat dan antioksidan dalam buah delima memberi kesan semula jadi kerana dapat merangsang, menyaktoksid dan meningkatkan kecantikan kulit semula jadi.
● Kandungan gula Buah delima mampu bertindak sebagai bahan skrub untuk menyingkirkan sel-sel kulit mati. Hasilnya kulit akan kelihatan segar dan muda selalu.
● Lagi satu buah delima juga boleh digunakan untuk menghilangkan jerawat caranyer sangat mudah Ok ….lepas makan buah delima jangan buang kulitnyer ambik kulit buah delima jemur sehingga kulitnyer kecut…kemudian kisar atau kalau rajin tumbuk sampai lumat sehingga ianya menjadi serbuk…kemudian simpan dalam bekas..dan apabila nak digunakan ambik sedikit serbuk tadi tambahkan sedikit air perahan limau nipis dan sapukan pada wajah..biarkan ianyer kering kemudian basuh…

3. Khasiat Buah delima untuk ibu mengandung
● Buah delima Melindungi otak bayi semasa kelahiran dalam Sebuah kajian dalam Pediatric Research menyatakan dengan hanya minum jus buah delima selama kehamilan dapat membantu melindungi otak bayi yang baru lahir.
● Jus buah delima dapat melahirkan anak yang sihat dan cerdas., Bagi ibu yang mengandung Buah delima merupakan buah terbaik untuk dimakan kerana ianya kaya dengan kandungan asid folik yang tinggi yang dapat mencegah kecacatan tiub saraf yang menyebabkan kerosakan pada sumsum tulang belakang dan langit-langit bibir sumbing pada bayi.
● Jus buah delima juga dapat mengelakkan kejang kaki yang biasa dihadapi oleh wanita hamil.

Selamat mengamalkan buah delima yang banyak khasiatnya ini.

Kebaikan Minum Air Lemon Setiap Pagi

Shāring Info:

Inilah yang Terjadi Pada Tubuh Anda
Jika Anda Minum Air Lemon Setiap Pagi.

Lemon ni memang sedia maklum dengan dua khasiatnya yang terulung iaitu

Sebagai antibakteria dan antiviral yang kuat serta sebagai kuasa untuk boost immune system.

Sebagai ‘ubat kurus’ kerana jus limau membantu dalam proses pencernaan dan sebagai ‘pembersih’ hati

Lemon mengandungi asid citric, Calsium, Magnesium, Vitamin C, Bioflavonoids, pectin dan limonene yang meningkatkan tahap imun sistem kita dan melawan sebarang jangkitan.
Jom kita korek apakah rahsia Lemon, si kuning yang menawan ini?

Berikut adalah 12 kebaikan dan faedah Air Lemon kepada kita:

1. Minum air lemon sebaik sahaja bangun tidur boleh melegakan dan mengelakkan masalah penghadaman seperti kembung perut, gastrik dan pedih ulu hati.

2. Lemon bersifat antiseptik dan mempunyai kesan ‘pembersihan’ yang baik kepada hati, buah pinggang dan darah. Hati kita bekerja untuk perkumuhan dan penapis, apabila ia dibersihkan, kita akan merasa lebih bertenaga dan bersemangat untuk membuat kerja.

3. Minum air lemon pada waktu pagi memberi bekalan vitamin C semulajadi yang baik untuk kita. Ia juga memberi folate dan minerals seperti potassium, kalsium dan magnesium untuk tubuh.

4. Kandungan mineral yang tinggi dalam lemon menyebabkan ia boleh bersifat alkali dan membuang asid dalam badan.

5. Air lemon membantu dalam perkumuhan dan mengelakkan sembelit atau cirit-birit.

6. Minum Air Lemon boleh meningkatkan kesihatan kulit. Kandungan Vitamin C dalam lemon boleh membantu memperbaiki masalah kulit, lemon juga bersifat membersih, antibiotik dan antioksidan yang lebih penting untuk kulit.

7. Limonoid glucosides adalah sejenis flavonoid yang ada dalam lemon, kajian mendapati ia ada ciri-ciri anti-karsinogik yang boleh membantu mengelak barah.

8. Air Lemon membantu hati menghasilkan lebih hempedu yang membantu menghadam lemak degil.

9. Ciri-ciri antibakteria yang terdapat pada lemon boleh membantu merawat sakit tekak. Jika anda mengalami sakit tekak, minum seteguk air lemon dalam beberapa jam.

10. Air lemon boleh membantu mengurangkan mukus atau lendir dan kahak yang terhasil dalam badan.

11. Terdapat banyak sumber yang mengaitkan faedah dan kelebihan air lemon dalam membakar lemak dan membantu untuk kurus.

12. Air Lemon adalah sumber paling baik dalam menghilangkan bau mulut di awal pagi. Ia mengandungi ciri-ciri antioksida dan antibiotik yang juga boleh membantu mengurangkan bau badan.

Lain-Lain Keistimewaan Lemon:

Menghilangkan acne

Lemon mengandungi citric acid yang sangat berkesan dalam merawat acne. Vitamin C yang dijumpai dalam lemon ini adalah sangat penting untuk kulit yang sihat dan bersinar

Caranya:

Dengan menggunakan jari atau cotton ball tu, letakkan sedikit jus lemon ke tempat acne tu dan biarkan semalaman. Bilas pada esok pagi. Mula-mula memang rasa pedih tapi bila dah selalu buat dah tak rasa apa

Campurkan satu bahagian lemon yang telah diperah dengan satu bahagian madu. Letakkan campuran ini dikawasan acne tersebut dan biarkan sekurang-kurangnya setengah jam. Bilas dengan air. Lakukan dua kali sehari (satu awal pagi, satu lagi malam)

Tapi kalau acne ni dah teruk atau ada luka, mintak nasihat dari doctor sebelum memulakan rawatan ye.

Menghilangkan rasa takut dan cemas

Kajian membuktikan lemon balm mempunyai effect menenangkan dan seterusnya boleh menghilangkan keletihan, kelesuan, penat, pening, rasa cemas, takut dan stress.

Lemon oil juga dipercayai dapat meningkatkan konsentrasi dan kepekaan. Sebab tu lah banyak kita jumpa air freshner berbau lemon kan?

Caranya:

Kalau stress, percikkan beberapa titisan lemon balm essential oil atas sapu tangan dan hidu.

Tiada lagi ulser mulut (saya panggil mata ikan, HEHE)

Sifat antibacteria dan antiviral lemon dapat mempercepatkan penyembuhan ulser mulut ni

Caranya:

Campurkan lemon yang telah diperah dengan air suam dan kumur dengan solution ni at least 3 kali sehari. Mula-mula memang rasa pedih tapi lama-kelaman nanti dah tak rasa apa
Bye-bye demam

Selain dari rawatan demam yang pernah saya kongsikan sebelum ini, ada cara lain untuk merawat demam bagi orang dewasa.

Caranya:

Campurkan sebiji perahan lemon dengan secawan air panas yang telah dicampur madu. habiskan pada waktu tu jugak, tak perlu simpan-simpan.

Minum setiap 2jam sehingga demam tiada lagi!

Selesema dan Sakit Tekak

Bila kita selesema ni, lemon sangat membantu sebab ia boleh merawat secara dalaman dengan membekalkan Vitamin C yang diperlukan kepada sel pertahanan badan dan secara luaran melalui sifat antiviralnya untuk membunuh virus pada mucous (kahak/hingus) dalam hidung dan tekak

Caranya:

Campurkan sebiji lemon yang telah diperah dengan air suam dan minum setiap 2jam
Sekiranya sakit tekak, tambahkan 1 sudu kecil garam laut (5ml) ke dalam 1 cawan air suam dan 1 biji perahan lemon. Berkumur sampai ke tekak 3 kali sehari selama 1 minit untuk setiap sesi.

Kalau ada tonsil, berkumur setiap 2 jam sekali selama 30saat dengan sebiji perahan lemon. Dongak sedikit bagi membolehkan sifat antibac dan antiviral lemon ni bertindak pada tekak. Lepas tu telan la jus ni untuk membolehkan sifatnya yang boleh boost immune sistem ni pulak bertindak dalam badan

Merawat kutil dan ketuat (corn and calluses)

Caranya:

Letakkan potongan lemon setebal 5mm pada kutil dan balut dengan kemas. 
Biarkan semalaman.
Sapukan kawasan yang dijangkiti dengan lemon essential oil yang pekat dan belum dicairkan juga membantu proses penyembuhan. 
Sapu dengan cotton ball atau Q-tip untuk mengelakkan dari terkena kawasan yang tidak dijangkiti.
Merawat Eczema

Lemon Wrap mungkin dapat membantu anda yang terkena jangkitan kulit

Caranya:
Tambahkan 8 titik lemon essential oil kepada 1 cawan (250ml) air suam and 1 sudu besar (15ml) madu. Madu juga mempunyai kesan anti radang dan menguatkan lagi healing power of lemon tadi

Rendamkan kain ke dalam campuran tadi, perah, dan letak kain tu di kawasan jangkitan selama 15 minit, 2 ke 3 kali sehari

Bukan sahaja mengurangkan jangkitan, malah mengurangkan perasaan ingin menggaru.

Merawat Keletihan

Sekiranya kita letih sangat-sangat, especially kepada world traveller.

Caranya:

Cucuk lemon dengan straw dan sedut je. Ini boleh menjadi ubat dan pada masa yang sama sebagai refreshment
Tambahkan lemon pada air minum biasa, ia boleh menjadi antiseptic dan mengelakkan penyakit akibat allergy pada sumber air minum yang berbeza-beza
Lemon oil juga boleh merangsang brain activity. Jadi bila rasa letih, tambahkan 4 titik lemon oil kepada bekas aromatherapy yang telah diisi air
Ataupun minum segelas air lemon selang beberapa jam

Hypertension

Bawang putih, bawang merah dan lemon apabila bergabung boleh melawan hypertension.

Caranya:

Tambahkan 3 crushed bawang putih dan 1 chopped onion kepada 1liter susu rendah lemak ataupon susu soya
Reneh atas api selama 5 minit
Tapiskan dan sejukkan
Tambahkan 3 biji perahan lemon dan minum sepanjang hari
Dan sekiranya ada penghidap kolestrol tinggi, kuasa pectin yang ada dalam lemon boleh merendahkan kolestrol, InsyaAllah

Melegakan sengatan serangga berbisa

Caranya:

Sekiranya penyengat masih ada, amik tweezer dan tarik dia.
Urut di tempat yang terkena gigitan tu dengan 1 atau 2 titis lemon oil, campurkan dengan 1sudu sudu kecil madu

Untuk buat insect repellent, tambahkan 20 titis lemon oil kepada 1 cawan (250ml) air dan spray ke udara. Dah la berbau wangi, siap boleh halau serangga lagi

Ataupon boleh juga rendam cotton ball dalam lemon oil dan letak je dalam bilik
Sekiranya nak buat aktiviti di luar rumah, boleh sapukan kulit yang tak ditutupi baju dengan lemon oil ataupon boleh sapukan dengan 1/2 oz sunflower oil yang telah dicampurkan dengan 10 titisan lemon oil

Menidurkan Insomnia

Kajian menunjukkan lemon balm yang digabungkan dengan beberapa calming herbs seperti chamomile dapat mengurangkan keresahan dan membantu untuk tidur.

Dalam kajian ini 18 orang volunteers menerima 2 single dosage lemon balm extract ( 300mg dan 600mg) selama 7 hari. 600mg dose of lemonbalm meningkatkan mood dan meningkatkan ketenagan dan kepekaan

Menyelamatkan perut

Setiap kali makan, minumlah sebiji lemon yang diperah kedalam air suam.
Asid pada lemon akan merangsang penghasilan asid dalam perut dan aktiviti otot perut
Selamat tinggal Varicose Vein!

Caranya:

Tambah 6 titis lemon oil kepada 50ml wheat germ oil, 2 titis cypress dan 2 titis juniper oil
Gunakan campuran ini setiap hari untuk mengurut kaki dari bawah ke atas, in the direction of the heart

Untuk mandian yang menyegarkan urat dan badan, campurkan 8 titisan lemon oil kedalam air mandian yang suam. Tambahkan juga 4 titisan cypress oil yang di blend dengan 1 sudu besar (15ml) madu. Berendam selama 15 minit. dah sudah tu jangan lap badan tapi tekap-tekap je badan tu dengan tuala.

Menghilangkan kesakitan

Amalkan meminum sebiji lemon yang diperah kedalam air suam 3 kali sehari. Sekiranya sakit yang teruk, letak 2 biji lemon untuk minuman 3 kali sehari

Lemon oil mempunyai sifat melegakan kesakitan. Jadi untuk mengurangkan kesakitan, urutlah dibahagian yang sakit itu dengan beberapa titisan lemon oil dicampur dengan 1 sudu besar (15ml) jojoba oil

Menghilangkan nafas berbau!

Lemon boleh membantu menyegarkan nafas terutamanya selepas makan, ataupon selepas merokok ataupon air liur yang tak cukup ke.

Caranya:

Berkumur dengan sebiji perahan lemon yang dicampur dengan segelas air suam
Ataupon kunyah lemon slice setiap pagi

PETUA MENEGANGKAN KULIT MUKA


1. Putih telur dan tepung sagu :
Pukul putih telur hingga kembang dan dibancuh dengan sedikit tepung sagu. Lumurkan ke seluruh muka seperti masker sebelum tidur dan biarkan semalaman.

2. Beras pulut, kulit kayu manis dan kunyit hidup :
Tumbuk halus sedikit beras pulut bersama sedikit kulit kayu manis dan seketul kunyit hidup. Lumur ke seluruh muka dan leher sebelum tidur. Keesokan hari cuci muka dengan air suam dan bilas dengan air sejuk. Lap muka dengan tuala bersih. Amalkan dua kali seminggu.

3. Bunga melur dan bunga cempaka :
Kisar beberapa kuntum bunga melur dan bunga cempaka. Bancuh bunga yang telah dikisar dengan bedak sejuk bersama sedikit air. Lumur ke seluruh muka setiap malam sebelum tidur. Keesokan hari cuci muka dengan air suam dan bilas dengan air sejuk. Lap muka dengan tuala bersih. 

4. Kulit pisang dan putih telur :
Kisar kulit sebiji pisang masak hingga halus dan gaul bersama sebiji putih telur hingga sebati. Lumurkan ke seluruh muka seperti masker. Biarkan hingga kering dan bilas dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu. 

5. Tepung ubi kayu dan buah mentimun :
Buah timun itu hendaklah di sagat/dihancurkan terlebih dahulu atau dilumatkan. Kemudian campurkan kedua-duanya dengan sedikit air. Kacau rata dan jangan terlalu cair. Selepas itu, sapukan ke muka dan biarkan ia kering. Kemudian basuh. Dengan cara ini ia dapat menegangkan kulit muka serta menampakkan keputihan di muka dan menjadikan kulit kita.

Selamat mencuba.

Friday 4 March 2016

Menyusukan Anak Tak Semudah Disangka. 10 Sebab Boleh Gagalkan Ibu!

Ada ibu marah-marah bila membaca fakta mengatakan bayi yang menyusu susu ibu eksklusif mempunyai IQ lebih bijak. Kenapa perlu marah? Itu adalah penemuan para pakar yang membuat kajian dan ia sememangnya benar.

Pilihan di tangan ibu sendiri. Kenapa tidak memilih untuk menyusukan anak dengan susu ibu?

Biasanya ibu-ibu yang berjaya menyusukan bayi mereka sudah mempunyai keazaman dan persiapan rapi sebelum melahirkan anak lagi dan mereka yang tidak menyusukan bayi pula memang mempunyai 'zero knowledge' tentang penyusuan susu ibu.

Mungkin juga mereka beranggapan tugas menyusukan bayi adalah perkara fitrah yang akan berlaku secara semula jadi selepas bayi lahir. Namun apabila berdepan dengan suasana sebenar, barulah mereka akur menyusukan bayi tidak semudah yang disangka dan akhirnya terpaksa berputus asa sebelum berjuang habis-habisan. Kenapa?

Mungkin salah satu sebab ini berlaku ke atas diri anda.

1. Susu tiada

Info yang dibaca mengatakan sebaiknya susukan bayi selepas dilahirkan. Tapi susu tak ada pun! Habis tu macam mana ni? Anak asyik menangis nak susu tapi setitik susu pun tak keluar lagi. Yang ada cuma beberapa titik cecair kuning. Nak bagi ke tak? Untuk pengetahuan cecair kuning di awal kelahiran bayi adalah kolostrum yang sangat bagus untuk antibodi bayi.

2. Ahli keluarga dan kawan-kawan tak faham

Adakalanya ada ahli keluarga dan kawan-kawan yang datang melawat ibu bersalin akan menyuruh ibu 'top up' bayi dengan susu formula. Kononnya susu ibu makin lama makin kurang, nanti bayi tak kenyang dan asyik meragam. Apatah lagi bila ibu sudah kembali bekerja, susah hendak ditinggalkan di rumah pengasuh kalau tak pandai minum susu formula. Alasan yang tak masuk akal!

3. Bagi anak air masak

Bagi yang baru bergelar ibu, tentu kurang pengalaman dan pengetahuan. Kadang kala nasihat daripada orang yang lebih tua untuk memberi bayi minum air masak kerana kononnya bayi cepat haus sebab itu asyik menangis sahaja mesti dipatuhi. Padahal susu ibu sendiri sudah mengandungi 80% kandungan air dan bayi berusia bawah enam bulan tak perlu air atau makanan lain selain susu ibu.

4. Salah info

Pernah tak berhadapan dengan situasi ditegur oleh ahli keluarga supaya jangan kerap sangat menyusukan bayi sebab nanti susu habis! (Ni memang kelakar). Bagi ibu yang tiada maklumat sudah tentu akan ikut nasihat tersebut. Hakikatnya susu ibu tak pernah habis bahkan lagi kerap menyusukan anak lagi banyak susu terhasil.

5. Tunggu bengkak baru pam

Siapa selalu buat macam ini? Alasannya bila pam nanti baru banyak susu yang diperoleh. Sebenarnya salah cara tersebut. Jangan tunggu sampai payudara bengkak baru hendak pam kerana anda sebenarnya mencari nahas untuk membuatkan susu makin berkurangan. Ini kerana bila bengkak, ibu akan demam, seterusnya jadi mastitis atau terkena jangkitan kuman. Sebetulnya pam setiap dua hingga tiga jam sekali walaupun payudara anda ketika itu 'lembik' dan rasa kosong tanpa susu.

6. Cuci puting payudara

Puting payudara perlu dicuci setiap kali lepas menyusukan anak. Penat juga kalau kena ikut 'nasihat' tersebut. Buatnya ketika itu ibu menyusukan anak dalam kereta bagaimana hendak cuci puting pula? Jangan silap info ya ibu-ibu. Ia sama sekali tidak benar. Puting payudara ibu tak perlu dicuci kerana ia mempunyai sebum yang mengeluarkan agen antibakteria yang dapat melindungi bayi yang menghisap susu ibu daripada sebarang kekotoran.

7. Kuantiti susu tak sama bila pam

Jangan jadikan ini sebagai punca ibu cepat putus asa. Sebenarnya ia memang perkara normal kalau kadang-kadang pam dapat sikit dan kadang kala dapat banyak. Tak semestinya setiap sesi mengepam susu, ibu akan dapat dalam kuantiti yang sama. Yang penting, lagi kerap kita pam, lagi banyak susu akan dihasilkan.


8. Perbandingan yang negatif

Ini berlaku pada ibu-ibu menyusu yang berkerjaya. Biasanya ibu-ibu menyusu akan bersama mengepam susu ketika di pejabat. Ada buruk baiknya perkara ini. Baiknya mungkin masing-masing akan saling bertukar info dan pengalaman tentang penyusuan. Tetapi yang buruknya bila ada yang suka membandingkan kuantiti dan rupa susu setiap ibu yang mengepam. Ini boleh memberi tekanan kepada ibu yang mendapat susu perahan yang sedikit atau yang susunya agak cair pada hari tersebut.

9. Stok susu makin berkurangan

Bila ibu menyusu mengalami situasi ini, ia memang boleh buat ibu tak senang duduk. Walaupun sudah pam mengikut waktu, susu yang keluar masih tidak cukup untuk menampung keperluan anak. Jangan putus asa! Bila berhadapan dengan situasi ini, ibu perlu kuat semangat dan terus gigih berusaha. Selain itu jangan lupa berdoa kepada Tuhan agar mencukupkan rezeki anak dengan susu ibu.

10. Bila ibu mengalami stres

Stres memang akan mengganggu penghasilan susu ibu. Kalau boleh, ibu menyusu perlu elakkan daripada mengalami stres. Kalau stres juga, cuba pura-pura tidak stres dan gembirakan hati dengan pelbagai cara.

Resources: Pa&Ma

1001 Khasiat Kurma

KHASIAT KURMA

1. Paling cepat diproses dan diserap, sekaligus memberikan tenaga segera
Memandangkan kandungan gula ringkasnya (monosaccharide) yang sangat tinggi malah lebih tinggi dari pisang, kurma berupaya memberikan “tenaga segera” yang akan diserap oleh tubuh serta-merta. Berbeza dengan kebanyakan buah-buahan lain yang mengadungi sukrosa (disaccharide). Disaccharide seperti sukrosa harus dipecahkan dahulu oleh enzim sebelum bertukar menjadi monosaccharide lalu diserap tubuh sebagai tenaga.

“Rasulullah SAW berbuka puasa dengan beberapa biji buah kurma sebelum sembahyang. Sekiranya tiada terdapat kurma, maka Baginda akan berbuka dengan beberapa biji anggur. Sekiranya tiada anggur, maka Baginda meminum beberapa teguk air“ Hadis riwayat Ahmad
Makan kurma ketika berbuka puasa amat bagus kerana pada waktu ini, kita perlukan tenaga segera, dan bukannya tenaga yang “lambat untuk dicerna” seperti yang terkandung dalam kebanyakkan makanan berlemak dan bergoreng yang lain.

2. Kaya dengan serat dan potassium
Kurma dimakan tanpa perlu membuang kulitnya dan pada kulitnya itulah terkandung serat. Kurma adalah antara buah-buahan yang amat kaya dengan serat, serat larut mahupun tak larut. Kita sering menganggap buah-buahan seperti pisang itu mengandungi serat yang tinggi, tetapi tahukah anda, dalam 100g Kurma terdapat 8g serat sedangkan dalam 100g Pisang hanya terdapat 2.6g serat sahaja? Tinggi serat amat baik untuk sistem pelawasan.
Selain itu kurma kaya dengan Potassium dan beberapa zat galian yang lain. Potassium adalah elektrolit yang akan menyeimbangkan kembali kandungan air dalam tubuh badan apabila kita kehilangannya, terutama sepanjang tempoh berpuasa. Tidak perlu membeli 100 Plus sekiranya khuatir akan kekurangan elektrolit ketika berbuka, memadai dengan beberapa biji kurma dan air suam. Potassium juga membantu dalam pembinaan otot termasuk otot jantung dan mampu memelihara sistem saraf.

3. Penguat memori
Ramai yang berfikiran hanya kismis yang baik untuk menguatkan daya ingatan, namun hakikatnya kurma juga tidak kurang hebatnya. Ianya amat sesuai untuk kanak-kanak yang sedang membesar.

4. Baik untuk wanita mengandung/bersalin
Masih ingat kisah Maryam yang hanya memakan buah kurma semasa melahirkan Nabi Isa AS? Menerusi malaikat Jibrail, Allah telah mewahyukan kepada ibu Isa iaitu Maryam binti Imran supaya menggegar pohon kurma sehingga gugur lantas memakannya tatkala lemah selepas bersalin.

“Dan goncangkan batang kurma itu kepadanya, nanti ia gugurkan atasmu kurma yang masak,”
Surah Maryam, ayat 25
Dan menurut sebuah laman web, buah kurma amat baik untuk wanita mengandung dan akan memudahkan wanita untuk melahirkan anak dan akan mengurangkan pengaliran darah semasa proses kelahiran. Malah anak yang dilahirkan kelak dipercayai akan mempunyai sifat-sifat yang baik, penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya (Sabda Rasulullah).

5. Penawar Racun
Diriwayat oleh Aishah r.a., “Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan.”

6. Merawat penyakit
Dalam perubatan homeopati, biji kurma dikisar halus seperti serbuk teh. Ianya direndam dan diminum bagi menyembuhkan pelbagai jenis penyakit.

7. Mengubati gangguan usus dan sembelit
Ketidakserasian dengan gluten menghalang penyerapan zat-zat makanan secara sempurna. Kurma mencegah ini dari berlaku.

Selamat mengamalkannya

Reosurces: Facebook Cheta Penang 

Cara-cara untuk Menghilangkan Panau

PETUA HILANGKAN PANAU

Boleh cuba mana-mana cara berikut:

1. Daun pinang

Tumbuk daun pinang hingga lumat dan Sapukan pada bahagian kulit yang berpanau. Amalkan selalu.

2. Buah pinang
Ambil air perahan buah pinang dan Sapukan pada bahagian kulit yang berpanau. Amalkan selalu.

3. Daun belimbing
Tumbuk beberapa helai daun belimbing hingga lumat. Campurkan dengan sedikit asam jawa dan sedikit beras. Tempekkan pada bahagian yang berpanau. Amalkan setiap hari.

4. Daun kesum dan minyak tanah
Campurkan secekak daun kesum dengan minyak tanah. Gosokkan pada bahagian kulit yang berpanau. Aalkan setiap hari.

5. Daun gelenggang
Tumbuk beberapa helai daun gelenggang hingga lumat. Sapukan pada bahagian kulit yang berpanau dan biarkan selama 15-20 minit. Bilas hingga bersih. Amalkan selalu.

6. Halia
- Ambil halia sebesar ibu jari dan tumbuk hingga lumat. Tepekkan halia yang telah ditumbuk pada bahagian kulit yang berpanau. Biarkan selama 15-20 minit. Amalkan selalu.

7. Pucuk lada
Tenyehkan pucuk lada pada bahagian kulit yang bepanau. Amalkan selalu.

8. Bawang putih dan halia
Tumbuk 2 ulas bawang putih bersama sedikit halia. Sapukan pada bahagian kulit yang berpanau. Biarkan sehingga kering. Amalkan setiap hari.

9. Lengkuas
Tumbuk beberapa ketul lengkuas dan Ambil air perahannya. Sapu air lengkuas pada bahagian kulit yang berpanau. Sementara itu jangan makan makanan yang mengandungi lenkuas. Amalkan selalu.

10. Daun lengkuas
Tumbuk beberapa helai daun lengkuas dan Ambil air perahannya. Sapukan air perahan tersebut pada bahagian kulit yang berpanau. Sementara itu jangan makan makanan yang mengandungi lenkuas. Amalkan selalu.

Selamat Mencuba


Resources: Facebook Cheta Penang

Thursday 3 March 2016

Lazatnya Buah Pisang

KHASIAT PISANG

1. Masalah sembelit :
Buah pisang dikatakan makanan paling mujarab bagi penyakit sembelit.

2. Tekanan darah :
Bagi penghidap darah tinggi, elok memakan buah pisang. Ia mengandungi ‘potassium‘ tinggi yang amat berguna bagi mereka yang melakukan diet rendah garam.

3. Seimbangkan fungsi jantung :
‘Cilium‘ pada pisang berfungsi menjaga keseimbangan air tubuh, kenormalan tekanan darah, fungsi jantung dan kerja otot.

4. Redakan tekanan :
Protein ‘trypotophan‘, sejenis protein yang dapat diubah oleh tubuh menjadi ‘serotonin‘ yang dimiliki oleh pisang, mampu membuat perasaan seseorang menjadi lebih tenang dan bahagia. ‘Potassium‘ pula mampu membuat denyutan jantung menjadi lebih stabil sehingga oksigen yang mengalir ke otak tetap stabil.

5. Kurangkan rasa mual :
Ibu hamil yang sering mual di pagi hari elok memakan pisang. Kandungan gula semula jadi yang tinggi terdapat pada pisang boleh mempertahankan kadar gula dalam darah sehingga mengurangi rasa mual.

6. Kulit pisang - parut luka :
Parut luka atau jerawat amat buruk, lebih-lebih lagi apabila parut hitam. Tidak kira pa jenis, asalkan hitam (termasuk parut campak) ambil kulit pisang emas dan sapukan padanya. Lakukan setiap hari hingga kesan itu hilang. Insya-Allah, hasilnya memuaskan. Selain itu, kulit menjadi licin jika anda rajin mengamalkannya.

7. Jadi penawar penyakit berikut :
● Darah tinggi dan strok – pisang membantu menurunkan tekanan darah tinggi kerana kandungan potasiumnya yang tinggi.
● Kolestrol – pisang rendah dari segi kalori lemak, sodium yang membantu merendah kolestrol.
● Cirit-birit – potasium dan magnesium yang terkandung di dalam pisang amat sesuai merawat orang yang mengalami cirit-birit.
● Anemia – anaemia ialah penyakit kurang darah. Kerana pisang kaya dengan zat besi, ia boleh merangsang penghasilan haemoglobin di dalam darah.
● Kemurungan – orang yang sedang murung lebih cepat ceria apabila makan pisang. Ini kerana kandungan sejenis protein membantu kita menjadi tenang.
● Pening-pening – cara paling cepat merawat rasa pening-pening ialah dengan meminum minuman susu pisang kocak (banana milkshake) yang dicampur madu. Minuman ini bukan sahaja merawat malah sedap pula.

Tapi waspada walaupun pisang baik untuk kesihatan dan membantu merawat penyakit tertentu, ia bagaimanapun tidak sesuai bagi pesakit kencing manis. Ini kerana kandungan gula di dalam pisang adalah tinggi. Terdapat 25 gram gula setiap 126 gram pisang (19.85%)

Petua Air Barli Lemon

[Air Barli Lemon] 

Bahan-Bahan:

Barli biji
Madu
Lemon

Methodology:

[+] Basuh barley & rendam seketika.
[+] Masak barli sehingga lembut.
[+] Masukkan dalam cawan - squeeze sdikit lemon + madu.

Siap

Kebaikan :

1- Menurunkan kolestrol
2- Menurunkan berat badan
3- Mencegah jangkitan saluran kencing
4- Mencegah batu karang
5- Anti-bakteria - bagus diambil ketika demam, batuk dan selsema
6- Mengawal gula dalam darah

** Utk anda yang Gluten Intolerance - Ini mungkin tidak sesuai untuk anda.

Wednesday 2 March 2016

Tips tradisional ~ Menghilangkan Perut Buncit

Menghilangkan Buncit Perut 


Lemon (setengah)
Kurma (2 biji)
Secawan air suam (150ml)
Bawang putih (4 ulas)

Cara-caranya:
1. Kisar semua bahan dan kalau suka boleh blend lemon sekali dengan kulit untuk dapatkan khasiat 100%.
2. Buang kulit bawang putih.
3. Kurma dapat mengurangkan pahit selain khasiatnya tersendiri.
4. Blend semua dan tapis.
5. Kemudian boleh minum.
6. Titiskan minyak biji delima utk cepatkn metabolisma (jika ada).

Anda boleh minum 2 kali sehari sebelum sarapan dan sebelum tidur. Selepas itu boleh tegok hasilnya selepas seminggu mencuba tanpa jemu. Tip ini untuk anda yang betul tekad untuk buang lemak degil. Ingat ya, lemak yang dikumpul setahun tidak hilang dalam masa sehari. Jadi, berusahalah untuk dapatkan hasil yang memuaskan.

INFO:
1. Bawang putih merangsang penghasilan leptin
(hormon mengurangkan selera makan).
2. Lemon pula boleh mengikis lemak degil dan membuang toksin.
3. Hampasnya jangan dibuang kerana boleh buat ubat jeraWat. Sapu di muka sebagai Mask.

Khasiat Bawang Putih

Ibu dan nenek kita tahu betul bahawa tidak ada ubat yang lebih baik dari alam.

Salah satu keajaiban dari ubat lama bawang putih. Berikut adalah beberapa tips yang akan memukau anda dengan kemudahan dan kesan:

Bawang putih menghilangkan rasa sakit di telinga dan membantu dengan sakit kepala.

Sakit telinga adalah perasaan yang tidak menyenangkan, tetapi dengan bantuan dari bawang putih boleh mengurangkan dan menghilangkan dalam sekejap.

Bagaimana?
Secara ringkasnya ulas dibersihkan bawang putih di telinga anda. Sangat sesuai di telinga anda, sebagai plug telinga. Rasa sakit dan keradangan melewati dalam beberapa minit, dan anda jatuh panas merebak melalui telinga.

Bekerja pasti!
– Dengan kaedah ini anda boleh menyembuhkan sakit kepala.
– Dalam hal ini, ulangi prosedur sebelum tidur. Biarkan bawang putih tetap di telinga lebih malam.
– Di pagi hari anda akan menjadi seperti baru.

Bawang putih menurunkan suhu badan.
Ini sangat sesuai untuk anak-anak. Jika anak anda mengalami demam, memotong hirisan bawang merah dan rendam dalam cuka sider epal. Kemudian letakkan di kaki dan telinga anak anda. Suhu menghilang sangat cepat batuk Cure dengan bawang putih.

Jus bawang putih adalah sirap ubat batuk semulajadi yang sangat berkesan yang boleh anda lakukan dalam resipi ini:
bahan:
– 1 ulas bawang putih
– 2-3 sudu makan madu.

Caranya:
Pilih kepala bawang putih yang indah dan sihat berukuran sedang. Kupas bawang putih dan dipotong. Masukkan ke dalam mangkuk yang lebih dalam dan tuangkan madu. Tutup mangkuk dengan foil atau pinggan dan meninggalkan pada suhu bilik semalam.Keesokan harinya, saring campuran melalui kasa tebal atau saringan. Ini adalah salah satu dos untuk satu hari.

Ambil satu sudu makan sirap setiap dua jam, atau anda boleh melakukannya lebih kerap.Tentu saja dalam waktu singkat anda akan merasa bahawa anda bernafas lebih mudah.

Tuesday 1 March 2016

Testimoni Set Sendi



Member sekolah saya ini mengadu sakit lutut disebabkan pernah injured sebelum ini.. Syukurlah setelah mencuba Advanced Joint Health Tablet lututnya makin sihat suda sekarang ini...

Dia kata lagi, best makan OsteMatrix sebab setiap bangun tidur pagi badan dia rasa best dan ringan... Bukti merehatkan otot

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...
"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda Healthcare
“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Minumlah Air Kelapa Muda

KHASIAT AIR KELAPA MUDA

1. Membantu untuk meningkatkan kadar metabolisme seseorang.

2. Boleh dijadikan sebagai minuman diet. Ia kerana khasiatnya juga turut membantu untuk mengurangkan berat badan seseorang.

3. Membantu untuk menyahtoksik dan juga melawan kuman didalam tubuh anda.

4. Membantu untuk menyejukkan tubuh seseorang dan menormalkan suhu didalam badan.

5. Mampu untuk menambahkan lagi kandungan air dalam badan dan mengelakkan daripada tubuh anda terhidrasi. Boleh juga dijadikan minuman tenaga.

6. Merupakan ejen pengangkut khasiat seperti nutrien dan oksigen ke sel tubuh seseorang.

7. Apabila seseorang bersenam, tubuh mereka akan mengeluarkan air dari dalam badan (peluh), air kelapa boleh dijadikan minuman berkhasiat untuk menambah semula kandungan air didalam badan anda.

8. Boleh digunakan sebagai rawatan sembelit. Ini kerana khasiatnya membantu untuk membersihkan laluan sistem pencernaan seseorang dan mengelakkan daripada tersumbat.

9. Meningkatkan sistem imunisasi didalam badan mereka. Khasiat ini berguna untuk melawan penyakit.

10. Kajian saintifik juga menunjukkan khasiat air kelapa mampu untuk mengawal penyakit diabetis.

11. Membantu tubuh melawan panyakit selesema, demam dan juga AIDS.

12. Membantu untuk menstabilkan PH tubuh seseorang dan juga berkhasiat untuk mengurangkan risiko kanser.

13. Membantu merawat penyakit buah pinggang dan juga batu karang.

14. Membantu untuk melancarkan lagi peredaran darah didalam tubuh seseorang.

Khasiat Biji Betik

👉 Khasiat Biji Betik •●•●•●•●•

Tak banyak yang tahu bahawa biji betik yang biasa kita buang, ternyata punya pelbagai manfaat.
Salah-satunya, untuk menyingkirkan racun-racun yang terkumpul di usus dan hati kita.
Kajian menunjukkan, racun boleh terkumpul sehingga seberat lapan kilogram dalam usus kita.
Ekstrak biji betik bahkan mampu melindungi buah pinggang dari racun yang mencetuskan problem buah pinggang gagal berfungsi.
Biji betik juga mampu membunuh parasit dalam bersarang dalam pencernaan.


Doktor Wahyu Triasmara, dalam Club Diet Sihat Bersama dr. Wahyu Triasmara - DRW, di Facebook pada 28 Februari 2015, menjelaskan,
biji betik juga mengandungi zat antikolesterol yang hebat.
Mengambil biji buah betik juga bermanfaat sebagai antioksidan dalam darah.

Ini teruji dalam kajian mengenai jus biji buah betik, secara signifikan dapat menurunkan kadar kolesterol dan LDL (lipoprotein ketumpatan rendah),
serta meningkatkan kadar HDL.Ekstrak biji betik ini mempunyai kandungan alkaloid, flavonoid, tanin, Saponi anthraquinones, dan anthocyanosides.

Dengan adanya kandungan ekstrak tersebut, biji betik ini mempunyai kesan hipolipidemia dan antioksidan dalam darah yang luar biasa.

Kesan hipolipidemia ini, sangat berguna bagi terapi alternatif hiperlipidemia yang disebabkan adanya lemak sayuran atau kolesterol dalam jumlah terlalu tinggi.

Adapun, saponin yang ada dalam biji betik, bermanfaat untuk menurunkan aktiviti kolesterol serum seperti aksi resin, iaitu dengan mengurangkan peredaran enterohepatik asid hempedu.
Melalui perencatan reaksi oksidasi kolesterol LDL ini maka dapat menurunkan kadar kolesterol darah.
Kandungan Fitokimia mempunyai peranan aktif bagi pencegahan penyakit.
Sementara Flavonoid merupakan antioksidan yang dapat menangkap radikal bebas, "jelasnya.

Lalu, bagaimana cara untuk boleh memakan biji betik yang menyihatkan itu? Ada dua cara.
Pertama, biji betik itu diblender dan disajikan seperti kita membuat jus.
Kedua, dengan mengeringkannya, dan mengisarnya kemudian menyediakannya seperti kita membancuh kopi.

Untuk cara kedua, begini langkah yang perlu dilakukan.
1. Cuci biji betik, lantas jemur 2-3 hari.
2. Setelah kering, blender / tumbuk biji betik tersebut hingga jadi serbuk.
3. Ambil satu sudu teh serbuk dan campur dengan satu gelas air hangat. Boleh dicampurkan dengan madu atau sedikit gula agar rasanya lebih nikmat.
(Atau boleh dibuat Jus langsung campur buah betik dengan bijinya dan minum 1-2 gelas jus biji betik tersebut setiap hari).

Buktikan dalam 14 hari pencernaan anda makin sihat tubuh makin segar.
Kata doktor Wahyu: "Saya dan keluarga sudah mencubanya, orang tua saya yang sebelumnya kolesterol 270, dalam 10 hari menjadi 170.
Pesakit saya pun telah melaksanakan kaedah ini.
Selamat dan semula jadi ..., "