Friday 27 May 2016

Asda Healthcare: Beli Vivix Utk Ibu Tersayang Demi Mengurangkan Risiko Kanser

Kelmarin petang saya menghantar Vivix Shaklee kepada customer baru saya. Ibunya disahkan menghidapi Kanser Pangkal Rahim. Stage 3. Ibunya berusia 83 tahun. Menopaus sebelum berusia 60 tahun. Dia memberitahu saya yang dia mahu berusaha kan Vivix itu demi mengurangkan risiko penyakit ibu tersayang. Mungkin peluang untuk sembuh sepenuhnya adalah tipis dan doktor juga tidak mahu menjalankan pembedahan dan bersetuju untuk membuat rawatan radioterapi sahaja. 

Seperti yang dia maklumkan pada saya, ibunya mengalami keputihan yang agak teruk pada dua tahun lepas. Setelah dua bulan lepas mengalami pendarahan, beliau membawa ibunya untuk rawatan lanjut. Dan dari sanalah ibu beliau disahkan menghidapi penyakit kanser serviks ini. 

Mendengarkan kisah beliau, sayu hati saya. Mereka beradik berbincang untuk mengumpul wang untuk membeli Vivix demi kelangsungan hidup seorang ibu yang tiada galang gantinya. Apa yang saya harapkan semua wanita di luar sana. Termasuklah saya sendiri. Segeralah membuat pemeriksaan lanjut jika ada sebarang masalah berkaitan dengan peranakan kita. Kanser pangkal rahim ini mudah untuk dikesan seawal tahap satu lagi. Jangan berlengah. 


Kita saling ingat mengingati

Amalkan pemakanan yang sihat 
Banyakkan meminum air kosong suam
Jauhkan diri daripada rokok dan alkohol 

Tuesday 24 May 2016

Kanser Serviks (Pangkal Rahim)

Menurut Pakar Ginekologi Onkologi Hospital Serdang Dr Andi Anggeriana Andi Asri, kanser rahim adalah salah satu kanser yang mampu dikesan seawal tahap satu. Malah bagi individu yang berusia di bawah 30 tahun, rawatan susulan mampu memberikan tahap penyembuhan pada kadar yang cepat serta tidak perlu menjalani pembedahan pembuangan rahim.

“Walaupun di Malaysia kanser rahim berlaku seawal usia 26 tahun, ia tidak berbahaya selagi pesakit mengetahui perubahan diri mereka dan mendapatkan rawatan awal. Semakin awal mereka mendapatkan rawatan, peratusan untuk pulih sepenuhnya sangat cerah,” katanya.
Rahim adalah organ reproduktif yang berfungsi sebagai tempat membesarnya janin atau kandungan. Organ ini berbentuk buah pear dan terdiri daripada bahagian badan (uterine body) dan bahagian pangkal rahim (serviks). Sempadan yang memisahkan bahagian badan rahim dan pangkal rahim dipanggil istmus.

“Apabila disebut kanser rahim, ia merujuk kepada kanser yang terjadi atau berasal daripada bahagian badan rahim. Ada dua bahagian utama badan rahim iaitu selaput dinding rahim ataupun endometrium dan dinding rahim yang terdiri daripada tiga lapisan otot dan stroma,” jelasnya.
Dalam bidang perubatan, terdapat tiga jenis kanser rahim iaitu selaput dinding rahim dinamakan kanser endometrium, kanser yang berasal daripada otot dinding rahim iaitu liomiosarkoma (Leiomyosarcoma) dan kanser yang berasal daripada kedua-dua komponen selaput dan dinding rahim dinamakan karsinosarkoma.

Kanser rahim mudah dikesan disebabkan tanda yang sangat jelas terutama selepas wanita itu menopaus iaitu selepas ketiadaan darah haid. Antaranya, pendarahan yang berlaku selepas menopaus. Kebiasaannya wanita mengambil mudah apabila selepas menopaus, mereka didatangi haid semula.

“Ramai mengambil mudah kerana menyangka ia darah haid. Sebab itu ada yang tidak mendapatkan rawatan dan membiarkan nya sehingga sel kanser merebak ke tahap empat. Sekiranya darah keluar semula selepas menopaus, sepatutnya mereka membuat pemeriksaan sebelum doktor mengesahkan sama ada ia penyakit serius atau tidak,” katanya.

Wanita yang secara tiba-tiba mengalami tempoh haid yang panjang serta jumlah haid yang banyak melebihi biasa juga dinasihatkan membuat pemeriksaan. Ia sesuatu yang normal sekiranya haid berlaku sekitar lima hingga tujuh hari namun sekiranya haid berpanjangan sehingga 14 hari, wanita harus mendapatkan rawatan segera kerana berkemungkinan ia adalah kanser rahim.
“Namun, ada juga bertanya saya mengenai haid yang tidak menentu. Ia bukanlah faktor utama sebaliknya golongan ini berisiko mendapat kanser rahim,” katanya.

Kanser rahim juga mempunyai kaitan yang sangat rapat dengan pengedaran serta kandungan hormon estrogen yang tidak seimbang atau dipanggil sindrom ovari polisistik (PCOS) iaitu gangguan hormon paling tinggi dalam kalangan wanita yang berada pada peringkat subur. Ia juga menjadi salah satu faktor ketidaksuburan wanita.

Antara ciri utama PCOS adalah ovulasi (proses bertelur) tidak berlaku atau tiada ovulasi yang tetap pada setiap bulan. Selain itu, peningkatan aras hormon androgen (hormon lelaki) yang berlebihan dalam badan wanita turut menjadi punca.

cervical cancer“Sindrom ovari polisistik tidak menunjukkan sebarang petanda awal seperti demam atau kesakitan, lantas ia tidak disedari penghidapnya. Kajian menunjukkan 90 peratus wanita yang mengalami haid tidak teratur mengalami PCOS dan 30 peratus yang tidak mengalami haid langsung didapati menghidap PCOS,” katanya.

PCOS boleh dihidapi sesiapa saja, namun kekerapan berlaku lebih kerap kepada wanita berusia 20 hingga 30 tahun yang turut berisiko mendapat kanser rahim. Namun, faktor keturunan turut menjadi penyumbang kepada gejala berkenaan.

PCOS boleh mengganggu proses ovulasi dan penghasilan telur yang berkualiti daripada ovari, seterusnya menyebabkan wanita berkenaan mempunyai kitaran haid yang tidak menentu dan boleh mengganggu sistem badan yang lain seperti metabolisme dan sistem kardiovaskular. Mereka juga mempunyai bulu berlebihan di kawasan tertentu disebabkan ketidakseimbangan hormon ini.

“Wanita yang mengalaminya juga akan mengalami berat badan berlebihan atau obesiti namun ada juga yang terlalu kurus berpunca daripada ketidakseimbangan hormon ini. Begitu juga bagi mereka yang mengalami masalah keputihan yang serius perlu mendapatkan rawatan segera bagi memastikan ia tiada kaitan dengan penyakit lain,” katanya.

Rawatan kanser rahim

Rawatan untuk kanser rahim tahap empat hanya dapat dilakukan menerusi pembedahan pembuangan rahim termasuk tiub fallopio dan ovari. Untuk kanser tahap lanjut, pesakit dinasihatkan menjalani kemoterapi atau radioterapi bagi mengelak sel kanser merebak ke kawasan lain.

“Keadaan ini berbeza bagi mereka yang membuat pemeriksaan awal terutama wanita di bawah 30 tahun kerana pembedahan tidak perlu dilakukan. Kadar penyembuhan juga lebih cepat,” katanya.
Jelasnya, pembuangan rahim juga tidak mendatangkan kesan terutama kepada pesakit yang sudah menopaus. Namun bagi wanita yang masih muda mereka mungkin mengalami kesan perubahan hormon disebabkan menopaus seperti sering tertekan, cepat marah, menjadi lebih beremosi dan sukar mengawal perasaan.

“Bagi mereka yang merasakan perubahan begitu ketara sebelum dan selepas pembuangan rahim, sebaiknya mereka segera mendapatkan rawatan di hospital kerana ada ubat yang mampu meredakannya,” ujarnya.

Proses penyembuhan juga bergantung sejauh mana pesakit mampu menerima kenyataan atas apa yang diberikan. Pemikiran yang positif dan menerima kenyataan akan menjadikan mereka lebih kuat. Dalam hal ini, orang sekeliling terutama keluarga harus memberikan sokongan supaya pesakit tidak berasa keseorangan.

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah reda dengan ketentuan Tuhan dan menerima dengan hati terbuka. Mereka harus sedar kanser yang diberikan ini bukanlah satu musibah sebaliknya anugerah bagi membolehkan pesakit mendekatkan diri dengan Allah.

“Jika berasa keseorangan, babitkan diri dalam aktiviti bersama rakan yang mengalami nasib yang sama agar mereka saling memberi sokongan. Banyak badan bukan kerajaan seperti Majlis Kanser Nasional (MAKNA) dan Pusat Sumber dan Pendidikan Kanser (CaRE) Universiti Putra Malaysia (UPM) menyediakan pelbagai aktiviti untuk pesakit kanser seperti terapi seni dan kaunseling yang mampu memberikan semangat untuk mengharungi kehidupan. Waktu yang dilalui seharusnya diisi bersama keluarga supaya mereka dapat berasa betapa bermaknanya waktu yang ada ini,” katanya.

Sumber: Harian Metro 
Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 22 Disember 2014 @ 5:04 AM




Saturday 21 May 2016

Diet Ketogenik

DIET KETOGENIK: SATU PENGENALAN

Diet ketogenik (Ketogenic Diet) merupakan satu peraturan pemakanan dengan penekanan kepada:

1. Makanan tinggi kadar lemak, dan
2. Rendah kadar karbohidrat.

Idea peraturan pemakanan ini telah dikembangkan di negara-negara maju sejak lebih 80 tahun yang lalu. Matlamat utama jenis pemakanan ini ialah bagi membolehkan tubuh pemakan membakar lemak dan bukan glukosa, untuk tenaga.

Diet ketogenik adalah diet tinggi lemak dan protein, dan hampir tidak ada karbohidrat. Hal ini akan memaksa tubuh ke dalam keadaan ketosis dimana keton akan digunakan sebagai sumber bahan bakar.

Diet Ketogenik telah digunakan untuk mengobati epilepsi dan untuk penurunan berat badan. Ramai ahli bina badan menggunakan diet ini dalam ‘fasa pembuangan’ (cuba untuk membakar lemak sebanyak mungkin sambil mengekalkan otot yang sasa).

Diet ketogenik mula menjadi perbualan hangat apabila media massa meningkatkan kempen yang menyeluruh supaya merendahkan / tidak menggunakan diet karbohidrat seperti seperti program Atkins. Pengurusan mengatur pemakanan perlu dipantau dengan berhati-hati. Pemantauan biasanya dilakukan oleh individu yang arif tentang pemakanan.

Adalah Diet Ketogenik Sihat Dan Selamat?

Diet ketogenik sesuai bagi setengah orang – dan tidak sesuai bagi setengah golongan yang lain. Oleh itu dapatkan nasihat dari doktor yang faham mengenai diet ini.

Menukar sumber bekalan karbohidrat boleh mengundang tekanan signifikan pada tubuh – terutama hati dan fungsi buah pinggang. Banyak orang akan merasa sangat letih dan tidak bermaya selama beberapa minggu pertama ketosis – tubuh sedang cuba untuk menyesuaikan diri dengan menggunakan keton sebagai sumber bahan api.

Keton adalah hasil sampingan daripada metabolisme lemak (membakar lemak).Ada banyak aliran pemikiran yang bertentangan mengenai keselamatan suatu makanan ketogenik – namun fakta bahawa ramai penderita epilepsi telah berjaya menggunakan ketosis selama bertahun-tahun – jelas memberikan diet ini sesuatu pengiktirafan.

Kajian awal menunjukkan diet ketogenik membantu dua daripada tiga kanak-kanak yang mengalami penyakit sawan (epilepsy). Diet jenis ini perlu diurus dengan ketat dan memerlukan komitmen seluruh ahli keluarga. Diet seperti ini mempunyai sedikit kesan sampingan tetapi kajian mendalam diperlukan kerana kesan positif ke atas pesakit epilepsi lebih menonjol berbanding dengan kesan negatif.

Namun, hal itu harus dilakukan dengan hati-hati kerana ramai orang (terutamanya pesakit) yang memulakan diet menghentikannya dalam masa beberapa hari kerana keletihan dan kesulitan yang dihadapi.

Apakah Itu Sebenarnya Diet Ketogenik?

Kebiasaannya, tubuh manusia menggunakan glukosa sebagai sumber tenaga. Sumber ini biasanya diperolehi daripada diet harian. Bekalan glukosa biasanya hanya boleh bertahan selama 24 jam selepas pengambilannya. Selepas 24 jam, akibat tiada sumber glukosa yang tinggal, sistem metabolisme akan mengatur mekasnisme alternatif untuk membakar simpanan lemak yang disimpan di dalam tubuh. Pada saat inilah jadual diet ketogenik bermula.

Pemakanan cara ini memaksa tubuh membakar lemak secara berterusan dengan memastikan bekalan karbohidrat dikawal dalam keadaan sentiasa di tahap rendah. Makanan yang kaya dengan sumber lemak dibekalkan kepada tubuh.

Biasanya sumber lemak mewakili sehingga 80% keperluan kalori, sementara bakinya barulah datangnya dari sumber karbohidrat dan protin.

Setiap menu mengandungi empat kali ganda sumber lemak berbanding dengan karbohidrat dan protin. Sumber minuman juga turut di pantau kerana minuman juga membekalkan sumber tenaga kepada tubuh.

Para doktor masih belum memahami dengan pasti kaitan antara tenaga dari lemak dan bagaimana sumber tenaga ini dapat membantu penderita penyakit sawan mengatasi kekejangan.

Penggunaan diet meniru gaya berlapar ini dikenal pasti sebagai cara terbaik menangani serangan sawan berbandingan penggunaan ubat sintetik dan pembedahan. Tidak semua penderita penyakit sawan menerima kesan yang sama daripada perlaksanaan diet ketogenik.

Membuat Keputusan

Kebanyakan pakar pemakanan mengatakan diet ini patut dicuba setelah dua atau lebih ubatan (dadah) gagal mengawal kekejangan. Tambahan lagi penggunaan ubatan boleh mendatangkan kesan sampingan yang membimbangkan.

Kesan sampingan ini juga boleh merugikan masa depan pengidap penyakit ini. Bagi pesakit yang tidak cerewet dan tidak memilih makanan dan sedia bertolakansor, mengurus diet ketogenik menjadi lebih mudah.

Diet ketogenik nampaknya berkesan mengatasi berbagai jenis penyakit sawan.

Kanak-kanak yang menghadapi tahap penyakit yang serius juga didapati serasi dengan penggunaan diet ini. Para doktor masih menekankan perlunya meneruskan pengambilan ubat-ubatan selagi cara itu tidak mendatangkan kesan sampingan yang memudaratkan.

Ada di kalangan doktor masih berkeras bahawa diet ini tidak boleh menggantikan penggunaan ubatan selagi penggunaan ubatan mempunyai kesan yang baik dan tidak mendatangkan kemudaratan yang teruk.

Ibubapa pada umumnya lebih gemar menggunakan pendekatan diet kerana mereka berharap anak-anak mereka akan mempunyai peluang yang lebih baik untuk hidup normal suatu hari nanti. Diet ketogenik meniru cara berlapar ini agak sukar diuruskan dalam kehidupan normal terutamanya mereka yang hidup dikelilingi makanan atau semasa bercuti dan berada jauh dari rumah. Mengurus diet ketogenik agak sukar di kalangan kanak-kanak berbanding dengan orang dewasa.

Di Mana Harus Diet ketogenik Bermula?

Sebaik-baiknya diet ini dimulakan di hospital. Pesakit akan diawasi selama 24 jam bagi memastikan mereka berupaya menghadapi stres semasa menghadapi situasi lapar dan memastikan mereka tidak mengambil apa-apa makanan selama tempoh itu.

Semasa pesakit mulai membakar lemak, dan bukan glukosa (situasi ini dipanggil tempoh ketosis), petugas pemakanan akan menyediakan (memperkenalkan) makanan yang bersesuaian dari segi jenis dan sukatannya.

Apabila pesakit pulang ke rumah , ahli-ahli keluarga akan meneruskan program diet ini. Bahan makanan perlu disukat bagi memastikan pengiraan yang betul dan mempunyai keseimbangan lemak, karbohidrat dan elemen pemakanan berkhasiat. Sejenis alat khas digunakan untuk melihat paras keton di dalam air kencing.

Keton adalah bahan kimia yang dihasilkan tubuh daripada pembakaran lemak. Pesakit akan diuji air kencing setiap minggu untuk mengelakkan kehadiran keton yang berlebihan di dalam darah. Risiko pemendapan batu karang pada buah pinggang boleh berlaku akibat gejala ini. Inilah salah satu kesan sampingan diet ketogenik.

Kejayaan Penyembuhan Melalui Diet Ketogenik

Selalunya tempoh penyesuaian diperlukan bagi memastikan seseorang itu bertindakbalas positif terhadap diet ketogenik. Para doktor selalunya akan meminta pesakit mengamalkan diet untuk tempoh satu bulan, dan ada kalanya sehingga antara dua hingga tiga bulan. Pesakit semasa tempoh diet selalunya dibekalkan dengan ubatan anti-kejang sebagai langkah berjaga-jaga. Pengambilan ubatan ini akan dikurangkan apabila pesakit menunjukkan kemajuan, dan dihentikan sebaik pesakit pulih sepenuhnya.

Sekitar 65% pesakit, khususnya kanak-kanak akan pulih, dan bakinya tidak berjaya mungkin akibat kesan sampingan diet atau kerana tidak berupaya menahan keinginan memakan makanan berkarbohidrat.

Kesan positif diet ketogenik ialah pesakit akan merasa lebih cergas dan lebih sihat. Jika penyakit kembali semula, para doktor akan menasihatkan pesakit mengulangi semula program.

Contoh Menu Untuk Diet Ketogenik

Sarapan pagi:
Skrambel telur dengan mentega,
Krim susu
Jus oren tanpa.

Makan Tengahari:
Skuas spageti dengan telur dan keju ‘parmesan’,
Daun selada dengan mayonis,
Soda oren dengan krim.

Makan malam:
Hot dog dengan sos cili bebas gula,
Asparagus dengan mentega,
Selada cincang dengan mayonis,
Ais krim vanila bebas gula.

Credit to Dr Zubaidi Hj Ahmad 

Wednesday 18 May 2016

Istimewanya Minyak Ikan Shaklee

Omega Guard Shaklee adalah minyak ikan terbaik di dunia. Banyak kebaikan dan keistimewaan Omega Guard Shaklee ini. Ia boleh diamalkan untuk seisi keluarga.

Omega Guard Shaklee saya bekalkan untuk anak saya yang sulong tu. Mahu dekat habis mesti standby awal botol baru. Saya pasti ramai yang tidak kenal Omega Guard kan? Tidak kenal maka tidak cinta!

Kalau sebut Omega Guard Shaklee mungkin tidak ramai yang kenal. Kalau sebut DHA mungkin lebih popular kerana dalam Omega Guard Shaklee ini juga mengandungi DHA yang sangat baik untuk otak.

Sebelum itu mari kita berkenalan dulu dengan Omega-3

Omega-3 terdiri daripada EPA dan DHA. Terdapat pelbagai fungsi EPA dan pelbagai tugas DHA kepada tubuh badan kita.

Fungsi EPA

Mencegah kanser
Mencegah pembekuan darah
Mengawal kadar kolestrol yang berlebihan
Baik untuk pesakit jantung
Menghindar tekanan perasaan
Mencegah penyakit darah tinggi

Tugas DHA

Mencegah asma
Meningkatkan daya seksual
Mencegah sakit kulit
Mengelakkan kanser payu dara
Mengelak kanser prostat
Menghindar daripada migrain, rasa kebas pada anggota badan
Mengelakkan rasa sejuk pada kaki dan tangan

Apakah kebaikan Omega Guard Shaklee?

Melindungi Jantung Anda*
Omega Guard Shaklee membekalkan asid lemak omega-3 yang berpotensi ultratulen dengan spektrum penuh bergred farmaseutikal.

Membantu Mengurangkan Risiko Penyakit Jantung
Satu penyelidikan yang menyokong fakta tersebut tetapi bukan muktamad menunjukkan bahawa pengambilan asid-asid lemak omega-3 seperti EPA dan DHA boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari.

Penyelidikan juga menunjukkan bahawa paras asid lemak omega-3 yang tinggi dapat memperbaiki kesihatan kardiovaskular di samping membantu memelihara tekanan darah dan paras trigliserida yang normal. Tambahan lagi, omega-3 dapat memelihara kesihatan otak, penglihatan dan fungsi-fungsi sendi.

Ultratulen dan Bergred Farmaseutikal
OmegaGuard dihasilkan melalui suatu proses penyulingan proprietari tiga molekul yang memekatkan asid lemak omega-3 yang bermanfaat dan semulajadi sementara menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat di dalam kebanyakan jenis ikan.

Minyak Ikan Terbaik Di Dunia
Mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain-lain lagi. EPA menyihatkan jantung dan sendi anda manakala DHA pula penting bagi perkembangan dan fungsi otak.*

Siapa Perlukan Omega Guard Shaklee?

Ibu Hamil

Membantu perkembangan otak bayi semasa dalam kandungan.
Mengurangkan risiko bayi lahir pra-matang ataupun dikenali sebagai bayi tak cukup bulan
Mengurangkan risiko gila meroyan selepas melahirkan bayi
Mengawal kenaikan berat badan ibu semasa hamil

Ibu Menyusu

Membekalkan khasiat untuk sistem imunisasi kepada anak dan membantu perkembangan otak juga.
Membantu penurunan berat badan ibu tanpa jejas penghasilan susu dan kualiti susu

Kanak-kanak

Pertumbuhan badan yang sihat dan juga untuk kesihatan otak
Sesuai untuk anak yang mudah jatuh sakit seperti batuk, selesema, asma
Memperkuat sistem imunisasi badan

Mereka yang mengalami masalah berat badan

Omega 3 meningkatkan hormon Leptine yang mengawal selera makan dan akan terasa kenyang lama.

Sering dilanda masalah kesihatan

Batuk berkahak, selesema berterusan
Sakit-sakit sendi, kolestrol tinggi
Sakit Stroke

Shaklee dah berada di pasaran dan terbukti berkesan sejak lebih 50 tahun lalu. Omega Guard Shaklee adalah ultrapure (sangat tulen), dibuat dengan begitu sempurna, penyulingan 3 peringkat secara semula jadi memberi manfaat asid lemak pada masa yang sama mengeluarkan sebatian berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat dalam ikan. Omega Guard adalah hasil dari ikan, tapi bukan hati ikan yang boleh memberi kesan toksik.

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...
"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Binti Rudy
Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda HealthCare
“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Tuesday 17 May 2016

Nutriwhite: Gentle Deep Foaming Cleanser

Sejak awal 2014 lagi saya menggunakan Gentle Deep Foaming Cleanser Shaklee ini. Saya pun tertarik dengan testimoni yang banyak hasil dari Google saya tentang produk ini. Ini hasil rumusan daripada sumber pembacaan saya. 
gentle deep foaming cleanser

Majoriti pengguna kata penggunaan jimat sehingga 9 bulan. Wah!! Saya teruja juga untuk mencuba manalah tahu boleh menjimatkan belanja pencuci muka saya yang selalunya saya beli sebulan sekali RM12.90. Selepas kira-kira lebih kurang saja beza belanja itu kan. Lebih jimat. Tidak sama sekali perlu berbelanja lebih malah sangat berpatutan lagi tau. Dengan harga RM119.00 boleh guna sampai 9-10 bulan!!! Almaklumlah saya ini dari dulu memang sikap suka kira-kira perbelanjaan saya. sudah sebati di dalam diri saya untuk sentiasa berjimat cermat 

Tambahan lagi, produk ini dirumus khas daripada tumbuh-tumbuhan (spt rumpai laut, alga hijau dan strawberi begonia) jadi bebas daripada bahan kimia/ merkuri berbahaya. Kajian juga dijalankan oleh Shaklee dan ia terbukti selamat dan semulajadi. 

Fungsinya juga jauh lebih baik daripada pencuci muka biasa yang ada di pasaran. 

~ Membersihkan kulit secara mendalam dan menyeluruh 

~ Menyahtoksik kotoran, jeragat dan pigmentasi 

~ Menyerikan dan memutihkan kulit muka 

~ Mengawal kelembapan muka jadi kulit kita tidak berminyak dan tidak kering. 

Hasilnya pengalaman saya sendiri selama menggunakan hampir 3 tiub sejak dari awal 2014, kulit saya tidak mudah berminyak, muka pun bersih, luka jerawat cepat sembuh. Saya sangat berpuas hati. Lagipun, harga jauh lebih jimat sebab saya sudah jadi ahli Shaklee sejak 2013 lagi. 

Paling best sekali saya tidak perlu keluar duit banyak setiap bulan. Terbaik kerana ia memberi kesan yang sangat ketara pada kulit muka saya. Bestnyaa... Selamat mencuba semua !!

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...
"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Binti Rudy
Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda HealthCare
“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Sunday 15 May 2016

Bengkel Nutrisi Shaklee 2016


Salam ceria semua...

Alkisah saya pagi ini saya bangun awal pagi untuk menyapu rumah, siapkan sarapan, mengeluarkan baju yg sudah dicuci di mesin basuh dan jemur, mengemas tempat tidur, mandikan si comel barulah saya membersihkan diri. Sambil menunggu hero-hero saya selesai mandi saya jemur baju kerja suami saya pula. 

Siap semua saya dihantar terus ke Tiara Hotel Labuan. Sampai sahaja di sana dan saya turun terus saya ke kaunter bertanyakan tempat bengkel nutrisi. Saya call Master katanya di Billion Waterfront. Aduuuhhh.. teruslah saya berpeluh-peluh kerana salah tempat. Nasiblah si comel saya tidak banyak kerenah dan dia tenang sahaja berada dalam stroller. 

Bersama saya bawa dua beg, stroller dan si comel dan minta tolong call teksi selepas beberapa kali cuba menghubungi suami saya tidak berjaya. Hampir 10 minit saya decide untuk menghubungi teksi. Adik di kaunter tu, memaklumkan saya teksi dalam perjalanan lebih kurang 8 minit. Masa itulah suami saya menhubungi saya balik tapi saya tidak menyuruh nya datang mengambil saya. Setelah beberapa minit menunggu, teksi tiba dan saya tolak anak saya ke depan pintu. 

Tawakal dan berdoa agar tambang teksi itu tidak melebihi wang saya dalam purse. Saya tengok hanya ada RM31 sahaja. Mudah-mudahan tidaklah sampai 30 ringgit teksi itu. Sampai sahaja di tempat yang dituju saya terpaksa membetulkan stroller si comel kerana pembantu hotel dan uncle teksi itu tidak pandai membetulkan stroller tu. Ya Allah!!! Secara tidak sedar, anak saya dukung terkebelakang dan dia menangis semasa menunjukkan tempat untuk buka stroller tu. Kasihan dia.. Nasib tangisannya cuma sementara. Syukur syukur syukur ya Allah cuma RM17 sahaja tambang teksi itu. 

Leganya saya setelah sampai di pintu dan ada juga pembantu hotel membukakan saya pintu. Selama berlangsung nya kelas, saya menidurkan, menyusukan dan menghiburkan si comel saya itu. Sangat berterima kasih kerana tidak banyak mengganggu saya sepanjang kelas. Dia cuma menangis jika terkejut semasa pecah ketawa kami dalam kelas dan menangis jika minta susu. Tambahan lagi, dia ini tidak biasa disusukan semasa duduk, dia suka kita baring bersama. Nashwa, nashwa.... 

Alhamdulillah... Walaupun sehari suntuk menuntut ilmu tapi rasanya seperti tidak cukup dan tidak puas bersama pakar nutrisi kami, Ms Tracy Yong dan rakan seperjuangan Shaklee yang lainnya. Saya sungguh tidak puas dan tidak sabar untuk selalu datang ke kelas Shaklee nanti. InshaALLAH. 

Antara tujuan Bengkel Nutrisi ini ialah:

Memperkayakan ilmu dgn produk2 Shaklee
Mengetahui kelebihan manfaat produk Shaklee
Menambahkan pgetahuan tentang cara pgambilan nutrisi


Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...
"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Binti Rudy
Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda HealthCare
“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Friday 13 May 2016

Rencah Hidup Bermula Dengan Shaklee

Saya dahulunya tdk pernah terfikir utk join apa2 bisnes. Apatah lagi yg melibatkan produk-produk selain drpd makanan biasa kita makan kan. 

Suatu hari dalam 2013 saya sangat runsing apa yg boleh memberikan air susu badan sy banyak, rasa mcm down juga masa tu, baru melahirkan anak pertama secara caeserean pula tu, kena lagi anak saya jaundis berpanjangan (prolonged jaundice) melebihi 14 hari dan sering mpunyai bacaan tinggi. Sudahnya saya bermalam di hospital temankan anak saya utk dapatkan rawatan lanjut, dengan susah payah bergerak lagi pada masa itu, duduk menyusukan susah apatah lagi baring. Memang langsung tidaklah. Rehat yang cukup memang tidaklah kan. Tegarnya untuk menyusukan anak sy masa itu, risau semua beri pada dia sehinggakan nurse yg lawat saya post natal tu cakap risaukan diri sendiri juga. Tapi macam mana kan? Siapa yg tidak risau anak yang keluar masuk hospital untuk dapatkan rawatan fototerapi tu. 

Saya mencari segenap facebook, saya join group Kumpulan Ibu Menyusukan di facebook. Satu hari tu terserempak dengan seorang kakak ni dia tengah mengepam masa tu di dalam bilik menyusukan di Hospital Nukleus masa tu. Dia bagi saya pamphlet. Simpan2 pamplet sampai hilang baru saya sibuk cari balik. Tidak jumpa juga. Jadi saya cari dalam facebook. Alhamdulillah jumpa. 

Sekarang beliau merupakan mentor saya di dalam hidup Shaklee saya. Saya pun beli set menyusu untuk mencuba. Selepas 2, 3 hari tu saya tidak puas hati sebab set diberi cuma trial pack shj. Apa lagi saya decide untuk beli ESP & Alfalfa set menyusukan yg paling asas. Selepas beberapa hari mengambil dua produk ni. Saya pam susu sy dpt lebih drpd biasa. Saya share di facebook dan dapat menarik perhatian beberapa rakan yg juga sedang menyusukan anak. Alhamdulillah mereka mahu mencuba.

Apa lagi, tercetuslah idea saya untuk buat part time income. Saya tidak pasti selepas beberapa hari saya berfikir banyak kali untuk masuk ahli. Yalah kan selain kita dapat membantu orang lain hidup sihat, kita juga dapat pulangan dalam bentuk wang ringgit. Makan Shaklee sambil jana pendapatan. Saya pun dapatkan persetujuan daripada suami. Syukurlah dia setuju saja. 

Sebenarnya bukan mudah juga untuk buat Shaklee ini. Kadang-kadang ada juga halangan walaupun dari suami saya sendiri. Kalau saya ingat balik, mengalir juga air mata saya ini. Tapi atas kekuatan yang ada. Saya tahu ini keputusan yang terbaik untuk saya, anak, keluarga dan suami sy sendiri. Adalah kalau ada dalam sebulan dapat juga bonus RM100++ kan. Siapa mahu bagi kalau bukan dari hasil usaha sendiri kan?

Sekarang saya perhatikan, ramai rakan-rakan yang berkerjaya mencari pendapatan secara sambilan. Saya pasti dalam keadaan ekonomi sekarang, inflasi lagi, kita harus ikhtiar untuk mendapat pendapatan lebih daripada kerjaya kita juga. 

Apatah lagi, suri rumah berkerjaya seperti saya ini yang mempunyai dua org cahaya mata. Kita rasakan keadaan ekonomi memaksa kita untuk berjimat. Tapi saya yakin, rezeki itu rahsia Allah swt kan. Jadi kita tidak perlulah mempertikaikan apa yang belum sempurna di dalam hidup kita sekarang. Kita juga ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Hindarkan perasaan tidak bersyukur dan sering mengeluh. Saya pun pernah dikejutkan dengan kata-kata seorang bekas sahabat sekolah yang katanya "Untung suami kau ni Asda, sebab kau pandai cari rezeki sambilan dengan berbisnes"

Di dalam Shaklee, saya dijanjikan dengan pelbagai ilmu. Bukan sahaja pengetahuan am tapi juga ilmu kerohanian. Kami berkeluarga dalam Shaklee. Kami juga bersaing secara sihat. Jika kita mempermudahkan urusan orang lain, nescaya Allah swt juga akan mempermudahkan urusan kita suatu hari nanti. 

Khas buat suamiku, walaupun banyak ketidaksempurnaan syg di mata abang. Syg pasti abg tidak akan pernah menyesal untuk memilih syg sebagai teman hidup abg. Terima kasih atas segala sokongan dan segala pertolongan yang dihulurkan ikhlas tidak ikhlas syg sgt menghargainya. Abg adalah business partner yang paling supportive dan penyabar. Terima kasih abg.

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...
"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Binti Rudy
Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda HealthCare
“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Faktor Mengapa Kolagen Berkurang

Faktor Kolagen Pada Kulit Berkurang
  • Terdedah dengan cahaya matahari
Pendedahan terus kepada sinaran UV merosakkan struktur kolagen pada kulit seterusnya mempercepatkan proses penuaan (Gary J. F. et.al, 1997, Pathophysiology of Premature Skin Aging. Induced by Ultraviolet Light , N Engl J Med 1997)
  • Asap rokok
Asap rokok boleh merosakkan sel kolagen yang terbentuk di samping mampu memberikan kerosakan yang teruk pada paru-paru
  • Faktor stress dan ketidakstabilan hormone
Stres boleh mengurangkan kualiti kolagen pada kulit yang mampu menpengaruhi fungsi dan keanjalan kulit (V. Kahan et.al, 2009,Stress, Immunity and skin collagen intergrity: Evidence from animal model and clinical conditions, Brain , Behavior, and Immunity , Volume 23, Issue 8 Pages 1089-1095)
  • Faktor pencemaran alam sekitar
Pencemaran alam menyebabkan kulit kering , kolagen rosak dan penuaan kulit. (Callaghan, T.M 2008, A review of ageing and an examination of clinical methods, in the assessment of ageing skin. Part I Cellular and molecular perspectives of skin ageing, International Journal of Cosmetics Science, 30(5), 1468-2494)
  • Faktor Usia
Selepas usia 20 tahun, penghasilan kolagen oleh badan manusia sangat sedikit dan akhirnya terhenti 


Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...
"Prevention is better than cure"
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE
Sebarang pertanyaan
Sila Hubungi Saya,
Asdayanty Binti Rudy
Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: Asda HealthCare
“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Thursday 12 May 2016

Collagen Powder: Manfaat

shaklee collagen
Setiap orang ada Kolagen semulajadi dalam badan sendiri. Tetapi apabila meningkat dewasa, umur bertambah Kolagen akan mula merosot seawal umur 20 tahun. Sebab itu lah kenapa kita kena jaga kandungan kolagen dalam badan untuk kita dapat kesan-kesan yang buruk seperti di atas jika ia dibiarkan dia akan menjadi lebih teruk. Sebab itu ramai kan makcik pakcik kita mengadu sakit lutut dan sakit pada sendi tapi mereka tak sedar sebab ia adalah faktor kekurangan kolagen (cushion) pada sendi menyebabkan sakit pada setiap kali pergerakan. Jadi harus tahu sebenarnya kolagen ni bukan setakat untuk nak memiliki kulit wajah cantik sahaja malah membantu dalam kesihatan kita.

Kesan dan Faedah Shaklee Collagen Powder

  • Melembapkan kulit sehingga 90%
  • Mengurangkan kekasaran dan kekeringan sehingga 75%
  • Meningkatkan penampilah keseluruhan sehingga 71%
  • Melembutkan dan melicinkan kulit sehingga 69%
  • Mengekalkan mekap anda sehingga 60%
  • Meningkatkan keanjalan, ketegangan dan elastisiti sehingga 55%
  • Menebalkan rambut sehingga 54%
  • Meningkatkan keserian,tona dan warna kulit sehingga 50%
  • Mengurangkan garis halus dan kedutan sehingga 18%.

APABILA KOLAGEN BERKURANG...

Kolagen berfungsi memberi regangan kepada sendi, menjaga rangka lutut, dan pada masa yang sama memelihara tulang rawan yang mula rosak.

Bila kolagen mula rosak, lutut akan mula membengkak dan tulang kat bahagian lutut akan mula membesar melebihi rangka lutut. Perlukan rawatan susulan dan pembedahan jalan terakhir.

Dapatkan produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya
Feel free to contact me, 
Your Shaklee friend, Asdayanty 
Shaklee ID: 1071673 
YouTube: RH AszdaYanty 
Facebook: Asda HealthJourney 
Instagram: asda_healthjourney 

“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

Kenapa Shaklee Collagen Powder Lebih Unik?

Ia terdiri daripada RSS (Red Snapper Sacel) atau pun dipanggil sebagai sisik ikan merah. Kajian telah membuktikan bahawa shaklee kolagen terbukti dapat memperbaiki tekstur kulit wajah serta menghilangkan kedutan hanya dalam masa 8 minggu sahaja tau.

Kelebihan Kolagen Shaklee Berbanding Jenama Lain 

Kolagen Shaklee sangat rendah molekular iaitu 1000 Dalton. Berat molekular kolagen disukat dalam ukuran Dalton. Semakin rendah unit Dalton, semakin berkualiti kolagen tersebut. Menurut pakar kecantikan, 1000 Dalton ialah berat yang paling unggul bagi memastikan penyerapan sempurna kolagen ke dalam lapisan kulit. Ia juga menunjukkan keberkesanan mudah larut dan daya resapan yang hebat. 

Gabungan ramuan dan formula Kolagen Shaklee menyokong kecantikan dan kesihatan dari dalam hingga ke luar 

Ramuan Dan Formula Kolagen Shaklee
ramuan kolagen shaklee

Ekstrak Sisik Ikan Merah (Red Snipper Scale)

Kolagen yang paling bagus merupakan kolagen yang dihasilkan daripada hidupan marin berbanding kolagen daripada tunbuhan. Namun, pemilihan hidupan marin perlu dititikberatkan kerana pencemaran laut akan memberi kesan kepada kualiti hidupan tersebut.

Shaklee memilih ikan merah laut dalam sebagai sumber kolagen paling utama. Ikan merah laut dalam bebas daripada pencemaran laut dan kadar penyerapannya lebih tinggi berbanding hidupan lain.

Sebanyak 4000mg kolagen diekstrak dari sisik ikan merah dan dengan berat 1000 Dalton menjadikan kolagen Shaklee adalah pakej hebat sebagai kolagen kecantikan. Kolagen Shaklee merupakan satu-satunya kolagen yang paling mudah diserap oleh badan dengan kadar yang optimum.

Tahukah anda??

Kolagen Shaklee ini boleh juga dibuat masker pada muka. Saya pun telah mencubanya dan saya sudah merasa kesannya menegang pada kulit muka kita. Selepas basuh muka tu rasa luar biasa segar, kulit terasa mulus dan licin. Selamat mencuba!

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...

Dapatkan produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya
Feel free to contact me, 
Your Shaklee friend, Asdayanty 
Shaklee ID: 1071673 
YouTube: RH AszdaYanty 
Facebook: Asda HealthJourney 
Instagram: asda_healthjourney 

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Sunday 8 May 2016

Tips Elak Keracunan Makanan

Setiap tahun kes keracunan makanan semakin meningkat dan ada juga yang sehingga perlu untuk pantauan rawatan hospital dan ada juga kes sehingga boleh membawa maut.

Setelah di kaji,kebanyakan kes kes ini berlaku disebabkan oleh bahan makanan yang tidak di simpan dengan betul yang sehingga boleh menyebabkan jangkitan silang pada badan manusia.
Oleh itu dengan tips yang di berikan berdasarkan Akta CDC ia boleh mengurangkan anda daripada terkena jangkitan keracunan makanan yang teruk.

Jom kita kongsikan manfaat maklumat ini kepada rakan rakan dan keluarga anda

1. Pastikan cuci tangan sebelum dan selepas menyediakan makanan dan masakan anda

2. Jauhkan diri anda dari kawasan dapur jika badan anda tidak sihat

3. Pastikan peti sejuk anda sentiasa bersih

4. Pastikan pintu sejuk sentiasa bertutup dan suhu kekal 0-4 darjah celcius

5. Asingkan talam pemotong sayur/buahan dengan ikan/daging utk mgelakkan sebarang bakteria yg tercampur aduk

6. Elakkan pengambilan makanan yang beberapa hari di panaskan semula kerana ini membolehkan pembiakan parasite yang sesuai selesa tinggal di dalam perut manusia

7. Wanita hamil, kanak-kanak dan kepada sesiapa sahaja yang mempunyai masalah daya ketahanan yang lemah seboleh-bolehnya elakkan makanan yang tidak di masak

8. Pastikan makanan bayi atau frozen ebm di simpan di dalam peti sejuk yang bersuhu 0 hingga 4 darjah celcius




Monday 2 May 2016

Cara Menyegarkan Nafas Anda

Bau mulut adalah masalah yang bukan hanya bagi anda tetapi juga orang-orang di sekitar anda. Tentu saja orang-orang akan menjaga jarak dengan anda ketika mendengar atau bercakap dengan anda. Itu boleh berubah menjadi masalah yang memalukan ketika orang lain secara terang-terangan menutup hidungnya apabila anda membuka mulut atau langsung memberitahu anda bahawa nafas anda bau. Bau mulut disebabkan oleh banyak hal, boleh disebabkan kerana anda belum gosok gigi anda, anda mempunyai kerosakan pada gigi, boleh jadi kerana anda makan banyak makanan pedas, atau bisa juga kerana anda mempunyai bisul di perut, atau bakteria jahat di mulut anda. Apapun alasannya, anda perlu untuk menyelesaikan isu ini secepat. Mengetahui apa yang menyebabkan bau mulut anda adalah langkah penting yang perlu anda ambil sebelum anda mencuba ubat.

1. Memberus gigi secara teratur

Membersihkan mulut dan menggosok gigi diperlukan untuk mempunyai nafas segar. Memberus gigi anda sebelum tidur membantu menjaga mulut anda bersih dan mengurangkan bau mulut di pagi hari. Gunakan penyegar mulut untuk membilas mulut anda dan juga menjaga nafas anda tetap segar. Jangan berlebihan, kerana memberus boleh menyebabkan hakisan enamel pada gigi anda.

2. Minum air suam dengan jus lemon

Minum segelas air hangat dengan beberapa titisan lemon tidak hanya membunuh bakteria di mulut anda, tetapi juga membuat nafas anda segar. Larutan ini juga sekaligus membersihkan perut anda, sehingga nafas anda akan tetap segar untuk waktu yang lama.

3. Menjaga perut tetap bersih

Makanan yang tidak tercerna menjadi timbunan sampah pada perut juga memberi kesan kepada nafas anda. Jika anda menderita gangguan pencernaan atau masalah lain dalam perut anda, nafas anda cenderung bau. Perut bersih memastikan kesihatan anda secara keseluruhan serta memelihara kesegaran nafas anda. Mempunyai perut yang bersih agar berasa lebih ringan serta mencegah orang menutup hidung ketika anda bercakap.

4. Memeriksa kerosakan gigi, sariawan, dan sakit maag

Jika anda tetap merasakan nafas anda bau walaupun selepas anda memberus secara teratur dan menggunakan penyegar mulut, mungkin itu adalah indikasi mungkin ada masalah pada sistem tubuh lain. Berunding dengan doktor untuk mengetahui sama ada anda telah mempunyai gigi reput, ulser pada mulut, atau masalah pada perut.

5. Mencuci mulut selepas anda makan makanan dengan bau yang menyengat

Jika anda makan makanan pedas, jengkol, ikan masin, atau makanan dengan banyak bawangnya, pastikan anda membersihkan mulut anda secara menyeluruh. Nafas yang keluar dari mulut anda selepas anda makan makanan tersebut dapat menimbulkan bau tidak sedap.

6. Mengurangkan alkohol dan rokok

Mengurangkan tabiat minum arak dan merokok juga membantu menjaga nafas anda segar. Menjaga diri tetap terhidrasi apabila anda minum alkohol untuk mencegah mabuk dan bau mulut di pagi hari.