Monday 27 March 2023

Vitamin C-Bagaimana Ia Bertindak

Kesinambungan entri kelmarin. 

Vitamin C, juga dikenali sebagai asid askorbik, adalah vitamin larut air yang memainkan peranan penting dalam banyak proses biologi dalam badan. 


Berikut adalah langkah-langkah yang terlibat dalam bagaimana vitamin C bertindak balas dalam badan kita: 

Penyerapan


Vitamin C diserap dalam usus kecil dan diangkut melalui aliran darah ke sel dan tisu badan. 

Penggunaan


Setelah berada di dalam sel, vitamin C digunakan dalam beberapa cara. Ia memainkan peranan penting dalam penghasilan kolagen, protein yang penting untuk kesihatan tisu penghubung seperti kulit, tulang, dan saluran darah. Vitamin C juga terlibat dalam metabolisme neurotransmitter, iaitu bahan kimia yang menghantar isyarat antara sel saraf. 

Aktiviti antioksidan


Vitamin C ialah antioksidan yang kuat, yang bermaksud ia membantu melindungi sel daripada kerosakan yang disebabkan oleh molekul berbahaya yang dipanggil radikal bebas. Radikal bebas dihasilkan hasil daripada proses metabolisme normal dalam badan, serta pendedahan kepada toksin persekitaran seperti pencemaran dan asap rokok. Vitamin C meneutralkan radikal bebas dengan menderma elektron kepada mereka, yang membantu mencegah kerosakan pada sel dan tisu. Sokongan sistem imun: Vitamin C juga memainkan peranan penting dalam sistem imun. Ia merangsang pengeluaran sel darah putih, meningkatkan pengeluaran antibodi, dan meningkatkan pengeluaran interferon, yang membantu mengaktifkan sistem imun dan melindungi tubuh daripada jangkitan.

Perkumuhan

Sebarang lebihan vitamin C yang tidak digunakan oleh badan akan dikumuhkan dalam air kencing. Oleh kerana vitamin C adalah larut air, ia tidak disimpan di dalam badan dan perlu diisi semula secara berkala melalui sumber pemakanan atau suplemen. 

Secara keseluruhan, vitamin C ialah nutrien penting yang memainkan banyak peranan penting dalam badan, termasuk pengeluaran kolagen, aktiviti antioksidan, sokongan sistem imun, dan metabolisme neurotransmitter. Adalah penting untuk memastikan pengambilan vitamin C yang mencukupi untuk menyokong fungsi ini dan mengekalkan kesihatan yang optimum.

"Prevention is Better Than Cure"
Jom sihat dan cantik bersama saya
Asdayanty
Your Shaklee friend❤️
Shaklee ID: 1071673
YouTube: RH AszdaYanty
Facebook: Asda HealthJourney
Instagram: asda_healthjourney
FB Kek Batik: Cake Batique Ummi
IG Kek Batik: cakebatique.ummi


“Produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit”

No comments:

Post a Comment

Thank you for visiting us. If you have any comments please leave your suggestion or any issue related. Tq.

🌻Asda HealthJourney🌻
🎂Cake Batique Ummi🎂