Friday 28 April 2023

Berhari Raya dengan Shaklee maintain berat badan

Indahnya sungguh di hari raya, ramainya orang bersuka ria. Ewahh mesti ada yang ternyanyi tu kan. Sambung lagi, adikku manis cantik bergaya bolehkah abg ikut bersama. Ewahh.


Turun Berat Badan Sepanjang Puasa


Berlalulah sudah Ramadhan yang penuh dugaan. Cepat betul masa tu  berlalu sampai tidak puas merasai bulan penuh keberkatan yang pahala dilipatgandakan. 

Terawih pun satu senaman yang kita boleh lakukan secara konsisten setiap malam. Biasanya berbuka pun ala kadar saja bukan apa sebab kita ni sebenarnya lebih rasa haus berbanding lapar. Jadinya selepas berbuka, minum air banyak confirm cepat kenyang.

Sepanjang puasa selepas bersahur, saya telan Alfalfa, Omega Guard dan SR Vita-C Plus. Malam sebelum tidur pula mesti makan OsteNutrix. 

Alhamdulillah konsisten consume ni sebulan puasa saya turun 6kg. Daripada 61kg turun jadi 54kg. Bulan puasa ni lah perlu ambil peluang utk turunkan berat. Sebab usus kita boleh berehat selama beberapa jam. 

Seminggu hari raya berat belum naik lagi


Sebulan berpuasa menahan lapar dahaga, tiba Syawal kita raikan dengan rasa gembira terus melantak makan apa yang terhidang. Tiada yang dapat tahan nafsu apabila makanan sedap² terpampang depan mata. Saya sendiri tidak terkecuali. 

Prevention is better than cure, tentunya saya pilih hari raya dengan Shaklee bersama Alfalfa, Omega Guard dan Lecithin. 

Sebab apa Alfalfa? Makanan terhidang biasa
kurus raya

lauk pauk yang bersambal tapi ramai orang tidak perasan hidangan sayur selalu kena skip. Sayangnya. Jadi Alfalfa ni lah sayur saya. 

Lecithin pula untuk bakar lemak biar
suplemen raya

metabolisme kita cepat sikit bekerja. Lecithin ni akan memecahkan lemak² terkumpul dan akan dibuang daripada badan kita sedikit demi sedikit. Mungkin melalui peluh kencing dan najis.
vitamin raya


Omega Guard pula untuk menjaga kolesterol. Hish jangan main² ya dengan kolesterol jahat dia boleh attack jantung kita tau. Raya pun raya juga boleh silakan all out tapi body maintainance kena all out juga. 

7 Syawal 1444H berat saya masih maintain buat masa ini. Semalam seharian makan kuih saja raya. Tapi pergi rumah orang saya request air sejuk saja. Minuman manis tu ada juga tapi sesisip dua saja. Asal tidak kempunan orang cakap. Nah pagi ini saja 2kali sudah saya pergi tandas. Sebelum dan sesudah subuh perut memulas. Alhamdulillah lega mudah²an penyakit pun keluar semasa membuang. 

Rugi tau badan mau pakai lama tapi tidak ada kesedaran sihat itu penting. Lapang sebelum sempit, sihat sebelum sakit. Kita sama² beringat lah ya daripada makanan itulah datang nya racun tapi dari makanan juga kita ada penawarnya. 

Wang ringgit boleh dicari. Tapi sekali kita sakit, wang ringgit tak dapat dicari. Setuju? Bila sakit nikmat hidup pun sempit makan itu ini mesti control. Berhari raya dengan Shaklee InshaAllah jalan terbaik buat semua. 

Sana sini berhari raya mesti dengar sakit gout lah, darah tinggi lah, bila kita suggest Shaklee orang cakap kita jual pula. Ada pula kata Shaklee ni mahal. Ok Shaklee yang mahal atau sihat itu lagi mahal? Daripada menderita kesakitan. Beli baju RM100-RM200 boleh pula kan. Bergaya pun tidak guna jika badan kita bermasalah. 

Bagi saya Shaklee masih dalam range harga yang berbaloi. Saya tiada pendapatan yang tetap ya tapi saya masih boleh bekalkan Vitamin C untuk anak² saya. 

Chewable Vita C baru RM56 ada 90 biji. Sehari kanak² yang sihat perlu makan sebiji saja boleh pun sampai 3 bulan sebagai bekalan. RM56 utk 3 bulan barulah berapa sen sehari/sebiji. Harga vitamin Shaklee yang berbaloi inilah membuatkan saya setia bersama Shaklee selama hampir 10 tahun.

Saya sangatlah mahu membantu anda diluar sana yang sedang menahan kesakitan atau sedang buntu tiada jalan keluar atau maaih tercari² suplemen yang selamat dan berkesan. Marilah beralih pada Shaklee. Konsisten selama setahun InshaAllah for sure anda akan rasa perubahan yang baik. Pilihan di tangan masing². 

#NextLevelBlogging #shakleetriumph2023 #shakleethrive2023

"Prevention is Better Than Cure" 
 Jom sihat dan cantik bersama saya  
Your Shaklee friend❤️
Shaklee ID: 1071673 
YouTube: RH AszdaYanty 
Facebook: Asda HealthJourney 
Instagram: asda_healthjourney 
FB Kek Batik: Cake Batique Ummi
IG Kek Batik: cakebatique.ummi

“Produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Wednesday 19 April 2023

Dompet tebal dengan Insentif Shaklee Malaysia

Shaklee bukan sahaja memberikan peluang untuk kita meningkatkan tahap kesihatan tetapi melalui Shaklee juga kita boleh menebalkan dompet kita yang kempis. Sejak kebelakangan ini kita semua sedia maklum, inflasi sedang berlaku tanpa kita boleh hadam dengan baik. Kuasa membeli pun sudah makin menurun. Dan golongan yang berpendapatan rendah terjejas teruk. Keras bah itu kehidupan bilang orang sini. 

3 kumpulan Utama yang memberikan kesan besar dalam mempengaruhi trend dan kadar inflasi 2023 di Malaysia iaitu: 

Makanan dan Minuman Bukan Beralkohol (29.5 peratus)
Perumahan, Air, Elektrik, Gas & Bahan Api Lain (23.8 peratus)
Pengangkutan (14.6 peratus)


Sejak setahun yang lalu, saya telah keluar dari karier life saya sebagai auditor dan mengambil keputusan untuk fokus kepada keluarga. Tidak lama selepas itu, inflasi melanda negara kita secara mendadak. Boleh dikatakan setiap bulan saya ke pasar atau membeli belah, saya perasan harga barang mulai naik sedikit demi sedikit. Tidak terkecuali harga pada barang kawalan turut melonjak naik. 

Oleh kerana sibuk dengan hal rumah dan anak-anak, masa saya sangat singkat untuk fokus setiap satu hal dan urusan. Saya ada juga mencari jawatan kosong. Tetapi kebanyakan nya tiada yang sesuai untuk saya yang perlukan masa kerja yang fleksibel. Oleh disebabkan inilah, saya tekad untuk work from home iaitu menjana pendapatan dari rumah saja. 

Siang kelmarin, saya menghadiri kelas online actually more to briefing daripada Shaklee Business Manager yang menceritakan tentang cara untuk menambah wang tunai sekiranya kita rank up sebelum Julai 2023. Ini khas kepada semua ahli Shaklee yang berdaftar tidak kira baru atau lama janji rank up seawal bulan April ini. 

Yes! Ini peluang best ni untuk dapat duit banyak dalam keadaan harga barang semua naik yang tiada tanda-tanda pun harga barang tu boleh turun. Semakin hari semakin naik harga barang. Semakin itulah kita perlu lebih usaha untuk dapatkan pendapatan yang banyak. 

Cash Incentive RM600 


Shaklee menawarkan extra cash sebanyak RM600 pada semua SID (Shaklee Independent Distributor) yang berjaya berjaya rank up pada bulan April atau Mei atau Jun 2023. Dan, setelah rank up perlu effective iaitu stay pada new rank selama 2 bulan berturut-turut. 

Contoh: Keisha berjaya rank up daripada Distributor kepada Supervisor pada bulan Mei 2023. Dia juga perlu stay dalam rank Supervisor pada bulan Jun dan Julai 2023. Keisha layak mendapat cash incentive sebanyak RM600 pada bulan Ogos 2023 nanti. 

Income cecah RM5,000 


Ini khas kepada yang rank up daripada Distributor kepada Supervisor. Yang bestnya, bonus layak untuk seorang Supervisor boleh mencecah kepada RM1,100 yang sebenarnya boleh dapat lebih lagi tau. Itu belum kira untung runcit hasil daripada menjual produk Shaklee lagi ya. Untuk mendapatkan bonus 4 angka ini,  pembelian produk terkumpul dalam group Shaklee tersebut hendaklah mencecah RM7,000 atau lebih. 

Sebagai contoh, pada bulan February pembelian terkumpul daripada group saya ialah sebanyak RM8,027 dan saya layak mendapat bonus pada masa itu mencecah juga RM1,500.58. 

Jadi, sekiranya saya ambil contoh ini tadi untuk naik rank Supervisor pada Mei dan effective Supervisor pada Jun dan Julai 2023, jumlah bonus saya ialah RM4,500 dan pada bulan Ogos saya dapat lagi insentif Shaklee yang saya cerita di atas tadi RM600. Jadi jumlah keseluruhan ialah RM5,100. WOW! Banyak tu! 

Ini contoh paling minimum untuk rank Distributor rank up ke Supervisor ya. Kalau base rank seorang SID ialah Supervisor dan rank up kepada Senior Supervisor lagi besar bonus dia tau! Makin tinggi base rank makin tinggi rank up maka makin banyaklah bonus yang SID layak dapat. 

Apa lagi semua SID fokus jom recruit lebih ramai orang yang boleh jadi rakan kongsi dalam bisnes kita. Tarik orang ramai untuk consume dahulu dan jika mereka berminat boleh buat part time business untuk dapat lagi extra cash. 

Jom sama-sama kita jana pendapatan walaupun cuma dari rumah sahaja. Terapkan 3S berikut: 

Share: kita berkongsi kebaikan dan manfaat semua produk Shaklee pada semua orang 
Service: kita bagi juga perkhidmatan konsultasi dan after sale service pada yang membeli Shaklee dari kita 
Sponsor: seterusnya kita taja mereka yang berminat menjadi ahli tidak kira ahli yang cuma pengguna ataupun ahli yang memang mahu jana pendapatan.

Bisnes bersama Shaklee layak BONUS setiap bulan dan pendapatan lebih daripada untung runcit 

Anda yang berminat jangan segan silu untuk bertanya. Saya akan guide anda from zero to hero. InshaAllah!

"Prevention is Better Than Cure" 
 Jom sihat dan cantik bersama saya  
Your Shaklee friend❤️
Shaklee ID: 1071673 
YouTube: RH AszdaYanty 
Facebook: Asda HealthJourney 
Instagram: asda_healthjourney 
FB Kek Batik: Cake Batique Ummi
IG Kek Batik: cakebatique.ummi

“Produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Friday 14 April 2023

Tips Kurus dengan Cepat Semasa Berpuasa

Berpuasa sebulan dalam bulan Ramadhan memang salah satu cara yang terbaik untuk kuruskan badan dan tidak dinafikan ramai yang ambil peluang ini semasa berpuasa. Berpuasa ialah menahan lapar dan dahaga dari terbit fajar hinggalah waktu habis waktu senja. 

Kalau kita di Malaysia, menahan lapar dan dahaga selama 13 jam atau lebih bergantung pada waktu sahur masing-masing. Jadi sambil kita memenuhi ibadah puasa, bolehlah on kan misi kita yang mahu kuruskan badan. Jom tengok tips kuruskan badan dengan cepat semasa berpuasa. 

Kurus dengan cepat


Tips Kurus Sepanjang Berpuasa

  • Sahur

Saya pasti ramai yang diluar sana skip sahur. Alah! Malaslah bangun awal pagi, penatlah tidak larat, mata tergam tidak mahu buka lah. Pelbagai alasan. Tapi sebenarnya sahur ini sangat penting tidak kiralah kita cuma bangun untuk minum seteguk air atau sebiji kurma pun jadilah. Janji kita bersahur. Sebab, sahur ini sangat di anjurkan oleh para Nabi jadi amalan bersahur ini sudah tentu beroleh pahala. Inshaa ALLAH.

Kita juga digalakkan untuk melewatkan waktu sahur. Sunnah untuk kita melewatkan waktu sahur sehingga hampir kepada waktu subuh sebagaimana hadith yang diriwayatkan oleh Zaid bin Thabit RA, beliau berkata:

ุชَุณَุญَّุฑْู†َุง ู…َุนَ ุฑَุณُูˆู„ِ ุงู„ู„ู‡ِ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ، ุซُู…َّ ู‚ُู…ْู†َุง ุฅِู„َู‰ ุงู„ุตَّู„َุงุฉِ، ู‚ُู„ْุชُ: ูƒَู…ْ ูƒَุงู†َ ู‚َุฏْุฑُ ู…َุง ุจَูŠْู†َู‡ُู…َุง؟ ู‚َุงู„َ: ุฎَู…ْุณِูŠู†َ ุขูŠَุฉً

Maksudnya: "Kami telah bersahur bersama Rasulullah SAW kemudian kami bangun untuk mendirikan solat, aku telah bertanya, berapa jarak antara keduanya? Maka baginda SAW bersabda: 50 ayat."

Riwayat Muslim (1097), al-Nasaie (2155), dan Ibn Majah (1694)

50 ayat di dalam hadith ini bermaksud kadar tempoh bacaan ayat al-Quran tersebut lebih kurang persamaannya dengan kadar waktu antara imsak dengan waktu subuh.

  • Cara pemakanan yang sihat dan berkhasiat 

Berkhasiat ini maksudnya real food yang mempunyai tinggi kandungan serat dan protein. Ini penting supaya badan kita sentiasa sihat dan kekal bertenaga.Contoh makanan yang tinggi serat dan protein: Bijirin- oatmeal, telur, buah-buahan -pisang, kurma, aprikot, sayuran -kubis, brokoli, bayam, daging tanpa lemak -ayam tanpa kulit.

Elak pengambilan makanan yang berminyak seperti ikan goreng, sayur tumis dan variasi kan cara masakan. Contoh: Ikan bakar, ayam panggang, sayur rebus.

Pastikan makanan sahur anda adalah seimbang dan berkhasiat untuk memastikan anda memperoleh nutrien yang mencukupi untuk menjalani ibadah puasa dengan baik dan sihat.

Kurangkan garam dalam makanan, kurangkan gula dalam minuman dan lebihkan manis dalam senyuman. Cewah. 

Makanan yang terlebih garam atau masin biasanya akan menyebabkan kita terlalu haus semasa berpuasa.  Manakala makanan atau minuman yang manis pula memang akan memberikan kita mudah lesu selepas melakukan aktiviti fizikal. Bekalan tenaga itu mungkin ada tapi tidak long lasting. 

Elakkan makanan yang manis atau berkafein seperti teh, kopi dan minuman ringan kerana ia boleh menyebabkan dehidrasi dan mengganggu misi kuruskan badan.

  • Minum air yang cukup 

Air yang dimaksudkan ini bukanlah air manis yang bergula tu ya. Sepanjang berpuasa badan kita akan kekurangan air dan makanan untuk jangka waktu yang lama, oleh itu penting untuk memastikan tubuh anda mencukupi keperluan air semasa sahur.

Untuk memastikan anda mencukupi keperluan air semasa sahur, minumlah sekurang-kurangnya 2-3 gelas air pada waktu sahur dan minum sedikit demi sedikit di malam hari selepas berbuka. 

Kita juga boleh memilih minuman yang mengandungi elektrolit seperti jus buah-buahan segar atau minuman isotonik untuk membantu memperbaiki keseimbangan elektrolit dalam badan.

Namun, elakkan minum minuman yang manis atau berkafein, seperti kopi atau teh, kerana ia boleh menyebabkan dehidrasi. Sesetengah orang sukar untuk minum air biasa, cubalah menambahkan sedikit perisa seperti jus lemon atau mint untuk memberikan rasa yang lebih segar. 

Paling tidak pun boleh minum bancuhan Performance Drink yang sangat ringkas di bancuh. Segar dan kekal hidrasi. 

  • Makan ala kadar dan jangan berlebih-lebihan 

Penyediaan makanan semasa sahur biarlah yang ringkas supaya kita tidak mengambil masa yang lama untuk menyiapkan menu. 

Dan semasa berbuka pula, mulakanlah makan buah kurma dan minum air putih dahulu. Sebab kadang kita berpuasa sepanjang hari bukanlah kita lapar sangat pun tetapi kita lebih rasa haus dan dahaga.  

Walau bagaimanapun, berhentilah makan sebelum kenyang untuk mengelakkan perut kita terlalu penuh dan ketidakhadaman. 

  • Aktiviti fizikal


Lakukan aktiviti fizikal seperti senaman ringan atau berjalan-jalan selama 30 minit setiap hari semasa berpuasa. Ini membantu membakar kalori dan meningkatkan metabolisma badan.

Aktiviti fizikal juga dapat membantu mengurangkan risiko masalah kesihatan seperti obesiti, penyakit kardiovaskular, dan diabetes. Senaman ringan seperti regangan dan berjalan adalah penting untuk kelancaran sistem penghadaman.

Waktu yang sesuai untuk anda melakukan aktiviti fizikal ialah 30 minit sebelum berbuka ataupun selepas makanan yang dimakan terhadam.

Tetapi harus ingat jangan pilih aktiviti fizikal yang terlalu berat semasa berpuasa kerana ia boleh menyebabkan kita cepat letih dan kekurangan cecair. Contoh aktiviti ringan ialah berjalan santai, memasak, menyapu lantai dan berkebun.


  • Ambil suplemen sebagai pelengkap nutrien atau meal replacement 

Suplemen Shaklee mempunyai meal replacement yang sangat mudah untuk disediakan atau kita boleh pun skip tips yang saya nyatakan di atas sekiranya terlalu malas untuk masak menu sahur atau pun juadah berbuka. 

Berpuasa dengan set suplemen Shaklee lebih menjimatkan masa dan tenaga sebenarnya. Mak-mak macam saya ni lagi suka kalau tidak perlu masak. Shake-shake saja then minum. Lepas tu telan vitamin mengikut keperluan. Then siap. 

Antara vitamin/suplemen Shaklee yang saya sarankan semasa berpuasa: 


Cinch/ESP: Gabungan protein yang terhasil dari tumbuh-tumbuhan lebih bagus di amalkan dalam diet harian kita tidak kiralah mahu kurus kah mahu turunkan berat badan. Ianya lebih sihat berbanding protein haiwan. 

Protein haiwan seperti daging, telur, dan produk tenusu mengandungi lebih banyak lemak dan kolesterol berbanding protein tumbuhan. Lemak dan kolesterol yang berlebihan dalam makanan boleh meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular seperti penyakit jantung dan strok.

Protein tumbuhan seperti kacang soya yang ada menghasilkan Cinch dan ESP ini mengandungi lebih banyak serat berbanding protein haiwan. Serat membantu meningkatkan fungsi sistem pencernaan dan membantu mengurangkan risiko kanser usus besar.

Tambahan lagi, Cinch dan ESP mengandungi lebih banyak nutrien seperti vitamin, mineral, dan antioksidan. Antioksidan membantu melindungi sel-sel tubuh daripada kerosakan akibat radikal bebas, manakala nutrien membantu mengekalkan kesihatan tubuh secara keseluruhan. 


Lecithin: Fungsi yang membantu dalam misi kurus dengan cepat

1. Mengurangkan penyerapan lemak 

Lecithin Shaklee membantu mengurangkan penyerapan lemak dalam usus. Ini bermaksud bahawa tubuh akan menyerap kurang lemak dari makanan, yang pada gilirannya boleh membantu mengurangkan berat badan.

2. Menjaga kesihatan hati

Lecithin Shaklee membantu menjaga kesihatan hati dengan mempromosikan pengeluaran empedu yang lebih cekap. Empedu membantu mencerna lemak, jadi apabila proses pencernaan lemak menjadi lebih cekap, ia dapat mengurangkan kerja hati dan membantu memastikan kesihatan hati yang baik.

3. Meningkatkan metabolisme 

Lecithin Shaklee membantu meningkatkan metabolisma tubuh. Metabolisma yang lebih tinggi bermaksud tubuh membakar kalori dengan lebih cekap, yang boleh membantu mengurangkan berat badan

4. Mengurangkan kolesterol

Lecithin juga bertindak mengurangkan kolesterol dalam darah dengan mengikat kolesterol dan membantunya dikeluarkan dari badan. Mengurangkan kolesterol dalam darah dapat membantu mengurangkan risiko penyakit jantung dan membantu menjaga kesihatan yang baik


Omega Guard

Saya suka include sekali Omega Guard dalam diet untuk kurus kerana ianya mengandungi asid lemak omega-3 dari minyak ikan laut yang kaya dengan EPA (asid eicosapentaenoic) dan DHA (asid docosahexaenoic). Kita semua boleh dapatkan sumber lemak yang sihat daripada Omega Guard ni lah. 

Asid lemak Omega-3 boleh membantu untuk pengurusan berat badan dalam beberapa cara. 

 Pertama sekali, ia membantu dalam mengurangkan keradangan, yang boleh mengganggu keupayaan badan untuk mengawal berat badan. Keradangan boleh menyebabkan rintangan insulin, yang boleh menyebabkan penambahan berat badan dan masalah kesihatan lain. 

Dengan mengurangkan keradangan, asid lemak omega-3 boleh meningkatkan sensitiviti insulin dan membantu badan mengawal paras gula dalam darah dengan lebih berkesan. 

 Kedua, asid lemak omega-3 boleh meningkatkan metabolisme, yang boleh membantu badan untuk membakar lebih banyak kalori dan lemak. Ini boleh membantu terutamanya bagi mereka yang cuba menurunkan berat badan. 

 Ketiga, asid lemak omega-3 boleh membantu mengurangkan keinginan dan menggalakkan rasa kenyang. Ini bermakna orang mungkin berasa lebih kenyang lebih lama selepas makan, yang boleh membantu mereka kurang makan secara keseluruhan. Ini boleh membantu terutamanya bagi mereka yang bergelut dengan makan berlebihan atau snek di antara waktu makan.


Herblax/Alfalfa

Jika ditanya saya, saya lebih suka Alfalfa sebab ianya selamat di ambil setiap hari. Nutritionist pernah pesan semasa berpuasa tidak digalakkan mengambil Herb-Lax dalam harian. Selang sehari boleh lah. 

Tambahan lagi, Alfalfa mempunyai kandungan kalsium dan magnesium yang lebih tinggi. Ia lebih kaya dengan vitamin dan mineral kerana akarnya yang tumbuh sedalam 5 meter ke dasar tanah. 

Untuk ibu menyusukan bayi, lebih digalakkan mengamalkan Alfalfa dalam diet mereka kerana ianya membantu dalam penghasilan susu ibu. 

Bagi saya, Alfalfa ini pengganti sayurlah senang cerita. Siapa yang betul-betul tidak makan sayur atau susah makan sayur. Jawapannya inilah Alfalfa. 

Dos pengambilan kena tanya saya ya. Alfalfa ini disebabkan tinggi serat kita perlu minum air yang banyak supaya ia boleh berfungsi dengan baik di dalam proses penghadaman kita. 


set kurus shaklee

Dengan set suplemen Shaklee ini ramai yang telah berjaya dalam menurunkan berat badan mereka. Bukan bergantung kepada suplemen ini sahaja ya, hati kita sendiri pun kena cekal, mindset pun mesti kuat jadinya misi kurus tu bolehlah di capai secara sihat. 

Jangan juga terlalu risaukan tentang penurunan berat badan - Ingatlah bahawa penurunan berat badan yang sihat adalah penurunan berat badan yang berlaku secara perlahan-lahan dan stabil. Jangan terlalu tergesa-gesa untuk menurunkan berat badan semasa berpuasa. Lebih penting lagi, pastikan kita ni menjaga kesihatan sepanjang berpuasa. 

Sekiranya kita amalkan vitamin dari Shaklee sepanjang berpuasa ini, kita akan rasa lebih sihat dan badan lebih bertenaga. Jadi jangan berlengah kalau mahu tu cepat-cepat hubungi saya. Boleh dapatkan contact number saya dengan klik nama saya "Asdayanty" yang tertera di bawah.  


"Prevention is Better Than Cure" 
 Jom sihat dan cantik bersama saya  
Your Shaklee friend❤️
Shaklee ID: 1071673 
YouTube: RH AszdaYanty 
Facebook: Asda HealthJourney 
Instagram: asda_healthjourney 
FB Kek Batik: Cake Batique Ummi
IG Kek Batik: cakebatique.ummi

“Produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Tuesday 11 April 2023

Duit Raya Awal Hasil Bisnes Online

Bisnes online sudah tidak asing lagi di zaman serba teknologi canggih ini. Rata-rata usahawan menjalankan perniagaan mereka melalui online apatah lagi marketing kebanyakannya menggunakan media sosial yang sangat berkembang pada waktu ini. 

KEHEBATAN BISNES ONLINE 


Perniagaan dalam talian atau 'bisnes online' bukan sahaja mudah dilakukan malah menjimatkan masa. Perniagaan dalam talian menawarkan pelbagai faedah, termasuklah: 

 Jangkau: Dengan perniagaan dalam talian, anda boleh menjangkau khalayak yang lebih ramai, luas dan menyasarkan pelanggan di seluruh dunia. Perniagaan kita boleh diakses oleh sesiapa sahaja yang mempunyai sambungan internet, tanpa mengira lokasi fizikal mereka.

Contoh: Facebook/Meta for business. Features yang sangat best untuk mereka yang buka bisnes online melalui media ini sebab kita boleh pilih golongan mana yang sesuai dengan produk kita jadinya mudah kita mendapat pelanggan yang betul² serius ingin membeli. 

Misalnya, saya sendiri sebagai pengedar Shaklee yang menggunakan media ini sebagai salah satu platform untuk saya buat marketing produk Shaklee saya. Setiap produk mempungai sasaran pengguna mengikut kesesuaian masalah yang dihadapi jadinya senang untuk memberikan pandangan dan nasihat tentang set kesihatan yang mereka perlu ambil. Mudahkan? 

 Kos Lebih Rendah: Perniagaan dalam talian biasanya mempunyai kos overhed yang lebih rendah berbanding perniagaan tradisional. Tiada sewa atau perbelanjaan utiliti, dan lebih sedikit pekerja diperlukan untuk menjalankan perniagaan.

Contoh: Tiktok. Perniagaan di dalam tiktok sekarang sangatlah berleluasa tidak perlu ada premis/kedai,  dari rumah saja pun boleh menjual jadinya kos lebih murah. Kalau ada kedai fizikal ni kena bayar sewa la, bayar letrik, bayar air atau sekiranya perlu kita kena renovate lagi kan? 

 Fleksibiliti Anytime Anywhere: Perniagaan dalam talian boleh dijalankan dari mana-mana sahaja dengan sambungan internet, memberikan lebih fleksibiliti dan keseimbangan kehidupan kerja untuk usahawan.

Contoh: Intagram for business, sebesar mana usahawan atau pun mana² peniaga² kecil sekalipun mereka boleh update gambar yang menarik berkenaan perniagaan mereka pada bila² masa saja janji ada rangkaian internet yang kuat. Gambar ni antara marketing yang sangat berkesan tau?Setuju kan! 

 Available/Buka 24 Jam : Perniagaan dalam talian boleh beroperasi 24/7, membolehkan pelanggan mengakses produk dan perkhidmatan kita pada bila-bila masa yang dikehendaki tidak kiralah siang atau malam .

Yalahkan kalau kedai fizikal ada business hours yang tertentu dan jika ada pekerja yang menjaga pula tidak boleh melebihi masa dalam setiap hari untuk menepati undang2 pekerja kan. 

Contoh: Saya suka dengan platform yang sy baru² juga berjinak marketing dalam Google Business. Ha, yang ni kan boleh set masa business hours 24 jam ikut suka hati kitalah mahu buka public holiday pun boleh tiada masalah setting semua tersedia dalam Business Profile. 

 Mudah akses kepada Data: Perniagaan dalam talian mempunyai akses kepada banyak data tentang pelanggan dan pelawat tapak web mereka, yang boleh digunakan untuk memaklumkan keputusan pemasaran dan perniagaan. 

Contoh: Shopee. Sebelum kita membuat pembayaran, kita boleh review feedback dari setiap pelanggan yang sudah membeli supaya kita tidak hesitate untuk membeli dari kedai tersebut. Ini boleh meningkatkan tahap keyakinan kita utk membeli barang daripada kedai tersebut. Jadinya senang buat seller utk close deal senang juga buat buyer utk buat psmbelian segera.  

 Pengalaman Pelanggan yang Dipertingkat: Perniagaan dalam talian boleh memberikan pengalaman pelanggan yang lancar dan diperibadikan, dengan ciri seperti chatbots, perkhidmatan pelanggan automatik dan pengesyoran yang diperibadikan.

Ha, yang ni pula contoh SSPN Plus. Tapi ini bukanlah satu platform bisnes ya. SSPN Plus ni  more to savings dan takaful. Eh bukan mau promote. Mahu bagi contoh saja SSPN Plus ni ada chatbots senang kita yang pelanggan ni untuk bertanya terus jika ada sebarang kemusykilan atau masalah pada pihak berkenaan. Tidak perlu lagi kita membuat panggilan. 

Jimat masa tidak lah kita kelamaan lagi menunggu dalam talian untuk disambungkan. Jimat kredit panggilan juga kan? Sebab semuanya pun melalui online mudah untuk pihak tertentu membuat kaji selidik atau pun pemerhatian terhadap semua pelanggan mereka seterusnya bolehlah mereka upgrade servis untuk memberi perkhidmatan yang terbaik buat kita semua. 

BISNES ONLINE SHAKLEE PILIHAN TERBAIK SAYA

Hampir 10 tahun saya bersama Shaklee. Setiap tahun Shaklee bagi saya Borang CP58 without fail. Senang saja cuma perlu login di Shaklee2u website dapatlah buka Borang CP58 tu. Eh ada yang tidak tahu ini borang apa? 

Form CP58 ini ialah penyata pendapatan yang diperolehi daripada hasil perniagaan Shaklee. Pendek cerita jumlah keseluruhan cash bonus setiap bulan pada tahun taksiran tersebut akan dinyatakan dalam borang ini. Banyak ka sikit itu rahsia masing² tapi yang pasti saya mesti menerima penyata ini setiap tahun sejak 2013 lagi.

Saya sebagai pengedar Shaklee sangat suka berkongsi manfaat produk melalui online. Gambar² produk dan testimoni produk memang memainkan peranan penting untuk menarik lebih ramai orang membeli dari kita. 

Very convenient dan sangat cost effective. 

Saya tidak perlu buka kedai fizikal pun dan saya gunakan hampir semua platform yang ada. Facebook, Intagram, WhatsApp, Google Business dan juga yang saya sedang buat sekarang ni Blogging. Saya cuma perlu spend RM35 setiap bulan untuk dapatkan rangkaian internet tanpa terhad. Bebas upload dan download gambar di semua media platform pada bila² masa kita mahu. 

Tidak perlu modal besar pun untuk pegang stok Jadinya tiada risiko untuk Vitamin Shaklee kita tidak habis terjual. Senang kan? 

Mudah membeli dan menjual

Shaklee Branch sudah pun ada di negeri-negeri seperti Selangor, Putrajaya, Johor, Kelantan, Sabah. Sekiranya saya mempunyai pelanggan yang jauh dari saya, sesudah consult, close deal dan dapat bayaran daripada pelanggan, saya cuma perlu login Shakee2u, pilih produk, key in kan alamat penerima then place order. 

Mudah! Hujung jari saja kan. Sangat mudah membuat bayaran melalui FPX platform kerana ia terus menghubungkan perbankan internet kita yang ada. Seterusnya Shaklee Branch yang terdekat akan buat penghantaran bagi pihak kita jadinya bukan alasan untuk orang jauh tidak boleh beli dari kita tau? Nasib ada business Shaklee online, kan? 

Apatah lagi yang dekat ni, sekiranya stok saya sedia ada boleh terus COD terus ke depan pintu rumah. Tidak semestinya kena pegang stok sebab kita pun boleh beli online.

Bantu orang lain tingkatkan tahap kesihatan mereka 

Bertambah excited rasa di hati saya apabila mereka yang membeli dan mengamalkan suplemen Shaklee dapat memperbaiki tahap kesihatan mereka. Saya pun mengamalkan Shaklee dan hampir semua vitamin Shaklee saya cuba. Keluarga saya pun tidak terkecuali. Terutama mama saya yang sangat sukakan OsteNutrix. 

Baru-baru ini, saya cuma berkongsi sebuah gambar di WhatsApp status saya berkenaan usus yang tidak sihat jadinya saya didatangkan seorang pelanggan yang mahu membeli Herb-Lax. Selepas seminggu dia memberi feedback yang sangat memberangsangkan. Tiada lagi sembelit dan perut berasa selesa setiap kali selepas membuang banding sebelum ini perut nya masih terasa sebu walaupun sudah membuang berkali². Alhamdulillah! Best kan? 

Kita pun rasa sangat gembira boleh bantu mereka yang mahukan kehidupan yang sihat dan terjamin. 




Bonus setiap 14haribulan

Raya pun belum lagi tapi saya sudah dapat duit raya! Hasil dari titik peluh sendiri pulak tu. Sangat seronok! Jumlah nya belakang kira janji ada. Ini pun pencetus semangat untuk kita lebih berusaha keras di kemudian harinya. Betulkan? 

Saya masih ingat lagi, pada tahun 2014 masa tu Shaklee meningkat naik tidak kira di mana² saja orang kenal Shaklee. Popular Shaklee masa tu dan bonus saya pun cecah 4 angka. Siapa sangka duit itu banyak menyumbang kepada ASB savings saya. 

Saya menabung sikit² sejak saya masih bergelar pelajar UiTM lagi tau. Sehinggalah sekarang tabung saya mencecah 5 angka kerana dividen yang diiktiraf kerajaan setiap tahun, duit tabung saya bertambah sekian tahun. 

Duit tabung tu hasil dari pengorbanan saya semasa berada di Universiti, yalah jadi student ni cabaran kuat lagi² jauh dari keluarga kita banyak kehendak melebihi keperluan. Kawan ajak makan luar saya tidak ikut dan pergi jalan shopping² rambang mata terpaksa kita tahan hati. 

Saya jadi student yang memang ala kadar dan berbelanja ikut perlu saja. Juga hasil saya konsisten menabung selama saya berkarier sebagai seorang auditor sehinggalah bergelar isteri dan akhirnya menjadi ibu kepada 3 orang permata. 

Termasuklah juga hasil dari usaha saya berkongsi manfaat produk Shaklee. Untung jualan runcit dan bonus tunai. Semuanya terkumpul menjadi satu hasil yang sangat besar dapat juga saya membeli sebuah rumah atas nama saya sendiri. 

Dan hari ini, hasil tabungan masih ada lagi untuk saya berbelanja untuk raya tahun ni. Walaupun sudah setahun lebih jadi suri rumah ada juga bonus Shaklee utk jadi duit raya saya. Syukur alhamdulillah. Anak² pun merasa juga baju raya baru syukurlah dapat juga jana pendapatan walaupun dari rumah saja. 

Shaklee memang membuka mata kepala saya sendiri untuk terus maju dalam bisnes online. Bukan mudah sebenarnya untuk kuatkan semangat sehingga ke tahap ini. Banyak lagi impian saya bersama Shaklee yang mesti saya kecapi demi mengubah nasib keluarga saya. 

Apa²pun secara kesimpulannya, buat Shaklee secara online ini bukan saja mudah prosesnya, malah jimat lagi, risiko pun rendah, disamping dapat bonus kita pun boleh jana untung runcit, kalau jadi ahli pun tidak rugi bah boleh beli harga jimat dalam masa yang sama amalkan hidup sihat dengan Shaklee boleh kongsi bersama seluruh keluarga lagi. Sayang kalau tidak cuba. 

Shaklee boleh juga dibuat secara offline tidak rugi berkongsi manfaat suplemen bersama orang luar. Contoh sambil tunggu anak keluar dari sekolah boleh buat product sharing. Kita jangan putus asa untuk terus mencuba. 

Jadinya, siapa yang berminat untuk jadi rakan bisnes online saya atau pun rakan bisnes offline, saya amatlah alu-alukan. Sambil sihat sambil itu kita jana pendapatan. Best kah sangat best? 

#NextLevelBlogging #ShakleeTriumph2023 #ShakleeThrive2023 


"Prevention is Better Than Cure" 
 Jom sihat dan cantik bersama saya  
Your Shaklee friend❤️
Shaklee ID: 1071673 
YouTube: RH AszdaYanty 
Facebook: Asda HealthJourney 
Instagram: asda_healthjourney 
FB Kek Batik: Cake Batique Ummi
IG Kek Batik: cakebatique.ummi

“Produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Saturday 8 April 2023

Kulit Cantik dengan Vitamin Harga Rahmah

Salam 17 Ramadhan semua! Tidak lama lagi umat Islam menyambut hari kemenangan. Hari Raya Aidilfitri.

Lumrah manusia memang mahu kelihatan cantik, rata² mahu kan baju warna sedondon. Apa tidaknya keluarga saya pun tidak kurang tidak lebih dan sudah pun menjadi adat setiap tahun kami untuk pakai baju tema warna yang sama di pagi 1 Syawal. 

Tabarruj

Penulis buku agama dan pendakwah, Muzayyanah Abdullah, berkata tabarruj ialah perbuatan wanita berhias secara berlebihan dengan menampakkan perhiasan dan anggota tubuh hingga menarik perhatian lelaki bukan mahram.

“Islam tidak melarang wanita untuk berhias, bahkan menggalakkan mereka supaya kelihatan cantik.

“Wanita boleh berpakaian cantik mengikut perkembangan fesyen tetapi perlu patuh syariah iaitu labuh, tidak ketat, menutupi dada dan tidak menampakkan bahagian aurat.

“Jangan seronok sangat berpakaian yang berbeza hingga mata yang tidak sepatutnya tertumpu kepada keanehan cara kita berpakaian,” katanya.

Mengenai ibu bapa yang memberikan solekan berlebihan kepada anak, Muzayyanah berkata, mereka perlu memahami tanggungjawab untuk mencorakkan anak yang diibaratkan kain putih.

“Ibu bapa sewajarnya mendidik anak untuk bersederhana dalam kehidupan termasuk berhias, apatah lagi penyakit hati seperti ujub dan riak boleh timbul hingga mencacatkan peribadi kanak-kanak yang tulus,” katanya.

Katanya, lebih indah sekiranya wanita mampu mengawal nafsu daripada bertabarruj dalam solekan dan berhias. Jadinya, biarlah besederhana dalam berhias. 

Ayat lain yang melarang bertabarruj, yakni Surah An-Nur ayat 31.

Yang bermaksud- Janganlah menampakkan perhiasannya (bagian tubuhnya), kecuali yang (biasa) terlihat.

Kesimpulannya, tidak salah untuk kita berhias tapi besederhanalah ya. Apapun untuk kelihatan sihat dan berseri di pagi raya saya mahu kongsikan sedikit tips tentang penjagaan kulit. 


Jenis-jenis Kulit 


Baju sudah lawa², rumah pun sudah hias cantik², kuih muih pun sudah siap susun dalam balang, tiba² muka berminyak dan berjerawat seketul dua. Ini terjadi kerana beberapa faktor kulit kita yang mungkin dalam keadaan stres dan juga besar kemungkinan kita tidak meminum air yang cukup. 

Mesti ramai yang mengalami masalah seperti ini kan? Termasuklah saya. Kebiasaan sangat terjadi kalau saya sering lewat tidur muka saya akan tumbuh jerawat. Esoknya lewat lagi tidur confirm tumbuh lagi satu biji jerawat di muka. Kalau setiap hari tidak cukup tidur, bertambah-tambah jerawat saya macam cendawan tumbuh selepas hujan. Aduhai! Stres. 

Secara amnya terdapat lima jenis kulit utama: 
1. Kulit normal: Kulit jenis ini seimbang, tidak terlalu berminyak atau terlalu kering, dengan liang kecil dan tekstur yang licin. 

2. Kulit kering: Kulit kering tidak mempunyai kelembapan dan boleh berasa ketat, gatal atau kasar. Ia juga mungkin kelihatan kusam, mengelupas atau retak. 

3. Kulit berminyak: Kulit berminyak menghasilkan lebihan sebum, yang boleh mengakibatkan penampilan berkilat dan pori-pori membesar. Ia terdedah kepada jerawat dan jerawat. 

4. Kulit kombinasi: Kulit jenis ini adalah gabungan kedua-dua kulit berminyak dan kering. Zon-T (dahi, hidung, dan dagu) biasanya berminyak, manakala pipi dan kawasan lain mungkin kering atau normal.

5. Kulit sensitif: Kulit sensitif mudah merengsa dan mungkin bertindak balas terhadap produk penjagaan kulit tertentu, faktor persekitaran atau alergi. Ia juga boleh kelihatan kering atau berminyak, bergantung kepada individu.

Sebenarnya, gaya hidup dan cara pemakanan juga mempengaruhi kesihatan kulit kita tau! Jangan fikir beli produk mahal-mahal, boleh jaga kulit kita dengan sempurna ya! Tidak semestinya. Ini ialah tips  asas penjagaan kulit. 

Tips Menjaga Kulit 

Berikut adalah beberapa tips untuk menjaga kulit Anda tetap sehat:

Bersihkan kulit anda dengan kerap: 

Bersihkan kulit anda dua kali sehari, pada waktu pagi dan malam, menggunakan pembersih lembut untuk menghilangkan kotoran, minyak dan kekotoran. Elakkan menggunakan sabun atau air panas yang keras, yang boleh menghilangkan minyak semulajadi kulit anda. 

Lembapkan setiap hari: 

Lembapkan kulit anda setiap hari untuk memastikan ia lembap dan lembut. Gunakan pelembap yang sesuai dengan jenis kulit anda dan mengandungi bahan seperti asid hyaluronik, gliserin atau ceramide. 

Gunakan pelindung matahari: 

Lindungi kulit anda daripada sinaran UV yang berbahaya dengan menggunakan pelindung matahari spektrum luas dengan SPF 30 atau lebih tinggi. Sapukan setiap hari, walaupun pada hari mendung atau ketika berada di dalam rumah. 

Kekal terhidrat: 


Minum banyak air dan cecair untuk memastikan kulit anda terhidrat dan sihat. Pastikan minum 8-10 cawan setiap hari untuk memastikan badan kita cukup air. 


Dapatkan tidur yang cukup: 

Sasarkan untuk tidur sekurang-kurangnya 7-8 jam setiap malam untuk memberi masa kepada kulit anda untuk membaiki dan menjana semula. 

Elakkan merokok dan pengambilan alkohol yang berlebihan: 

Merokok dan pengambilan alkohol yang berlebihan boleh mempercepatkan proses penuaan dan merosakkan kulit anda. 

Ikuti diet yang sihat: 

Makan diet seimbang yang mengandungi banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, yang mengandungi antioksidan yang boleh membantu melindungi kulit anda daripada kerosakan. Paling tidak pun boleh juga amalkan vitamin kulit yang saya sarankan ini. 

Kulit Lebih Sihat dengan Vitamin Rahmah 

Set Vitamin Kulit: Energising Soy Protein & Sustained Release Vita-C Plus 

Gabungan vitamin kulit ini bukan saja suplemen memberikan pelbagai manfaat untuk tubuh badan tetapi juga menyokong kesihatan kulit dalam dan luaran. 

Manfaat ESP untuk kulit

Kita tahu, ESP ini membekalkan kandungan protein yang tinggi. Protein ini lah yang menjadi bahan binaan penting untuk menjadikan kulit lebih sihat. 

Protein diperlukan untuk badan untuk membaiki dan menjana semula tisu. Selepas luka atau kecederaan, badan memerlukan lebih banyak protein untuk membina semula tisu yang rosak, termasuklah kulit dan juga kuku! 

Ia juga mengekalkan kelembapan dengan membentuk penghalang pelindung yang menghalang kehilangan air. Ini boleh membantu mengelakkan kekeringan dan mengelupas, mengekalkan kulit lembut dan anjal.

Dan juga ramai tidak tahu tentang niacinamide yang terdapat dalam minuman protein Shaklee ini kan? 


Manfaat Vitamin C untuk kulit 

Vitamin C adalah penting untuk penghasilan kolagen, protein yang diperlukan untuk mengekalkan kulit yang sihat. Kolagen membantu mengekalkan kulit yang tegang, licin dan anjal, serta penting untuk meminimumkan penampilan garis-garis halus dan kedutan.

Vitamin C ialah antioksidan kuat yang boleh membantu melindungi kulit daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas, seperti pencemaran, sinaran UV, dan tekanan persekitaran yang lain. Radikal bebas boleh menyebabkan tekanan oksidatif, yang boleh menyebabkan penuaan pramatang, hiperpigmentasi, dan masalah kulit yang lain.

Vitamin C membantu mengurangkan penampilan hiperpigmentasi, seperti bintik-bintik penuaan dan bintik matahari. Ia berfungsi dengan menghalang pengeluaran melanin, pigmen yang memberikan warna kulit.

Vitamin C juga boleh membantu memperbaiki tekstur kulit dengan menggalakkan perolehan sel dan meningkatkan penghidratan kulit. Ia juga boleh membantu mengurangkan penampilan parut jerawat dan kecacatan lain.

Saya sendiri mengalami nya apabila beberapa hari terlupa makan vitamin c dan elok pula tidur lewat malam. Esok dan lusanya, bangun pagi, OH NO JERAWAT! Saya ni pula pantang ada bonggol di muka mesti tangan saya tidak boleh diam, geram saya picit lah jerawat tu sampailah dia kecut dan meninggalkan bekas luka pada muka. Tapi syukur lah kan makan vitamin c ni bekas jerawat yang hitam pada muka saya tu mudah berkurang sekarang. 

Khas Promo Set Rahmah Raya: Kulit Cantik Badan Sihat 

Mari rebut set rahmah sangat berbaloi harga khas sempena raya makin dekat boleh lah melaram dengan vitamin kulit Shaklee ini ya! 

Secara keseluruhannya, dengan mengamalkan tips penjagaan kulit dan mengambil suplemen Shaklee dalam diet harian anda Insha'ALLAH boleh mengekalkan kulit yang sihat dan cantik untuk tahun-tahun akan datang. Nampak muda dan sihat dalam dan luaran, gitew! 

Sekiranya berminat, bolehlah terus tekan link pada nama saya di bawah. Jangan tunggu lama-lama nanti lama-lama set rahmah di kebas ramai orang. Nanti berputih mata menyesal tidak rebut harga berbaloi ni. 

#NextlevelBlogging #ShakleeTriumph2023 #ShakleeThrive2023 #SetRahmahShaklee2023 #shakleelabuan

"Prevention is Better Than Cure" 
 Jom sihat dan cantik bersama saya  
Your Shaklee friend❤️
Shaklee ID: 1071673 
YouTube: RH AszdaYanty 
Facebook: Asda HealthJourney 
Instagram: asda_healthjourney 
FB Kek Batik: Cake Batique Ummi
IG Kek Batik: cakebatiqueummi
“Produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Monday 3 April 2023

Doa Cepat Mustajab


Alhamdulillah. Malam ini sudah pun memasuki 13 Ramadhan 1444H. Tidak sedar rasanya 2 minggu sudah umat Islam berpuasa. Seperti tidak puas rasanya untuk memenuhi waktu kita dengan ibadah dan berdoa. 

Malam ini saya ingin berkongsi satu doa yang telah dikongsi oleh nenda Shaklee saya semasa saya join kelas beberapa hari yang lalu. Menurut nenda Shaklee saya, beliau mendengar doa ini daripada Ustazah Hafizah Musa yang boleh di amal baca pada bila-bila masa sahaja dan seberapa banyak kita mahu. Cumanya, ada beberapa waktu dan ketika di mana doa kita dibukakan ijabah nya. 

Sesuai dengan tajuk saya pada entri kali ini, saya ingin kongsikan : 

6 WAKTU PALING MUSTAJAB UNTUK BERDOA

1. WAKTU ANTARA AZAN DAN IQAMAH


Semasa azan berkumandang, pintu langit terbuka dan doa mudah dimakbulkan bagi hamba yang taat. Allah turut mengurniakan waktu istimewa untuk hambaNya yang berdoa pada awal waktu solat iaitu antara azan dan laungan iqamah.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud “Doa di antara azan dan iqamah tidak tertolak”
(Hadis Riwayat At Tirmidzi dan Abu Daud).

Disebabkan itulah, semasa mendengar laungan azan, duduklah di atas sejadah berdoa sambil kita menunggu iqamah dilaungkan. 

2. SEMASA HUJAN TURUN


Apabila hujan turun membasahi bumi bukan sahaja dapat menyirami tumbuhan dan menyejukkan bumi yang kering. Waktu ini juga Allah cipta untuk hambaNya berdoa supaya dapat dikabulkan.

Rasulullah s.a.w bersabda “Doa tidak tertolak pada 2 waktu, iaitu ketika azan berkumandang dan ketika hujan turun.” (Hadis Riwayat Al Hakim)


3. DUA WAKTU PADA HARI JUMAAT


Hari Jumaat adalah hari yang istimewa di sisi Allah.

Rasulullah SAW pernah membicarakan tentang hari Jumaat dalam sebuah hadis sahih di mana Baginda bersabda:

“Hari Jumaat ada 12 jam yang mana tiada seorang hamba muslim berdoa padanya kecuali akan diberikan (dimakbulkan), maka carilah ia di hujung waktu selepas Asar.” (Hadis Riwayat Abu Daud)

Selain itu, satu lagi waktu yang patut dianggap mustajab oleh para ulama’ adalah ketika waktu imam duduk di mimbar sehingga solat Jumaat selesai.

Daripada Abu Burdah bin Abu Musa al-Asy ‘ari RA katanya bahawa Abdullah bin Umar RA berkata : Adakah engkau pernah mendengar ayahmu menceritakan tentang Rasulullah SAW melakukan solat Jumaat? Lalu Abu Burdah menjawab, “Ya” aku pernah mendengar ia berkata, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Masa yang paling mustajab itu ialah ketika bermulanya duduk imam di atas mimbar sehinggalah selesai solat Jumaat”.(Hadis Riwayat Muslim)

Maka, jangan lah kita sia-siakan hari Jumaat berlalu begitu sahaja tanpa kita berdoa. 

4. SEPERTIGA MALAM TERAKHIR


Apabila sepertiga terakhir malam, Allah memberkati hamba-hambanya dengan turun ke langit dunia dan mengkabulkan hajat yang terbuku di hati mereka.

Dari Jabir bin ‘Abdillah, Rasulullah SAW bersabda,

“Di malam hari terdapat suatu waktu yang tidaklah seorang muslim memanjatkan doa pada Allah berkaitan dengan dunia dan akhiratnya bertepatan dengan waktu tersebut melainkan Allah akan memberikan apa yang ia minta. Hal ini berlaku setiap malamnya.” (Hadis Riwayat Muslim)

Hal tersebut dapat pula dilihat dari keterangan yang disampaikan Abu Hurairah yang menyampaikan bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

Artinya: “Rabb kita tabaroka wa ta’ala turun setiap malam ke langit dunia hingga tersisa sepertiga malam terakhir, lalu Dia berkata: ‘Siapa yang berdoa pada-Ku, aku akan memperkenankan doanya. Siapa yang meminta pada-Ku, pasti akan Kuberi. Dan siapa yang meminta ampun pada-Ku, pasti akan Kuampuni’.” (HR. Bukhari no. 6321 dan Muslim no. 758).

Artikel ini telah tayang di BangkaPos.com dengan judul Doa Mustajab di Sepertiga Malam, Diijabahinya Doa dan Diberi Setiap yang Diminta Dibaca Usai Tahajud, https://bangka.tribunnews.com/2021/10/25/doa-mustajab-di-sepertiga-malam-diijabahinya-doa-dan-diberi-setiap-yang-diminta-dibaca-usai-tahajud.

Doa di saat tahajjud umpama panah yang tepat mengenai sasarannya. - Imam As Syafie

5. HARI ARAFAH PADA MUSIM HAJI


Sesiapa yang sampai ke sini sememangnya bertuahlah kerana berpeluang untuk menjejakkan kaki ke Tanah Suci Makkah Al Mukarramah lebih-lebih lagi pada musim haji.

Sabda Rasulullah SAW “Doa yang terbaik adalah doa ketika hari Arafah” (Hadis Riwayat At Tirmidzi).

6. KETIKA WAKTU SAHUR DAN BERBUKA PUASA


Disamping waktu terakhir sepertiga malam, waktu sahur juga tergolong dalam waktu mustajab itu. Oleh itu banyakkan berdoa dan berzikir sambil bersahur sehingga masuknya waktu solat fardhu Subuh. Setelah penat seharian berpuasa, Allah mengurniakan satu lagi waktu mustajab untuk orang berpuasa memanjatkan doa kepadaNya. MashaALLAH.

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud : “Ada tiga doa yang tidak tertolak. Doanya orang yang berpuasa ketika berbuka, doanya pemimpin yang adil dan doanya orang yang dizalimi.” 
(Hadis Riwayat At Tirmidzi)

Berdoalah dengan matlamat yang jelas dan spesifik. Semoga semua amalan kita yang berterusan dapat diterima di sisi Allah dan dapat mempersiapkan diri kembali bertemu denganNya dengan timbangan amal yang cukup. Semoga kita semua tidak berputus asa untuk terus istiqamah berdoa kepada yang Maha Kuasa Allah SWT. 

"Prevention is Better Than Cure" 
 Jom sihat dan cantik bersama saya  
Asdayanty 
Your Shaklee friend❤️
Shaklee ID: 1071673 
YouTube: RH AszdaYanty 
Facebook: Asda HealthJourney 
Instagram: asda_healthjourney 
FB Kek Batik: Cake Batique Ummi
IG Kek Batik: cakebatique.ummi

“Produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Saturday 1 April 2023

Tragedi 20 Mei 2009 (Part 2)

Merawat dan menjaga mama di HQE


Mama shaklee
Detik terakam beberapa tahun sebelum tragedi menimpa keluarga kami.

Kisah mama yang perlu di bawa ke Hospital Queen Elizabeth (HQE). 

Hari itu kami duduk di Hospital Labuan untuk menunggu mama dibawa pergi ke HQE. Saya pun pada ketika itu mengalami beberapa kecederaan kecil pada banyak bahagian muka dan badan saya. Belakang telinga saya bengkak, di pinggang saya sedikit cedera, lutut juga luka kerana serpihan cermin pecah terbenam di situ. Jadinya, kami sepakat supaya saya pula tinggal bersama dengan 3 orang adik yang lain. Mama ditemani adik lelaki saya, Azmie menaiki ambulans untuk dibawa ke sana bersama beberapa petugas kesihatan.

Sehari kemudian, adik memberi perkhabaran mama tidak boleh ditemani muhrim lelaki. Perlu juga perempuan yang bersama menjaga di wad untuk keselesaan pesakit lain juga. Jadinya pergilah saya menaiki feri ekspress masa tu direct ke pelabuhan Jesselton.  
Setibanya di sana, seseorang telah menjemput aku tapi ermm aku tidak mahu menyebut namanya di sini kerana aku tidak menganggap nya keluarga lagi setelah apa yang dia lakukan pada kami beradik ketika mama terlantar di hospital. Aku tidak mahu cerita dalam apa yang pasti perbuatan nya meninggal kan kesan parut luka di belakang adikku dan luka yang dalam di lubuk hatiku. Aku tidak mahu ingat langsung perkara itu tapi itulah kepahitan dalam untuk kami berdua ketika berada di sana. 

Apa yang pasti, beberapa hari saya di sana, mama di bawa pindah beberapa kali ke wad lain, dan perlu menjalani pembedahan pembetulan rahang. Ketika kemalangan berlaku, muka atau lebih tepat dagu mama terhentak di bahagian belakang seat hadapan. Jadinya, gigi nya banyak tercabut dan rahang gigi nya yang bahagian bawah sudah tidak betul atau boleh kata lari alignment. So terpaksa pasang besi di bahagian dalam gigi bersambung pada tulang pipi mama. 

Semasa mama dibedah, aku sendiri menunggu di luar bilik bedah, resah gelisah tiada siapa yang boleh dibawa berbicara bersama. Adikku sudah aku suruh dia pulang ke Labuan untuk menjaga adik lain yang masih sekolah masa tu. 

Dan aku pun tidak ingat macam mana kami kembali ke Labuan selepas mama betul dibenarkan pulang masa tu. Yang pasti, kami naik teksi ke pelabuhan dan terus ke Labuan menaiki Feri Ekspres. Itu sahaja. Aku tidak ingat pada ketika itu mungkin aku mencari tempat kami duduk berehat lama untuk menunggu Feri Ekspres tu tiba. Supaya mama boleh duduk berehat sementara menunggu. 

Banyak momen yang terakam cumanya semuanya sudah bercampur aduk dengan ingatan yang lain nya. Pastinya mama untuk beberapa tahun tidak dapat tidur lena dan setiap kali cuaca sejuk dan musim hujan mama rasa ngilu pada besi yang di pasang di pipinya. Mama kurus sangat pada waktu itu. Makan pun sangat susah dan boleh makan bubur saja. 

Apabila di ingat semuanya, mama yang sudah mula sihat berniat untuk mula bekerja lagi. Saya dan adik-adik semua masih belajar lagi. Dan mama kerja sapu sampah di Skuadron Tentera Udara masa tu sehinggalah saya pulang selepas tamat Ijazah. Mencari kerja dan minta mama berhenti kerja selepas itu. 

Ya Allah bersyukurnya kami sekarang tidak sesusah keadaan dulu. Alhamdulillah atas izin Allah, berkat sabar yang banyak, berkat doa mama, kami sudah mampu untuk belikan mama rumah yang lebih selesa sekarang. Pengalaman dulu sangat mengajar kami untuk selalu bersyukur. Terima kasih Allah!