Friday 12 September 2014

Ekzema

APA ITU EKZEMA??

Ianya adalah gangguan kulit yang sering berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa. Dermatitis Atopik atau Ekzema adalah satu keradangan kulit yang kering dan berasa gatal. Keadaan kulit ini muncul pada siapa pun dari bayi kepada orang tua..

BAGAIMANA RUPA DERMETITIS/ECZEMA ATOPIK

Eksim dapat tiga jenis; ringan, sedang atau berat. Dalam kes paling ringan kulit berwarna merah, sedang, kekeringan dan berduri. Dalam kes sedang sampai parah dapat sangat memerah, gatal luar biasa, patah, renyah, pengelupasan, mentah, berdarah dan menangis cecair yang dikenali sebagai eksim basah. Orang dengan AD mempunyai semua mempunyai kecenderungan yang lebih kering, kulit gatal dan mudah jengkel. Hal ini boleh melanjutkan selama bertahun-tahun dan juga boleh mengakibatkan smashing dari kulit.

FAKTOR-FAKTOR EKZEMA MENJADI LEBIH TERUK

· Perubahan suhu bilik secara tiba-tiba, senaman yang teruk dan cuaca yang panas dan lembap.
· Sentuhan dengan rumput atau pasir.
· Pakaian sintetik (sebagai contoh nilon) atau sakhlat.
· Kanak-kanak seharusnya memakai pakaian kain kapas atau pakaian dengan peratusan kandungan kapas yang tinggi.
· Perasaan susah hati yang beremosi.
· Penggunaan sabun berubat, mandi buih, air panas (yang cenderung membuang minyak semula jadi daripada kulit) secara sering. Gunakan sabun yang sederhana atau pengganti sabun seperti salap yang mengemulsi.
· Suhu air mandi seharusnya sejuk.
· Gunakan bahan cuci yang sederhana untuk membasuh dan membilas pakaian sebersih-bersihnya semasa cucian.
· Asap rokok. Di dalam bilik yang tertutup, asap dan wasap akan merengsakan kulit. Adalah baik untuk melarang merokok di dalam rumah.
· Bulu anjing dan kucing. Semua binatang peliharaan yang berbulu akan menjadikan ekzema lebih teruk. Elakkan daripada memelihara kucing dan anjing di dalam rumah. Begitu juga dengan alat-alat permainan yang berbulu dan permaidani.
· Makanan yang merengsakan dan air liur. Jus asidik dalam buah-buahan sitrus. Sebagai contoh buah oren dan sayur-sayuran seperti tomato boleh menyebabkan ekzema di sekeliling mulut. Ini selalu menjadi lebih teruk dengan jilatan bibir dan lelehan air liur. Adalah berkesan sekiranya anda menyapu satu halangan pelindung vaselin di sekeliling mulut, 2 hingga 3 kali sehari dan sebelum makan.Masalah ni takde ubat specific ya... Bukan mcm demam, telan ubat demam, baiklah esok lusa... Tapi, dgn supplemen, ia hanya dapat kurangkan sahaja masalah eczema ni supaya tak melarat... Jom kita ikuti beberapa testimoni dari pengguna-pengguna Shaklee yg menghidap eczema yang mengambil supplemen Shaklee.

Dapatkan semua produk Shaklee dan konsultasi kesihatan yg terbaik daripada saya, pengedar SHAKLEE anda dan keluarga...

"Prevention is better than cure" 
Jom SIHAT, CELIK dan CANTIK dengan SHAKLEE 
Sebarang pertanyaan 
Sila Hubungi Saya, 
Asdayanty Phone: 0136507465
Sid 1071673
Facebook: RH-Aszda Yanty

“Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

No comments:

Post a Comment

Thank you for visiting us. If you have any comments please leave your suggestion or any issue related. Tq.

🌻Asda HealthJourney🌻
🎂Cake Batique Ummi🎂